PENGENALAN
Kerjaya (career) merujuk kepada
bagaimana individu melihat diri mereka dan hubungannya dengan apa yang mereka
lakukan (Sharf, 1997). Kaunseling kerjaya merupakan proses menolong yang memfokuskan
kepada kesedaran kendiri, minat, sikap yang melibatakan individu terlatih dan
berlesen (Myrick, 1997, p.3). Brown & Brook (1986) mendefinisikan
kaunseling kerjaya sebagai satu proses interpersonal yang direka bentuk untuk
membantu individu-individu yang mengalami masalah perkembangan kerjaya. Sidek (2002) menegaskan
kaunseling kerjaya merupakan proses psikologi sepanjang hayat yang berinteraksi
secara dinamik dengan peranan lain dalam kehidupan. Penggunaan komputer adalah
untuk memberi sokongan berterusan untuk kegunaan profesional yang lebih baik
dalam kaunseling dan bimbingan kerjaya. Kriteria penilaian
termasuklah bagaimana mempelajari kemungkinan kerjaya, maklumat kerjaya
bersepadu, mencapai keputusan kerjaya dan mengambil tindakan sewajarnya.
Harris-Bowlsbey
dan Sampson (1990) mendefinisikan CACGs sebagai satu sistem secara online. Tujuannya adalah melibatkan pengguna dalam
bahan interaktif yang mengajar dan memantau satu proses perancangan kerjaya. Ia juga menyediakan maklumat untuk individu
dalam membuat keputusan pendidikan serta pekerjaan. CACGs boleh membantu klien mengembangkan
kesedaran kendiri, mempelajari tentang jenis pekerjaan yang sesuai, membantu
klien memilih pekerjaan serta membantunya melaksanakan pilihan yang
dibuat. CACGs juga memberi maklum balas
dengan cepat kepada pelajar, mengajar langkah secara berurutan untuk menentukan
pilihan kerjaya mereka dan memberi cadangan untuk tindakan yang diambil
seterusnya.
BEBERAPA
AMARAN APABILA MENGGUNAKAN KOMPUTER
Dalam penggunaan
komputer sebagai medium dalam kaunseling kerjaya, kebimbangan utama ialah
kerahsiaan. Perlanggaran kerahsiaan
adalah lebih cenderung dengan sistem penyimpanan data elektronik berbanding
dengan pendekatan tradisional. Velasquez dan Lynch (1981) menegaskan bahawa
masalah ini boleh diselesaikan dengan kod pengenalan, kata laluan dan sekatan
umum kepada individu yang boleh mengakses maklumat klien, tetapi kaunselor
mesti memastikan setiap klien menggunakan kaedah khusus untuk mengekalkan
kerahsiaan. Apabila menggunakan internet
potensi untuk melanggar kerahsiaan meningkat melaui akses yang tidak sesuai
untuk rekod klien, surat-menyurat, e-mel, nota kes klien, dan penilaian
maklumat klien. Penyelesaian termasuk program penyulitan, menukar kata laluan
dengan kerap dan menukar mesej kepada kod.
Kaunselor juga harus sedar bahawa instrumen penilaian bimbingan kerjaya
dengan bantuan komputer harus memenuhi standard yang sama digunakan untuk
menilai langkah-langkah psikometrik tradisional. Kesahan dan kebolehpercayaan
perlu diwujudkan untuk kegunaan instrumen dalam sistem komputer bimbingan
kerjaya. Kaunselor mesti mempunyai bukti
bahawa penyata interpretasi yang dijana oleh ujian berasaskan komputer tersebut
sah. Kaunselor harus yakin bahawa setiap klien memahami sepenuhnya implikasi
komputer apabila mereka berada dalam proses pencarian kerjaya. Kebimbangan lain dalam kalangan profesional
kaunseling kerjaya adalah sistem berkomputer akan menjadi satu sumber dalam
pengaturcaraan bimbingan kerjaya. Sistem bimbingan kerjaya dengan berbantukan
komputer harus bertambah tetapi seharusnya tidak menggantikan peranan
kaunselor. Walaupun program perisian telah menjadi lebih mesra klien, kaunselor
kerjaya perlu menstrukturkan dan mengekalkan klien dalam proses bimbingan kerjaya
terutama dalam memilih program yang berkaitan kerjaya di internet. Kaunselor perlu menangani masalah kebimbangan
pengguna. Kekurangan persediaan oleh pengguna boleh menyebabkan mereka berputus
asa dengan sistem berkomputer ini.
