TERAPI REALITI
Pengenalan
Terapi realiti adalah satu bentuk terapi yang agak baru dalam kaunseling.
Terapi ini diasaskan oleh William Glasser seorang psikologis
di California dalam tahun 1965. realiti adalah selari. Terapi realiti adalah
merujuk kepada dunia fenomena klien dan menekankan kepada cara yang subjektif
iaitu klien akan melihat dan bertindakbalas dengan dunia persekitaran mereka melalui
kaawalan penilaian dalaman internal locus of evaluation. Glasser
(1985) telah menekankan bahawa manusia melihat dunia melalui lima keperluan
asas genetik dan bukannya dunia seperti ianya yang sebenar.
Seperti mana terapi lain yang di
atas, terapi realiti telah menegaskan bahawa manusia mempunyai kebebasan, boleh
membuat pilihan dan bertanggungjawab terhadap pilihan tersebut. Manusia boleh
mengawal secara berkesan kehidupan ini jika mereka bersedia untuk berusaha
menentukan matlamat. Oleh itu dengan meletakkan
prinsip-prinsip teori kawalan dalam, manusia boleh mencegah banyak masalah yang menjurus kepada terapi.
Terapi realiti berorientasikan tingkah laku secara menyeluruh yang melibatkan
komponen doing, thinking, feeling dan
physiology. Hal ini bermakna klien bertanggungjawab untuk memilih bukan
sahaja apa yang mereka lakukan tetapi apa jua yang mereka fikirkan, rasai,
dan mengalaminya secara fizikal. Dalam
ertikata yang lain terapi ini menekankan
kepada tingkah laku dan pemikiran.
Tugas kaunselor ialah bertindak
secara aktif , mengarah, didaktif dan kognitif. Kaunselor juga akan mengikat
kontrak dengan klien dalam usaha klien untuk mengubah tingkah lakunya. Sebagai
suatu bentuk terapi mengarah, kaunselor berperanan sebagai guru, dan juga
sebagai teladan. Walau bagaimanpun, adalah menjadi tanggungjawab kaunselor
untuk mencabar klien berhadapan dengan realiti semasa jika perlu. Terapi ini
juga menekankan secara langsung kepada peristiwa-peristiwa masa lampau. Ia juga
menolak konsep sakit jiwa yang dipolopori oleh teori psikoanalisis.
Secara umumnya matlamat terapi
realiti ialah untuk menyediakan suatu suasana yang boleh membantu klien bagi
membina kekuatan psikologi (psychology strength) untuk menilai atau menghargai
tingkah laku semasa. Ianya boleh digunakan dalam terapi atau kaunseling
individu, kerja-kerja sosial, pendidikan, terapi kelompok, , kaunseling
keluarga, kaunseling pemulihan, pengurusan institusi dan perkembangan serta
kemajuan masyarakat.
Latar Belakang Tokoh
William Glasser merupakan pengasas
kepada terapi realiti. Beliau dilahirkan di Cleveland Ohio, California pada
tahun 1925. Beliau merupakan anak yang ketiga dan yang bongsu dalam
keluarganya. Bagi Glasser , zaman kanak-kanaknya merupakan zaman yang
mengembirakan dan semasa di sekolah
beliau sangat berminat bermain muzik dan dalam bidang sukan. Pada tahun 1944,
ketika berumur 19 tahun, Glasser telah mendapat ijazah pertamanya dalam bidang
kejuruteraan kimia dari Case Institute of
Technology. Empat tahun kemudian beliau mendapat ijazah Master dalam Clinical Psychology dari Case Western Reserve University. Namun
tesis untuk mendapatkan PhDnya telah ditolak. Semasa berumur 28 tahun(1953),
Glasser mendapat ijazah perubatan dari
universiti yang sama.
