Entri kali ini Fina nak cerita sikit trip kami sekelas sebagai pelajar kaunseling ke Pondok Remaja Inabah II di Terengganu. Kami ke sana pada 31 Mac hingga 1 April 2012 sebagai salah satu kerja lapangan untuk kursus Kaunseling Penyalahgunaan Dadah. Tujuan kami ke sana adalah untuk mengetahui serba sedikit dan menjalankan kajian kes mengenai kehidupan penagih dadah yang menghuni di pondok tersebut. Berdasarkan temubual Fina bersama rakan-rakan, kami mendapati ramai penghuni di sini yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah kerana dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti pengaruh rakan sebaya dan perasaan ingin mencuba.Pondok ini menggunakan kaedahnya yang tersendiri untuk memberi rawatan pemulihan kepada penagih dadah yang menghuni di situ. Fina akan sertakan sejarah penubuhan Pondok Inabah II ini bersama kaedah rawatan yang digunakan.
SEJARAH
PONDOK REMAJA INABAH
Inabah adalah istilah yang berasal daripada Bahasa Arab
anaba-yunibu (mengembalikan) sehingga Inabah bererti pengembalian atau
pemulihan, maksudnya proses kembalinya seseorang dari jalan yang menjauhi Allah
ke jalan yang mendekati kepada Allah. Istilah ini digunakan pula dalam Al-Quran
iaitu dalam surah Luqman ke-31 ayat ke-15, Surah ke-42, Al-Syura ayat ke-10;
dan pada surah yang lainnya
.
Pondok
Remaja Inabah merupakan sebuah institusi pusat untuk aktiviti Tarikat Qadiriyyah
Naqsyabandiyyah yang berpangkalan di Pondok Pesantren Suryalaya, Indonesia.
Terdapat tiga cawangan di Malaysia, iaitu di Kuala Nerang, Kedah, Terengganu
dan Sabah.
Di
Terengganu, Inabah pada mulanya beroperasi secara kecil-kecilan di Surau Cerong
Lnjut, Bandar Kuala Terengganu di bawah jagaan Ustaz Haji Mohd Othman bin Abdul
Latif selaku wakil talqin Abah Anom. Namun pada tahun 1990 ia telah berpindah
ke satu tempat baru iaitu di Kampung Sungai Ikan, Gemuruh, Kuala Nerus,
Terengganu dengan jarak lebih kurang 25 kilometer dari Bandar Kuala Terengganu.
Ia didirikan di atas sebidang tanah seluas lebih kurang 10 ekar. Setelah Ustaz
Haji Mohd Othman meninggal dunia, pentadbiran Inabah diambil alih oleh isteri
dan anak beliau sehingga sekarang.
Pusat-pusat
Inabah ini beroperasi secara sah dari segi undang-undang di mana ia bernaung di
bawah PEMADAM. Sehingga kini, Inabah telah berjaya memulihkan sejumlah
penagih-penagih dadah dan juga muda-mudi yang bermasalah untuk membaiki diri
dan seterusnya kembali semula ke pangkuan masyarakat. Rekod Inabah menunjukkan
bahawa lebih 50% penagih dadah dan remaja bermasalah yang memasuki Inabah
berjaya dipulihkan.
Pondok
Remaja Inabah merupakan sebuah institusi yang sesuai sebagai alternatif selain
Pusat Serenti yang disediakan oleh kerajaan untuk membina dan membimbing mangsa
penyalahgunaan dadah, masalah sosial remaja, serta mereka yang mengalami tidak
ketenteraman jiwa untuk kembali ke jalan yang benar menurut perintah Allah.
Kebanyakan anak bina yang berada di sini adalah mereka yang mempunyai kewangan
yang kukuh dan tidak mahu melibatkan mahkamah yang boleh menjejaskan rekod
individu dalam simpanan kerajaan.
Kebanyakan
anak bina yang berada di sini adalah dalam lingkungan umur 14 hingga 50 tahun.
Yuran bulanan dikenakan kepada setiap anak bina iaitu sebanyak RM500 sebulan.
Yuran pendaftaran adalah sebanyak RM50 dan lain-lain RM50. Rawatan minimum
kepada anak bina yang tinggal di sini adalah selama lapan bulan dan mereka akan
diletakkan secara bersendirian di dalam bilik yang berasingan apabila mula
mendaftarkan diri selama tujuh hari.
Selain
itu, anak bina juga tidak dibenarkan berjumpa dengan keluarga selama sebulan
setelah mendaftarkan diri. Keluarga boleh melawat anak bina semasa waktu
pejabat sahaja di balai perjumpaan.