KELEBIHAN
SISTEM BIMBINGAN KERJAYA BERBANTUKAN KOMPUTER (CACGs)
Banyak
kelebihan kepada klien dalam penggunaan sistem bimbingan kerjaya berbantukan
komputer. Sistem berkomputer membolehkan
pengguna untuk menjadi lebih aktif terlibat dalam proses bimbingan kerjaya. Penglibatan
secara aktif ini akan menggalakkan pengguna untuk lebih banyak bertanya soalan
daripada proses itu sendiri. Selain itu,
motivasi pengguna akan kekal melalui penggunaan unik iaitu maklum balas secara
serta-merta. Peluang proses eksplorasi
kerjaya menyediakan keperluan dan peluang untuk memperibadikan strategi
pencarian kerjaya. Justeru, bantuan komputer dalam sistem bimbingan kerjaya
menyediakan eksplorasi kerjaya yang sistematik dan program keputusan kerjaya
yang boleh diakses pada bila-bila masa yang diberikan. Akses kepada pangkalan data yang besar
memberi maklumat terkini untuk peringkat tempatan, negeri, kebangsaan, dan
lokasi antarabangsa yang boleh didapati dengan segara.
JENIS SISTEM BIMBINGAN KERJAYA
BERBANTUKAN KOMPUTER (CACGs)
Jenis-jenis
yang paling biasa dalam sistem bimbingan kerjaya dengan bantuan komputer ialah
sistem maklumat dan sistem bimbingan. Sistem maklumat menyediakan kepada
pengguna akses secara terus kepada pangkalan data yang besar mengikut bidang
tertentu yang tertakluk kepada ciri-ciri pekerjaan (tugas kerja, kebolehan yang
diperlukan, persekitaran kerja, gaji) dan senarai pekerjaan, institusi
pendidikan dan latihan, maklumat ketenteraan, dan bantuan kewangan. Sistem bimbingan biasanya tergolong dalam
skop yang luas. Ia mengandungi pelbagai modul yang lengkap, seperti arahan
dalam proses membuat keputusan kerjaya, penilaian, ramalan kejayaan masa
hadapan, bantuan dan perancangan dan pembangunan strategi bagi rancangan masa
hadapan. Banyak sistem yang ditujukan ke
arah populasi tertentu, seperti pelajar-pelajar di sekolah menengah, sekolah
tinggi dan kolej; sesetengah sistem adalah untuk orang yang bekerja dalam
organisasi; dan beberapa keperluan ditujukan kepada pesara. Sistem bimbingan kerjaya berbantukan komputer
(CACG) telah mengalami perubahan besar pada dekad yang lalu. Pengubahsuaian
masa depan boleh datang lebih cepat kerana sistem ini direka untuk memenuhi
keperluan persekitaran kerja yang sentiasa berubah dan kemahiran yang berkaitan
dengan perubahan teknikal yang pesat.
Komponen-komponen berikut terdapat dalam kebanyakan sistem:
a.
Maklumat pekerjaan
b.
Maklumat perkhidmatan
tentera
c.
Maklumat mengenai
institusi pengajian tinggi
d.
Maklumat mengenai
sekolah teknikal dan sekolah terpilih
e.
Maklumat bantuan
kewangan
f f .
Faedah inventori
g.
Kemahiran membuat
keputusan
PEMBANGUNAN SISTEM PENYAMPAIAN
MAKLUMAT KERJAYA (CIDS)
CIDS
telah menjadi alat yang sangat popular yang digunakan dengan berkesan dalam program
kaunseling secara menyeluruh di sekolah-sekolah dan kolej dan orang dewasa yang
memerlukan latihan lanjutan, pendidikan, atau pekerjaan yang berbeza. Empat komponen utama dalam kebanyakan CIDS
ialah penilaian, mencari pekerjaan, maklumat pekerjaan dan maklumat pendidikan.
Penilaian dalam talian termasuklah instrument yang mengukur nilai, minat,
kemahiran, kecenderungan, atau pengalaman mereka yang berkaitan dengan pilihan
kerjaya. Kemahiran penaksiran adalah
satu alat untuk membantu pelajar dan pekerja yang berpengalaman mengenalpasti
kemahiran yang diingini dan diperlukan dalam tenaga kerja semasa. American College Testing Program’s Work Keys
System direka untuk membantu pelajar membuat peralihan dari sekolah ke
tempat kerja atau dari kerja dengan pekerjaan. Ia menilai proses kemahiran
individu, menentukan kemahiran pekerjaan yang diperlukan, dan menyediakan
sokongan instruksi untuk membantu pelajar meningkatkan kemahiran mereka.
Pencarian pekerjaan menggunakan CIDS adalah
sangat inovatif. Pengguna boleh menjana senarai pekerjaan daripada keputusan
penilaian. Pengguna boleh memilih senarai carian melalui pembolehubah dan
setiap pembolehubah diproses oleh komputer untuk menjana senarai pekerjaan.