Pada tahun 1956, Glasser telah
menjadi ketua psikatarist di Ventura
School for Girls, iaitu sebuah institusi yang dikendalikan oleh kerajaan
California untuk merawat gadis-gadis yang rosak moral dan melanggar peraturan
atau undang-undang.Dalam tahun 1961, Glasser menghasilkan bukunya yang pertama
iaitu Mental Health or Mental Illness
yang menjadi asas kepada teknik dan konsep terapi realiti. Selama tempoh dua
belas tahun di Ventura School,
Glasser telah memajukan lagi terapi
realitinya dengan mengendalikan program-program yang berjaya di sekolah
berkenaan. Istilah realiti terapi digunakan untuk pertama kalinya oleh Glasser
dalam manuskripnya yang bertajuk “Reality
Therapy” : A Realistic Approach To The Young Offender” dalam tahun 1964.
Pada tahun 1965, bukunya yang terkenal bertajuk Reality Therapy : A New Approach To Psychiatry telah diterbitkan.
Dalam tahun 1966, Glasser mula
mengaplikasikan idea-idea realiti terapinya dalam sistem pendidikan di
California. Idea-idea ini akhirnya telah dimuatkan ke dalam bukunya yang ketiga
iaitu “Schools Without Failure”(1969).
Pada tahun 1968, Glasser telah mengasaskan penubuhan Institute For Reality Therapy do Los Angeles. Institut ini
menawarkan kursus-kursus dan latihan
untuk para doktor, ahli-ahli fiziks, pegawai perundangan, pegawai polis,
jururawat, peguam, hakim, guru dan kaunselor. Dua tahun kemudian iaitu tahun
1970, William Glasser La Verne College Center ditubuhkan di University of La Verne di California Selatan untuk menyediakan
pengajian luar kampus kepada guru-guru untuk mendapatkan ijazah.
Bermula tahun 1981, Glasser telah
menjalinkan idea asalnya dengan teori kawalan (Control Theory) yang menegaskan bahawa tingkah laku dijana dari
dalam individu. Apa yang diperoleh dari luar hanyalah maklumat (information). Bukunya yang bertajuk Stations
of the mind(1981) dan Control Theory
: A New Explanation of We Control Our Lives(1984) telah menunjukkan
pendirian teori ini dan menghuraikan bagaimana otak manusia mempengaruhi
persepsi dalaman.
Buku-buku lain yang dihasilkan oleh
Glasser ialah The Identity Society(1972),
Positive Addiction(1976), Control Theory In The Claaroom(1986), The Quality
School :Managing Students Without Coercion(1990) dan The Quality School
Teacher(1993). Glasser juga sering memberikan kuliah atau ceramah dan bengkel
di peringkat antara bangsa mengenai aplikasi teori kawalan dan realiti
terapi.
Latar Belakang Terapi
Terapi Realiti merupakan satu bentuk terapi yang agak baru dalam dunia
kaunseling. Ianya telah diasaskan oleh William Glasser iaitu seorang psikologis
dari California pada tahun 1965 ekoran daripada ketidaksetujuan Glasser
terhadap teori psikoanalitik.
Kottler dan Brown menyatakan bahawa terapi realiti
merupakan suatu pendekatan mengajar yang
menekankan kepada penyelesaian masalah, tanggungjawab peribadi dan keperluan
untuk menangani atau mengatasi keperluan ‘realiti’ seseorang individu.
Menurutnya lagi terapi realiti adalah berdasarkan kepada assumsi atau andaian
bahawa setiap individu perlu untuk membina identiti sama ada berjaya atau gagal. John J. Pietrofesa(1984), berpendapat
bahawa terapi realiti berasaskan kepada andaian terhadap sesuatu tingkah laku
sama ada menolong atau menghalang untuk memenuhi keperluan asas manusia. Keperluan tersebut
merupakan keperluan untuk disayangi dan menyayangi orang lain dan keperluan
merasa dihargai dan menghargai orang lain. Tingkah laku yang dapat dipenuhi dikatakan
bertanggungjawab dan yang gagal adalah sebaliknya. Tingkah laku yang tidak
bertanggungjawab akan membina identiti gagal dan seterusnya akan menghadapi
kegagalan. Maka kaunselor adalah membina identiti individu itu ke arah kejayaan.