RAWATAN
LIMA METHOD PONDOK REMAJA INABAH
Landasan atau sandaran umum bagi
pemulihan penagih dadah dan menangani masalah kenakalan remaja menerusi method
inabah ini adalah merujuk kepada petunjuk yang ditemui dalam ayat al-Quran dan
juga Hadis Nabi. Penelitian terhadap ayat al-Quran dan juga hadis Nabi s.a.w
mendapati bahawa petunjuk al-Quran secara umumnya dan zikir secara khususnya
menjadi penyembuh bagi penyakit khususnya penyakit mental dan spiritual yang
menjadi punca bagi banyak masalah lain.
Inilah yang menjadi dasar kepada method pemulihan inabah. Inabah berasaskan kepada beberapa konsep yang
menjadi dasar kepada usaha pemulihannya, iaitu taubat (kembali kepada Allah),
benteng keimanan dan perisai ketaqwaan.
Terdapat beberapa teknik yang digunapakai
dalam proses pemulihan penagih dadah dalam menyelesaikan masalah kenakalan
remaja di Pondok Remaja Inabah II, Kuala Terengganu. Antara teknik
yang dilaksanakan ialah hidroterapi atau mandi taubat, solat, zikir,
Qiyam-al-lail, puasa, doa-doa serta adab, majlis ilmu dan khidmat bakti
sosial. Teknik-teknik ini dilaksanakan
secara insentif dalam tempoh tertentu, minimanya ialah 40 hari sehinggalah
sampai 6 bulan, dan ini bergantung kepada tahap masalah yang dihadapi.
Mandi
Taubat
Menurut pendekatan Inabah, orang-orang
yang terlibat dengan penagihan dadah berada dalam keadaan kemabukan dan mereka
perlu disedarkan dulu dengan cara mandi.
Pendekatan mandi ini adalah berasaskan kepada petunjuk yang terdapat
dalam firman Allah s.w.t yang bermaksud, “ingatlah ketika Allah menjadikan kamu
mengantuk sebagai suatu pententeraman dari-Nya dan Allah menurunkan kepada kamu
hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengan air hujan itu dan menghilangkan
dari kamu kotoran (gangguan) syaitan dan untuk menguatkan hati kamu dan memperteguhkan
dengannya tapak kaki (pendirian) kamu”.
Falsafah mandi ini ialah sebagai usaha
untuk membersihkan diri (taharah) zahir dan batin iaitu bersih badan dan
jiwa. Dari segi praktikalnya, mandi
taubat ini dilakukan dengan niat bertaubat atau menghilangkan dosa seluruh
anggota tubuh mulai hujung sampai hujung kaki.
Caranya ialah dengan mengalirkan air ke seluruh permukaan tubuh dari
atas ke bawah. Ketika mandi itu sentiasa
dibacakan doa yang merupakan sepotong ayat al-Quran iaitu yang bermaksud “wahai
Tuhanku tempatkanlah aku di tempat yang berkat kerana Engkau adalah
sebaik-baikn yang member tempat”. Mandi
taubat yang dilakukan di Pondok Remaja Inabah II dilakukan satu jam sebelum
waktu Subuh. Mandi taubat dilakukan
sekurang-kurangnya 40 hari tanpa putus bersama-sama 40 gayung pada setiap
sekali mandi. Sekiranya terkandas atau
terputus, mesti dimulai dengan kiraan sifar.
Selalunya, mandian terputus disebabkan lewat bangun pagi, terlebih masa
atau ketiadaan bekalan air. Untuk satu
hari, perlu dilakukan 40 gayung bersama-sama 40 kali doa dari Surah
Al-Mukminin, ayat 29).
Mandi taubat ini mengandungi manfaat
psikologis iaitu ia merupakan ekspresi daripada keinginan untuk membersihkan
diri dari dosa anggota tubuh secara keseluruhan. Di samping itu, ia juga mempunyai manfaat
terapeutik terhadap penyakit atau gangguan biologis (fizikal) yang bersifat
psikosomatif. Selain itu, ia juga
dilihat sebagai hidroterapi. Menurut
pakar, mandi di tengah malam atau awal pagi dalam keadaan kesejukan ini
menjadikan pembuluh darah di bahagian permukaan mengecut atau mengecil sehingga
darah berjalan laju dan pergi dengan lebih banyak ke bahagian otak dan tubuh
bahagian terdalam. Ia menjadi
hidroterapi yang sangat efektif, menyegarkan jiwa raga yang pernah terseksa
dengan racun dadah dan sebagainya.