Jika pengguna tidak berpuas hati dan ingin meneroka pekerjaan yang lain, sistem
ini membolehkan pengguna untuk mengubah kriteria yang dipilih dalam pencarian
asal. Komponen maklumat pekerjaan
mengandungi maklumat penting mengenai bilangan pekerjaan yang besar, seperti
sifat perkerjaan, keadaan bekerja, nombor pekerja, pendidikan dan keperluan
latihan, kursus sekolah yang disyorkan, pendapatan, pekerjaan yang berkaitan,
tuntutan fizikal, dan sumber-sumber untuk maklumat lanjut. CIDS mengandungi
banyak program termasuk maklumat pekerjaan di dalam negeri dan negara. Program perkembangan kerjaya di
sekolah-sekolah menggunakan CIDS dalam pelbagai cara yang inovatif. Contohnya,
kaunselor menggunakan cetakan penerangan pekerjaan kepada pelajar untuk
menggambarkan jenis maklumat yang boleh didapati dalam CIDS tempatan.
DUA SISTEM TERAWAL (CACGs)
Terdapat dua sistem
terawal dalam CACGs, iaitu sistem discover dan multimedia discover. Sistem DISCOVER asal telah direka untuk
membantu pelajar dan mahasiswa dalam membuat pilihan kerjaya. DISCOVER yang
diterbitkan oleh American College Testing Program (1987), mengamdungi
modul-modul berikut:
a. Permulaan perjalanan
pekerjaan
b.
Pembelajaran mengenai
dunia pekerjaan
c.
Pembelajaran mengenai
diri sendiri
d.
Pencarian pekerjaan
e. Pembelajaran tentang
pekerjaan dan
f. Membuat pilihan pendidikan
f. Membuat pilihan pendidikan
g.
Merancang
langkah-langkah seterusnya
h.
Merancang kerjaya anda
i. Membuat peralihan
Program DISCOVER
mengandungi empat modul. Modul pertama
direka untuk membantu pengguna mengetahui lebih lanjut tentang diri dan kerjaya
melalui penilaian kendiri dan dengan menilai peranan dan peralihan
kehidupan. Modul kedua dikhaskan untuk
memilih pekerjaan yang menggunakan pelbagai jenis inventori, peta dunia
pekerjaan dan kemudian membandingkan ciri-ciri seseorang itu dengan kehendak
pekerjaan dan persekitaran kerja. Modul
ketiga membantu pengguna dalam perancangan untuk pendidikan dengan penggunaan
senarai major, institusi pendidikan dan bantuan kewangan yang ada. Modul keempat, pengguna membangunkan kaedah
untuk mencari pekerjaan dengan menggunakan cadangan tentang cara-cara untuk
belajar dan untuk mendapatkan wang, mendefinisikan pekerjaan yang ideal,
menyediakan pencarian pekerjaan dan mengkaji tips temuduga. DISCOVER
menyediakan tugas-tugas interaktif yang
bermakna dan modul maklumat untuk membantu pengguna dalam membuat keputusan
kerjaya. Program penilaian dalam talian menyediakan kaedah yang berkesan untuk
menilai minat, kebolehan, dan nilai.
Multimedia Discover
adalah versi Discover dalam interaktif format cakera padat (CD-i). Ia tidak
patut dikelirukan dengan CD-ROM. Sistem baru ini tidak memerlukan komputer
kerana sistem ini boleh digunakan pada TV warna dan pemain cakera. Sistem ini
terdiri daripada tiga cakera iaitu, Disc 1 bertajuk “Learning about Yourself”
dan membenarkan pengguna untuk mengenalpasti pekerjaan yang sesuai dengan minat
dan kebolehan tertentu. Enam urutan video yang menggambarkan peta dunia
pekerjaan juga disediakan. Kemudian,
Disc 2 mengandungi maklumat terperinci mengenai kira-kira 500 pekerjaan melalui
persembahan slide yang meningkatkan maklumat untuk setiap pekerjaan yang
berlainan. Seterusnya, Disc 3
mengandungi urutan carian dua tahun dan empat tahun untuk kolej. Naratif
disertai oleh dua gambar kebanyakan institusi empat tahun.
SISTEM BIMBINGAN INTERAKTIF DAN MAKLUMAT
(SIGI) DAN SIGI PLUS
Satu
lagi sistem berkomputer utama adalah Sigi dan Sigi PLUS, yang diperkembangkan
oleh Katz (1975, 1993, dan diterbitkan oleh Educational Testing Service,
1996). Terdapat lima subsistem Sigi
seperti berikut: Nilai, Lokasi, Perbandingan, Perancangan, dan Strategi.
Subsistem ini telah diperkembangkan untuk membantu pelajar-pelajar kolej bagi
menjelaskan nilai, lokasi dan mengenalpasti pilihan pekerjaan, membandingkan
pilihan, pembelajaran perancangan kemahiran dan membangunkan kerjaya rasional
dalam membuat keputusan kemahiran. Sigi
PLUS mengandungi komponen-komponen berikut: Pengenalan, Penilaian Kendiri,
Pencarian, Maklumat, Kemahiran, Bersedia, Menghadapi, Membuat keputusan, dan
Langkah seterusnya. Sistem ini telah diperkembangkan untuk orang dewasa dan
individu yang ingin mendapatkan maklumat mengenai organisasi. Satu ciri tertunggak program ini adalah
keperluan khas orang dewasa, ia direka khas bagi membantu orang dewasa supaya
boleh menukar pekerjaan, berpindah kepada pekerjaan lain, atau memasuki kembali
tenaga buruh.