Glading (1993), berpendapat terapi realiti menegaskan baahawa perubahan individu
dilakukan melalui tindakan dan pemikiran. Beliau mencadangkan bahawa dunia dalaman individu
adalah yang paling berpengaruh dalam menentukan tingkah laku yang telah
dipilihya. Terapi ini juga berorientasikan tindakan (action oriented) yang bersifat konkrit, mengajar, mengarah dan
kognitif.
Oleh itu secara keseluruhannya kita
dapati, teori realiti lebih menekankan kepada keperluan untuk memenuhi kehendak
psikologi (a fulfilments of psychology
needs). Secara amya didapati terapi realiti adalah untuk menyediakan
individu dalam susasana yang boleh
membantu mereka membina kekuatan psikologi untuk menilai atau menghargai
tingkah laku semasa. Terapi ini juga boleh digunakan dalam kaunseling individu,
kaunseling keluarga, kaunseling pemulihan, kaunseling kelamin, pendidikan,
kerja-kerja sosial, terapi kelompok, crisis intervention, pengurusan institusi
dan perkembangan kemajuan masyarakat.
Pandangan terapi
Tentang Kejadian Manusia
Menurut William
Glasser (1965), terdapat tiga andaian terhadap kejadian manusia
berdasarkan terapi realiti. Diantaranya ialah :
- Manusia berfungsi pada tahap atau keadaan kesedaran tanpa dipengaruhi oleh kuasa tidak sedar.
- Dalam diri setiap manusia terdapat dorongan yang sihat. Dorongan ini mengandungi dua tahap iaitu dalam bantuk fizikal dan psikologikal.
- Dalam bentuk fizikal, merupakan suatu keperluan asas kepada manusia seperti makan minum dan tidur. Manusia juga dipengaruhi oleh keinginan untuk kelangsungan hidup (survival). Manakala dalam bentuk psikologikal pula, terbahagi kepada empat bahagian iaitu :
a. Rasa kepunyaan (belonging). Rasa kepunyaan ini misalnya
seperti keperluan kepada rakan, keluarga dan kasih sayang.
b. Kuasa iaitu suatu
keperluan penghargaan kendiri , dihargai dan bersaing.
c. Kebebasan (freedom) iaitu suatu keinginan untuk
membuat pilihan dan keputusan.
d. Keseronokan iaitu suatu
bentuk keperluan untuk bermain, berehat, ketawa, gembira dan lain-lain .
Keempat-empat
keperluan ini akan membawa kepada identiti diri seseorang individu. Ianya akan
tercapai apabila individu itu diterima oleh orang lain atau masyarakat. Yang
paling penting dalam keperluan psikologikal ialah apaabila seseorang itu akan
mengalami rasa cinta dan rasa dihargai.
Menurut Glasser,
seseorang individu yang tidak ada rasa dicintai akan mengalami kegagalan
identiti, personaliti tidak seimbang, kurang keyakinan diri dan cepat putus
asa. Dalam suasana mencapai identiti diri ini terdapat dua waktu yang kritikal
dalam kehidupan di zaman kanak-kanak di antara umur 2 hingga 5 tahun dan 5
hingga 10 tahun.
Dalam peringkat
umur antara 2 hingga 5 tahun , proses
sosialisasi awal berlaku seperti berhubung dengan ibu bapa, adik beradik dan
rakan sebaya. Pada peringkat ini kanak-kanak sudah mula mengalami perasaan
kecewa dan kerisauan. Pada peringkat ini, kanak-kanak memerlukan kasih sayang,
bimbingan, dan penerimaan dari ibu bapa.
Jika ini berlaku maka kanak-kanak itu tadi akan mula membentuk identiti
yang kekal.
Pada peringkat
umur 5 hingga 10 tahun pula, kanak-kanak akan terlibat dengan alam persekolahan
dan mula memperolehi pengetahuan dan membentuk konsep diri. Di peringkat ini,
kanak-kanak akan menghadapi masalah sosialisasi dan masalah pembelajaran .
Dalam kontek pembelajaran , sekiranya individu tidak belajar sesuatu pada masa
atau peringkat muda maka individu itu boleh belajar di waktu selepas itu.