Solat
Selain itu, method kedua ialah
solat. Solat, iaitu solat fardhu dan
sunat merupakan satu amalan penting dalam proses pemulihan menerusi method
Inabah. Sandaran bagi amalan ini ialah
firman Allah s.w.t yang bermaksud, “sesungguhnya solat itu mencegah dari
perbuatan keji dan mungkar, dan ingat kepada Allah itu merupakan pekerjaan yang
agung, dan Allah mengetahui apa yang kamu lakukan”. Solat merupakan amalan yang melibatkan
gerakan fizikal dan mental dalam usaha berkomunikasi dengan Pencipta alam
semesta. Menerusi amalan dan latihan
solat, seseorang itu dapat menghayati dan merasai kedekatan dengan Allah s.w.t
seperti yang disebut dalam hadis Nabi s.a.w yang bermaksud bahawa sedekat-dekat
kedudukan hamba dari Tuhannya ialah dalam keadaan dia bersujud.
Amalan solat yang dilakukan ialah solat
fardhu lima waktu wajib dilakukan sehari semalam. Kemudian, antara solat sunat yang turut
dilakukan ialah solat sunat tahajjud, iaitu taubat, tasbih dan hajat, solat
sunat dhuha, solat sunat ba’diah maghrib, dan solat sunat sebelum tidur. Ternyata solat memiliki manfaat psikologis
yang bersifat terapuetik. Demikian juga
gerakan dalam solat yang memiliki aspek senaman dan akupuntur yang
terapeutik. Menerusi pendekatan Inabah,
selain dari solat fardhu, solat sunat yang terdiri daripada rawatib dan nawafil
dilakukan sebanyak mungkin iaitu sejumlah 82 rakaat sehari semalam dengan
pelbagai jenis solat sunat seperti yang telah diprogramkan.
Zikir
Seterusnya, di Pondok Remaja Inabah II
juga melaksanakan method zikir. Zikir
merupakan amalan penting dalam proses pemulihan menerusi pendekatan
Inabah. Penggunaan kaedah zikir ini
adalah berpandukan kepada petunjuk yang terdapat dalam firman Allah s.w.t yang
bermaksud “Ketahuilah bahawa hanya dengan mengingati Allah itu hati menjadi
tenteram”. Terdapat dua jenis zikir
iaitu zikir Jahr dan zikir Kahfi.
Zikir Jahr ialah zikir kalimah tauhid
yang diucapkan dengan lidah dengan syarat dan kaifiyyat tertentu. Zikir ini bukan hanya diucapkan, malah ditanamkan
dalam diri manusia sehingga keyakinannya menjadi kuat dan perilaku serta
amalannya menjadi baik. Menerusi
pendekatan Inabah, zikir kalimah tauhid ini diamalkan setiap kali selepas solat
fardhu sejumlah paling kurang 165 kali.
Manakala, zikir Khafi pula ialah zikir Ism al-dhat yang ditanam dan
diisi di dalam hati dan perasaan sehingga terasa dan sedar terhadap
kebersertaan-Nya di mana juga berada.
Zikir ini diamalkan dengan pensyaratan dan kaifiyyat tertentu. Di Pondok Remaja Inabah II merupakan pengamal
Tarikat yang terdiri daripada Qadiriah dan Naqsyabandiyyah. Mereka banyak mengamalkan kalimah tahlil
iaitu “Lailahaillallah”
.
Majlis
Ilmu
Method keempat ialah melalui majlis
ilmu. Majlis ilmu biasanya dilakukan di
surau Pondok Remaja Inabah ataupun di tempat-tempat lain seperti masjid dan
sebagainya. Majlis ilmu yang dilakukan
sama ada melalui kuliah ataupun ceramah daripada penceramah yang dijemput. Penceramah adalah berbeza dan dijemput dari
luar iaitu pensyarah-pensyarah yang tertentu.
Antara pensyarah atau penceramah yang terlibat ialah Dr. Abdul Manan,
Dr. Sudirman, Ustaz Ahmad Saufi dan ramai lagi.
Khidmat
Sosial
Di samping itu, method terakhir ialah
khidmat bakti. Khidmat bakti yang sering
dilakukan ialah melalui jemputan daripada sekolah, kampung dan sebagainya. Antara bantuan atau khidmat tolong-menolong
yang dilakukan ialah semasa kenduri, kematian ataupun pembersihan kawasan
sekolah dan sebagainya. Namun begitu, di
Pondok Remaja Inabah II juga memberi kelapangan kepada anak bina untuk
beriadah. Mereka boleh bersukan,
antaranya takraw, silat dan beberapa aktiviti lain.
assalamualaikum saudari, boleh saya dapatkan email pondok inabah di kuala terengganu? kerana saya juga perlu menyelesaikan tugasan yang berkenaan di bawah subjek kaunseling pemulihan dadah. saya pelajar kaunseling tahun 3.
ReplyDeleteno hp pej pondok tu ape
ReplyDelete????
assalamualaikum.. saya ingin bertanya cara nak daftar masuk untuk pemulihan dadah. saya nak masukkan adik saya kerna masalah penangihan dadah.
ReplyDeleteIndah khabar dr rupa..
ReplyDelete