KAUNSELING SIBER
- Kaunselor boleh menggunakan e-mel untuk berbual dengan klien mereka.
- Kaunselor boleh berinteraksi dengan klien di dalam laman sembang.
- Kaunselor boleh membentuk kumpulan sokongan siber melalui laman sembang.
- Kaunselor boleh menggunakan laman web untuk menyebarkan maklumat.
- Kaunselor boleh mentadbir penilaian dalam talian.
- Kaunselor boleh menggunakan laman web untuk menyediakan pautan kepada sumber-sumber lain dan maklumat yang didapati di web
- Contoh peranti penilaian yang boleh diakses online:-
Kunci kerjaya: inventori ini mengukur jenis Holland.
Laman web ini juga memberi keputusan, senarai pilihan kerjaya yang sepadan
maklumat bersama-sama dengan pautan kepada Occupational Outlook Handbook
The Kiersey Temperature Sorter: menyediakan kepada
individu dengan profil personaliti
LANGKAH-LANGKAH MENGGUNAKAN SISTEM
BIMBINGAN KERJAYA BERBANTUKAN KOMPUTER (CACGs)
Terdapat
beberapa langkah dalam menggunakan sistem bimbingan kerjaya berbantukan
komputer supaya klien akan mendapat pengetahuan dan maklumat dengan jelas. Yang pertama ialah keperluan penilaian.
Keperluan individu setiap pelajar adalah perlu untuk menentukan hala tuju
penggunaan program dan komponen yang diakses. Sebagai contoh, seorang pelajar
mungkin memerlukan matlamat mengenai program bantuan kewangan sahaja. Kemudian, langkah kedua ialah orientasi.
Setiap klien atau kumpulan klien perlu diberi orientasi yang menyeluruh kepada
tujuan, matlamat dan menunjukkan penggunaan sistem berkomputer. Seterusnya, program individu. Setiap individu
harus mengikuti pelan pendahulu berdasarkan keperluan. Pelan ini boleh
diubahsuai seperti yang diperlukan; fleksibiliti program berkomputer boleh
menjadi satu kelebihan yang tersendiri apabila menukar rancangan.
Langkah lain ialah campur tangan kaunselor.
Pelan individu harus menyediakan campur tangan kaunselor. Sebagai contoh, ia
mungkin sesuai untuk membincangkan keputusan salah satu inventori. Menyediakan
sumber maklumat pekerjaan tambahan dan membincangkan tentatif pilihan pekerjaan
adalah strategi yang baik dalam proses eksplorasi kerjaya. Malah, langkah penggunakan komputer juga
melalui bantuan dalam talian. Peruntukan perlu dibuat untuk membantu individu
dalam pelbagai peringkat penerokaan kerjaya. Bagaimana untuk kembali ke menu
utama atau bagaimana untuk mengakses pelbagai komponen boleh menjadi pengalaman
yang mengecewakan bagi pengguna baru komputer.
Akhir sekali, langkah yang perlu dilakukan ialah susulan. Seperti dalam
semua fasa penerokaan kerjaya, kemajuan individu perlu dipantau. Kerjaya
kaunselor harus membantu individu mengekalkan motivasi mereka, menilai kemajuan
mereka, dan menilai keberkesanan program.
PENGGUNAAN INTERNET
Haris-Bowlsbey,
Dikel dan Sampson (1998) telah membangunkan satu panduan untuk menggunakan
internet dalam perancangan panduan kerjaya yang mengandungi sampel laman web
untuk penilaian, mencari pangkalan data, peluang pendidikan dan latihan,
bantuan kewangan, peluang latihan, peluang pekerjaan, matlumat kerjaya,
matlumat pendidikan dan latihan, matlumat ketenteraan dan program kaunseling
kerjaya. Kesimpulannya, laman web ini boleh membantu individu dengan ciri-ciri
sebagai minat, kemahiran, kebolehan, nilai, kecerdikan dan personaliti.Laman
web ini juga menyediakan matlumat untuk pekerjaan meneroka, institusi
pendidikan, biasiswa, bantuan kewangan dan peluang pekerjaan.
Beberapa laman web menyediakan sumber matlumat yang boleh menjadi pautan
pekerjaan, institusi pendidikan dan peluang-peluang lain dengan jurnal
perdagangan, agensi-agensi kerajaan pertubuhan profesional dan sebagainya. Anda
juga boleh menempatkan bilik-bilk sembang dan kumpulan sokongan atau hantar
resume untuk penempatan pekerjaan. Banyak kemungkinan jaringan yang lain boleh
digunakan untuk memenuhi keperluan individu. Kaunselor harus sedar kecekapan
kaunseling dalam penyediaan internet terutamana pengalaman mengendalikan
internet.