Individu mampu menentukan
dan mengawal diri
Mengikut Gladding (1993), dalam
pertumbuhan individu masalah timbul
apabila manusia itu tidak bertanggungjawab tentang sikap mereka. Manusia perlu
disayangi dan menyayangi, berasa dihargai, gembira dan mampu mengawal keadaan sekeliling di atas sebab
tertentu. Ee Ah Meng(1989), telah
mengatakan bahawa ‘untuk menghuraikan tingkah laku dan pandangan mengenai
ketenteraman jiwa seseorang Glasser
menggunakan istilah seperti ‘memuaskan’
, ‘telah maju’ ,’baik’dan ‘moral’. Menurutnya lagi, bagi memperoleh harga diri kita
perlu mempelajari cara memperbaiki diri kita sekiranya kita telah melakukan
kesilapan sebaliknya kita hendaklah memuji diri kalau melakukan sesuatu yang
betul.
Mengikut Muhd Mansur Abdullah
(1993), setiap manusia di antara kita membentuk keperibadian di dalam penglibatan
kita dengan orang lain dan dengan imej diri sendiri. ‘ Kuasa pertumbuhan akan
membantu kita mencapai identiti yang berjaya. Natijahnya, penderitaan peribadi
hanya boleh diubah jika berubahnya keperibadian itu sendiri kerana individu itu
mampu mengubah nasib, cara hidup, perasaan dan tingkah laku mereka. Manusia itu
menolak dunia sekelilingnya apabila menghadapi kekecewaan kehendak diri. Mereka
mungkin kehilangan tujuan sebenar, hilang kebolehan bagi melihat keadaan nyata
yang sebenar.
Mengikut Corey(1988), dalam pembentukan identiti masing-masing individu
akan mengembangkan keterlibatan dengan orang lain dan dengan bayangan diri yang
dengannya individu itu akan merasa
relatif berhasil atau sebaliknya. Manusia
mencakupi pernyataan bahawa sesuatu kekuatan pertumbuhan itu
mendorongnya untuk berusaha mencapai sesuatu identiti keberhasilan. “Individu boleh mengubah cara hidup,
perasaan dan tingkah lakunya.Idividu juga mampu mengubah identitinya. Justeru
itu, perubahan identiti bergantung kepada perubahan tingkah laku”.
Mengikut Pietrofesa Hoffman dan Splete
(1984), manusia mempunyai dua keperluan asas. Jika keperluan itu tidak dapat
dipenuhi maka akan wujudlah kekecewaan. Dua keperluan asas itu ialah keinginan
untuk menyayangi dan disayangi dan juga keperluan keinginan untuk merasakan
kita berguna untuk diri sendiri dan juga orang lain. Bagi Glasser, beliau
percaya bahawa kematian merupakan
keputusan yang dibuat oleh seseorang yang kurang kasih sayang di awal kehidupannya.
Seterusnya kekurangan sepenuhnya kasih sayang yang mungkin menyebabkan kekecewaan yang teruk sehingga
seseorang itu membunuh diri dan sakit jiwa.
Menurut
Wubboldingdlm John J. Pietrofesa et, al.(1984), kejayaan identiti seseorang itu
berkembang dalam beberapa peringkat:
- Peringkat ‘lakukan atau buat’ iaitu orang akan mula untuk mengerjakan sesuatu. Maknanya ia memulakan suatu harapan untuk mempertingkatkan diri tanpa mengira sekecil manapun usaha permulaan tersebut.
- Perkembangan identiti kejayaan, iaitu pemikiran yang positif. Pada peringkat ini, pertama berkelakuan membina iaitu bersikap tegas dalam menunjukkan diri dan meningkatkan penampilan diri serta mengambil kira kebajikan orang lain. Kedua, berfikiran positif iaitu berkebolehan menggunakan situasi yang paling baik dan mengembirakan, percaya dan penerimaan diri untuk mengawal pembangunan atau perkembangan yang positif secara berterusan. Ketiga, berfikiran rasional dan tidak rasional. Seseorang itu akan dapat mengenal pasti satu masalah dan isu dengan beralasan secara keseluruhan dan matang. Keempat, kesihatan aktiviti fizikal diikuti dengan diet yang berpatutan, seterusnya mendapat senaman yang bersesuaian dengan keperluan fizikal.