Rajah menunjukkan satu penggunaan internet yang sesuai dalam
perancangan kerjaya dan dalam proses membuat keputusan. Enam langkah-langkah
yang digambarkan. Langkah pertama individu menyedari keperluan untuk membuat
keputusan. Belajar dan/atau menilai semula diri. Langkah dua menunjukkan bahawa
pelanggan berwaspada kepada sifat-sifat had dan peribadi mereka. langkah tiga
matlumat pekerjaan ini dibentangkan dengan cara “yang memudahkan peralihan
matlumat diri menjdai alternative pekerjaan” (Harris-Bowlsbey, Dikel, &
Sampson, 1998,p.2). Langkah ketiga yang seterusnya digunakan untuk memperbaiki
alternatif yang dikenalpasti menjadi pilihan tentative yang mungkin menggunakan
informasi pengkalan data yang boleh didapati di internet. Akhirnya individu itu
memutuskan untuk mendapatkan lebih banyak dan memilih alternative baru
(Harris-Bowlsbey, Dikel & Sampson,1998).
Proses Perancangan Kerjaya
Pengkalan data
|
|
1.
|
Menyedari keperluan untuk membuat
keputusan
|
2.
|
Mempelajari dan/atau menilai semula
diri
|
3.
|
Mengenalpasti alternatif pekerjaan
|
4.
|
Mendapatkan
matlumat mengenai alternatif yang dikenalpasti
|
5.
|
Memilih dalam kalangan pekerjaan atau
pekerjaan yang disediakan
|
6.
|
Melaksanakan alternatif baru melalui
latihan dan/atau cari kerja
|
CONTOH LOKASI LAMAN
WEB
Bagi membantu kaunselor dalam menyediakan perkhidmatan yang sesuai
melalui internet berasaskan sumber kerjaya dan perkhidmatan, persatuan
pembangunan kerjaya kebangsaan/ National Career Development Association (NCDA)
dan National Board for Certified Counselors (NBCC).
MELAKSANAKAN PROGRAM
YANG BERASASKAN KOMPUTER
Ini merupakan langkah pertama yang penting dalam melaksanakan program-program
baru. Klise (cliche) digunakan untuk melaksanakan sistem bantuan komputer untuk
bimbingan kerjaya. Perancangan yang sistematik bagi sistem bantuan komputer
berkaitan secara langsung dengan keberkesanan dan penerimaaan mereka oleh
pelajar, fakulti dan komuniti (Sampson 1994). Dalam seksyen ini kita mengkaji
model pelaksanaan tetapi pertama sekali akan membincangankan masalah
pelaksanaan. Maklumat yang terkandung dalam rajah mengenalpasti masalah
yang berkaitan dengan melaksanakan kerjaya yang menjadi petunjuk bantuan
komputer/Computer-assisted career guidance program (CACG). Antara
masalah-masalah yang dikenalpasti ialah perancangan yang kurang berkesan,
manakala yang lain merupakan berkaitan dengan latihan kakitangan yang tidak
mencukupi dan kekurangan integrasi dengan perkhidmatan kerjaya yang lain.
sebagai contoh kakitangan perlu sedar bahawa CACG tidak mengambil tempat campur
tangan kaunselor dengan klien dan sesetengah pelanggan perlu bantuan dengan
menghubungkan matlumat yang terdapat pada CACG untuk mencari kerjaya mereka dan
bantuan lain. Sampson (1994) membuat satu fakta yang sangat penting bahawa
masalah pelaksanaan dengan mudah boleh menghadkan keberkesanan jangka panjang
CACG. Tambahan pula, semua pihak mesti dapat mendidik untuk penggunaan berkesan
CACG sebelum dipilih dan dimasukkan ke dalam talian. Seterusnya melaksanakan
yang betul bagi memastikan CACG adalah satu kompenan penting dalam perkhidmatan
kerjaya.
PELAKSANAAN MASALAH
CACGs
Perancangan
tidak mencukupi
- Penggunaan “ad hoc” atau “ tiada perancangan “ pendekatan
- Perkaitan yang tidak mencukupi antara penggunaan komputer dan keperluan organisas
- Kekurangan keperluan penilaian sebelum penggunaan komputer
- Penggunaan sistem terlalu dipengaruhi oleh pembiayaan atau pentadbir
- Penggunaan sistem tidak sistematik dan remeh
- Penyertaan kakitangan terhad dalam keputusan membuat kira-kira CACG
- Integrasi CACG yang lemah dalam perkhidmatan kerjaya
- Kekurangan konteks yang sesuai untuk pelanggan memproses penggunaan sumber-sumber matlumat mereka
- Kekurangan campur tangan kaunselor untuk pelanggan yang memerlukan bantuan
- Kekurangan data penilaian untuk menunjukkan akauntabiliti dan untuk dan untuk meningkatkan integrasi CACG
- Jadual bermasalah
- Sokongan pemaju CACG tidak konsisten
Kakitangan
latihan yang tidak mencukupi
- Ketidakseimbangan antara perbelanjaan latihan dan perbelanjaan perkakasan/perisian
- Kurang latihan berkenaan pengalaman “hands-on” dengan sistem asas konsep untuk membandingkan dan memilih sistem yang mengintegrasikan CACG dengan model penyampaian perhidmatan pelbagai
- Jangkaan tidak wajar mengenai prestasi aplikasi komputer
- Jangkaan tidak wajajr tentang masa yang diperlukan untuk pelaksanaan
- Mengelirukan mengenai peranan kaunselor dan peranan komputer
Kebimbangan kakitangan
dan rintangan CACG
- Keprihatinan lebih perubahan di tempat kerja
- Kakitangan bersikap negatif akibat masalah pelaksanaan
Proses melaksanakan CACG termasuk pelaksanaan tujuh langkah model yang dibangunkan oleh Sampson (1994):
- Bermula dengan penilaian program untuk menetukan bagaimana perkhidmatan bimbingan semasa dalam memenuhi keperluan pelanggan. Jika penilaian mendedahkan keperluan yang tidak dipenuhi, kakitangan perlu menekankan tujuan dan matlamat mengenai bagaimana sistem berasaskan komputer boleh merapatkan jurang. Bagi mencapai matlamat ini, sebuah jawatankuasa pemilihan ditubuhkan.
- Mempunyai jawatan kuasa mengenalpasti produk perisian yang diingini yang akan memenuhi keperluan pelanggan. Selepas mengkaji sistem, jawatankuasa itu perlu menentukan perisian dan perkakasan yang sesuai.
- Integrasi perisian melibatkan pelan komprehensif bagaimana sistem akan dilaksanakan. Ini menunjukkan bahawa ahli-ahli jawatankuasan telah menjadi sangat berpengetahuan tentang sistem yang dipilih. Rancangan termasuklah bagaimana sistem etiologi dengan program bimbingan keseluruhan menetukan peranan kakitangan, prosedur operasi dan sistem penilaian.
- Langkah seterusnya melibatkan kakitangan menyeluruh. Keberkesanan program bimbingan bantuan komputer amat berkaitan dengan pengetahuan sistem kerja.
- Penggunaan perbicaraan menentukan bagaimana kakitangan telah melakukan kerja rumah dan bagaimana pelajar bertindak balas dengan menggunakan sistem ini. Sistem ini mula beroperasi selepas penilaian percubaan yang berjaya.
- Sistem menjadi operasi.
- Penyampaian penilaian perkhidmatan dilihat sebagai proses berterusan. Maklum balas penilaian mencadangkan bahawa perlu ada perbaikan yang berterusan. Pembangunan pantas perkakasan dan perisian mungkin boleh mengubah program bantuan komputer setiap tahun.
TEKNOLOGI SEPANJANG
HAYAT
Kaunselor memainkan peranan penting dalam membantu pelanggan membina
pemahaman mengapa pengurusan kerjaya terbaik didorong oleh aktiviti yang
diarahkan. Mereka yang mengambil tanggungjawab penuh untuk pembangunan kerjaya
mereka dan megiktiraf keperluan pembelajaran sepanjang hayat serta bagaimana
pembangunan kemahiran mempengaruhi hala tuju mereka. Apabila terdapat antara
individu (kepentingan, keupayaan, pemerolehan kemahiran) dan pekerjaan,
terdapat kemungkinan yang besar kepuasan tempoh bekerja (Ostroff, Shin, &
Feinberg, 2002). Oleh itu kaunselor perlu menyediakan sebab-sebab bagi aktiviti
pemerolehan kemahiran kendiri serta matlumat tentang sistem penyampaian
pembelajaran.
Betapa pentingnya pembangunan kemahiran? Pada tahun 1990-an Bynner
(1997) menjalankan kajian longitudinal individu dari zaman kanak-kanak berusia
melalui 21 tahun dan mendapati miskin kemahiran asas (membaca dan matematik)
yang sukar dibuat untuk memperoleh kerja yang lebih luas yang berkaitan
kemahiran seperti kebolehan bekerja dalam kumpulan, kebolehsuaian dan
menjalinkan hubungan interpersonal. Tidak menghairankan kemahiran asas yang
paling mendapat perhatian dalam pekerjaan dalam peralihan sekolah untuk kerja.