- Peringkat mengisi kekosongan yang ada pada diri seseorang dengan merasakan suatu yang seronok, merasakan kasih sayang serta disayangi oleh orang lain. Seseorang itu juga harus merasakan kebolehan menjalankan kerja dan mempunyai harga diri.
Menurut John J. Pietrofesa et,al (1984), bahawa manusia akan menderita akibat
kegelisahan,
menyalahkan diri sendiri, kemuraman dan kemarahan dan mungkin akan
tersingkir
dari masyarakat apabila gagal mendapat kasih sayang.
Mengikut Corey(1982), walaupun faktor
persekitaran mempunyai pengaruh manusia dalam membuat keputusan tetapi perilaku
itu bukan disebabkan olehnya. Menurutnya lagi, semua sikap motivasi dalaman
seseorang berpandu kepada keinginannya untuk mencapai sesuatu.
Mohd Salleh Lebar (1993), mengandaikan bahawa manusia apabila menerima kasih sayang dan
memberikan kasih sayang adalah penting bagi dirinya dan juga orang lain. Beliau
juga berpendapat bagi memperolehi harga diri seseorang itu perlu memperbaiki
dirinya dahulu dari kesilapan. Kegagalan menjaga harga diri menyebabkan
seseorang itu menghadapi masalah. Oleh itu manusia perlukan kasih sayang dan memperolehi harga
diri yang sewajarnya.
Konsep-konsep Utama
Terapi Realiti
Mengikut Amir Awang (1987), terapi realiti berbeza dengan teori-teori
kaunseling dan psikoterapi yang lain kerana ia tidak mempunyai konsep-konsep
tertentu. Walau bagaimanapun ia mempunyai ciri-ciri tertentu. Di antaranya
ialah :
- Terapi realiti menekankan bahawa tingkah laku yang tidak siuman adalah disebabkan pengabaian tanggungjawab. Menurutnya, apabila individu itu tidak melaksanakan tanggungjawabnya maka akan menyebabkan timbulnya tingkah laku yang bilazim.
- Terapi realiti juga memberi penumpuan kepada tingkah laku dan bukannya perasaan dan sikap. Menurut terapi ini apabila tingkah laku itu berubah maka sikap dan perasaan akan turut berubah.
- Tumpuan kepada peristiwa-peristiwa yang berlaku ke atas klien pada masa kini. Peristiwa yang lampau dan pada masa depan tidak diberi perhatian kerana sejarah yang lalu tidak boleh diubah. Begitu juga masa depan boleh menimbulkan kebimbangan semata-mata.
- Terapi realiti juga menekankan aspek-aspek positif seperti potensi individu, kejayaan, kelebihan dan kualiti positif yang ada pada individu tersebut. Melihat individu sebagai positif dan beroperasi dan bukan sebaliknya.
- Menggalakkan individu atau klien menilai tingkah lakunya sama ada yang positif atau negatif. Tingkah lakunya akan berubah setelah mengenal pasti tingkah laku itu dan ini akan menyedarkan individu itu tentang punca kegagalan pada masa kini.
- Terapi realiti ini juga menitikberatkan tanggungjawab. Sikap bertanggungjawab perlu dipelajari secara terus menerus sepanjang masa kehidupan.
- Persetujuan di antara kaunselor dan klien perlu dipatuhi bagi mencapai matlamat dan memenuhi keperluan individu tersebut.
Muhd Mansur Abdullah(1993) telah mengemukakan beberapa konsep dalam terapi.. Diantaranya ialah
meletakkan kepentingan utama pada perasaan klien dalam menilai tingkah lakunya agar dapat
menentukan siapakah yang menyebabkan berlakunya kegagalan dalam kehidupannya.
Perubahan tingkah laku juga adalah sangat penting. Sekiranya klien menyedari
bahawa mereka tidak mendapat keperluan yang diinginkan maka tingkah laku yang ditonjolkan itu merupakan pemusnah diri.