Kemahiran asas bukan saja penting dalam mencari pekerjaan, oleh itu mesti
menyediakan individu dengan asas untuk membangunkan kemahiran yang lebih
universal yang dihargai oleh majikan (Cappelli et al 1997; U.S.Department of
Labor,1992). Keupayaan untuk bekerja dengan orang yang banyak, kecuali
pekerjaan mereka yang memerlukan kemahiran teknikal yang khusus seperti
pengaturcaraan komputer, kejuruteraan, dan beberapa kerjaya perubatan yang
berkaitan (Ryan,2000; Werbal & Gillland 1999). Syor disini ialah individu
untuk membangunkan kedua-dua kemahiran umum (penyesuaian, fleksibiliti,
kewibawaan) dan kemahiran khusus industri. Kemahiran asas yang kukuh sangat
penting bagi kebanyak semua pekerja.
Pembangunan kerjaya ahli teori telah menunjukkan banyak pembolehubah
yang menetukan kemajuan kemajuan kerjaya yang membawa kepada pelihan kerjaya
yang seawall dan aneka pilihan disepangjang jangka hayatnya. Kebolehan, minat,
nilai dan personaliti sering disebut sebagai ciri-ciri peribadi yang
mempengaruhi pilihan individu. Daripada pembolehubah ini kumpulan, corak faedah
ditekankan terutamanya dalam penyelidikan tipologi Holland yang kongruen antara
kepentingan dan jenis penyesuai pekerjaan (Holland,1985).
Dalam menilai dinamik dalam kalangan kepentingan kebolehan pengambilan
penuh kemahiran (Ostroff, Shin, Feinberg 2002) mencadangkan bahawa pilhan
permulaan matlamat kerjaya mempengaruhi corak kepentingan tetapi sebagai
pekerja terdedah untuk bekerja dan pengalaman kerja, mereka tertarik kepada
pekerjaan yang setimpal dengan kebolehan mereka dari semasa ke semasa. Latihan
dalam sesebuah organisasi boleh dibahagikan kepada dua jenis yang luas iaitu
latihan pekerjaan dan latihan luar kerja.
KAEDAH LATIHAN DI
TAPAK (ON-SITE)
Latihan pekerjaan merupakan salah satu kaedah yang tertua yang digunakan
oleh organisasi. Permulaan pekerja dilatih di tapak kerja oleh pekerja
berpengalaman. Mereka belajar dengan meniru pengajar. Pekerjaan adalah satu
proses putaran kerja melalui pelbagai pekerjaan dengan jangkaan pembelajaran
secara pengalaman. Latihan perantis adalah satu kaedah yang melibatkan seorang
pekerja yang diberi tunjuk ajar pekerja baru dan adalah perkara biasa dalam
perdangan mahir. Selepas tempoh masa yang panjang individu akan dinaikkan
pangkat kepada pekerja harian. Jadual waktu harus dilakukan dengan penilaian
berkala untuk memaklumkan kakitangan mengenai kemajuan mereka. Kaedah latihan
di tapak termasuklah orientasi, latihan bekerja sambil arahan, perantis, dan
bimbingan.
KAEDAH LATIHAN DI LUAR
TAPAK (OFF-SITE)
Program latihan luar tapak dianggap sebagai aktiviti pembelajaran di
tempat yang dikeluarkan dari tapak kerja seperti kolej komuniti, kemudahan
latihan organisasi atau di rumah. Kaedah latihan ini sering dirujuk sebagai
pembelajaran jarak jauh. Beberapa kursus yang ditawarkan melalui program
pembelajaran jarak jauh dirujuk kepada umum sebagai pengajaran bantuan
komputer. Arahan rakaman video disediakan untuk tontonan komputer peribadi
tanpa mengira masa. Program prepakej sering disebut sebagai perisian. Bantuan
pengajar dan sokongan rakan sebaya boleh didapati melalui televisyen, telefon,
e-mel atau faks (Muchinsky,2003). Ternik
kerja diluar tapak seperti kuliah, kajian khas, audio visual persidangan atau
perbincangan, kajian kes, main peranan, simulasi, arahan program dan latihan
dalam makmal. Kaedah latihan pada
dasarnya boleh dibahagikan kepada empat jenis iaitu:
a. Kaedah memberitahu
b. Kaedah menunjukkan
c. Peranan yang bermain kaedah
d. Teknik perbincangan
CD-ROM DAN MULTIMEDIA
INTERAKTIF
Pembelajaran ini melibatkan media interaktif melalui tindakan animasi,
video, grafik, teks dan audio. Program multimedia yang menggunakan teknologi
CD-ROM telah dipertingkatkan oleh cakera video dan program yang berasaskan
komputer yang menambah bagaimana fleksibiliti dan apa yang dipelajari. Program
biasanya dipilih untuk mewakili teknologi yang terbaik iaitu Plato (Programmed
Logic for Automated Teaching Operations/Program Logik Operasi Pengajian
Automasi). Sistem media interaktif ini terdiri daripada lebih 5000 aktiviti
pembelajaran yang diserahkan hakkan yang kendiri. Pekerja boleh meningkatkan
kemahiran asas membaca, matematik dan penulisan serta mempelajari kemahiran
menyelesaikan masalah. Meningkatkan kemahiran mereka dalam komunikasi di tempat
kerja melalui media interaktif. Beberapa syarikat terkemuka menawarkan program
yang didorong oleh Plato kepada pekerja bagi pembelajaran yang berterusan untuk
meningkatkan keberkesanan kedudukan mereka (Goldstein & Ford 2002).
ARAHAN BERASASKAN WEB
Arahan berasaskan web adalah mungkin paling fleksibel yang boleh
digunakan oleh pengguna bagi mengakses program pada bila-bila masa melalui rangkaian
web yang boleh didapati secara meluas. Kini latihan web mudah dan
dipertingkatkan oleh hyperlink untuk bahan latihan tambahan, senaman dan maklum
balas, membenarkan pengguna untuk menentukan tahap dan jenis matlumat yang
diperlukan. Terdapat kemungkinan tiada kesudahan bagi peluang pembelajaran
melalui pautan ke laman internet yang lain atau bekerjasama dengan laman
internet (laman dalam sesebuah organisasi). Pengguna juga boleh berkongsi
matlumat dan idea-idea serta membincangkan masalah dengan pakar dan/ atau
pelatih lain. Brown, Milner dan Ford (1998) telah mencadangkan bahawa
pengajaran berasaskan web termasuk komponen bimbingan. Bimbingan biasanya
termasuk maklumat mengenai tujuan pembelajaran dan bagaimana untuk mempelajari
bahan secara berkesan. Program bimbingan boleh membantu pelajar membuat
keputusan yang lebih berkesan mengenai apa yang dipelajari dan bagaimana untuk
belajar dengan berkesan.
TUTOR SISTEM PINTAR
(INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS/ITS)
Platform pembelajaran merupakan satu program yang berasaskan komputer
dengan ketinggian individu dan dianggap sebagai versi arahan program teknologi
yang lebih baik. (Steele-Johnson & Hyde 1997). Sistem ini direka untuk
mendiagnosis tahap persefahaman penggunaan, prestasi dan jenis kesilapan yang
dibuat dalam menjalankan tugas. Menggunakan data yang dikumpul daripada setiap
pengguna, sistem ini menyediakan garis panduan bagi prosedur yang lebih sesuai
dan aktiviti pembelajaran. Sistem pengalaman pengalaman individu yang
dibangunkan daripada keperluan individu. Lebih khusus lagi, komponen penulisan
tutor yang memberikan tumpuan kepada pembangunan kemahiran proses mengenal
pasti kesilapan dan penyelesaian. Begitu juga kompenan kemahiran siasatan
saintifik membentangkan kesilapan dan cadangan untuk data analisis yang tepat.
Sistem interaktif mempunyai kelebihan berbeza dengan membenarkan pengguna untuk
menanyakan soalan tentang tugas-tugas tertentu. Maklum balas mungkin datang
dalam bentuk petunjuk tentang prosedur yang betul tetapi akhirnya analogi
langsung diberi dan diikuti dengan arahan yang jelas. Walaupun sistem ini
menawarkan banyak kemungkinan untuk membangunkan kemahiran yang boleh
digunapakai dalam pelbagai persekitaran kerja, ia masih sedang dibangunkan dan
diperhalusi.
LATIHAN REALITI MAYA
(VIRTUAL REALITY/VR)
Sistem pembelajaran ini adalah versi berteknologi tinggi simulasi kerja melalui realiti maya. Dalam
kes ini simulasi bekerja dilihat dalam sebuah dunia tiga dimensi (3-D) yang
akan pekerja hadapi. Ia bertujuan untuk menjadikan satu pengalaman yang menarik
yang mengambil kesempatan daripada pembelajaran visual dan penglibatan
pengalaman yang sangat bermotivasi. Ini merupakan sistem yang sangat fleksible
yang membenarkan kawalan masa dan penyelakuan iaitu ia boleh bergerak lebih
pantas, melambatkan, mengaksaskan atau terhenti. Ia direka untuk membentangkan
tahap perincian yang berbeza. Pembelajaran modul boleh dikemaskini dan
disepadukan dengan modul-modul lain. pada tahun 1999. Seorang animasi yang
bernama Steve telah diletakkan dalam 3-D mock-up persekitaran kerja (Rikel
& Johson 1999). Pengguna boleh meminta Steve menunjukkan bagaimana untuk
menjalankan tugas dan memberi bantuan semasa mereka mengamalkan tugas-tugas
tertentu. Satu kelebihan sistem VR latihan adalah jelas : mereka cukup
fleksible untuk menunjukkan pelbagai persekitaran kerja dan interaksi dalam
persekitaran yang berbeza.
No comments:
Post a Comment