Mengikut Gibson
dan Mitchell (dalam John J. Schmidt (1996) terapi realiti menunjukkan
bahawa kaunseling adalah kaedah pengajaran yang istimewa atau latihan mengajar
seseorang individu tentang apa yang sepatutnya dipelajari semasa hidup yang
normal pada masa yang singkat
.
Secara menyeluruhnya, terapi ini dapat diaplikasikan di sekolah,
dalam pentadbiran, dan kelas bimbingan dalam kumpulan. Keberkesanannya telah
didokumentasikan dalam beberapa idea termasuk bekerja bersama pelajar istimewa,
konsep kendiri pelajar dan hala tuju diri pelajar.
Matlamat Terapi
Realiti
Pietrofesa,J.J. (1984), telah
menjelaskan bahawa terapi realiti adalah untuk membantu mereka yang hanya
mencari keseronokan sahaja dan mengabaikan dunia realiti.
Kottler dan Brown(1996) pula menyatakan terapi ini menggalakkan klien
bermotivasi, bertanggungjawab terhadap rancangan tindakannya ke arah perubahan
tingkah laku membina dan identiti yang berjaya. Samuel T.G.(1993), pula menjelaskan
antara lain matlamat terapi realiti ialah:
- Membantu klien memperjelaskan apa yang mereka mahu dalam hidupnya.
- Membantu klien mengenalpasti kekuatan dan kelemahan diri serta sokongan yang ada di sekelilingnya dan juga bentuk halangan-halangan yang wujud.
- Membantu klien agar mantap dari psikologi dan lebih rasional dalam membuat tindakan dan pemikiran.
Corey. G .(1982), menyatakan antara lain matlamat terapi realiti ialah :
- Secara holistiknya matlamat terapi ini adalah untuk membantu individu mencari jalan yang lebih berkesan bagi memenuhi keperluan mereka dari segi rasa kepunyaan, kebebasan, berkuasa dan berseronok.
- Memfokuskan kepada apa yang klien sedar dan membantu klien meningkatkan kesedaran itu.
Corsini R.J. (1983), menyatakan
bahawa “tidak kira bagaimana kejam atau ganas dan luar biasa sesuatu kejadian
itu yang membawa kepada tingkah laku seseorang, kita harus menjelaskan
kepadanya bahawa kejadian yang lalu tidak boleh dijadikan alasan untuk
bertingkah laku yang tidak sepatutnya. Tidak kira apa yang terjadi kepadanya di
masa lalu, dia harus mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap apa
dilaksanakannya sekarang”
Koeswara (1988), menjelaskan
beberapa matlamat terapi realiti ialah :
- Motif umum terapi adalah membantu seseorang bagi mencapai autonominya.
- Membantu orang-orang dalam menentukan dan memperjelaskan tujuan-tujuan mereka.
- Membantu klien dalam menjelaskan cara-cara mereka menghambat kemajuan ke arah tujuan-tujuan yang ditentukan oleh mereka sendiri.
- Membantu klien menemukan alternatif-alternatif dalam mencapai tujuan-tujuan dengan syarat klien sendiri yang menetapkan tujuan-tujuan itu.
Mohd Salleh Lebar(1993), menyatakan matlamat terapi ini adalah untuk membantu klien
menyedari bahawa kegagalan untuk menjaga diri menyebabkan seseorang itu akan
menghadapi masalah. Dalam erti kata lain, terapi ini membantu klien agar berada
dalam situasi yang rasional.
Muhd. Mansur Abdullah & Siti Nordinar
Mohd. Tamin(1993) menyatakan bahaw matlamat terapi realiti ialah:
- Untuk mengurangkan tingkah laku ketewasan-kendiri yang tidak bertanggungjawab dan memperkembangkan imej-kendiri yang lebih positif.
- Membuat dan melaksanakan suatu rancangan bagi membolehkan klien mengalami kejayaan tingkah laku bertanggungjawab dan mula memperolehi sedikit deria kesejahteraan kendiri.
- Klien diharapkan dapat membuat kemajuan apabila tanggungjawab terhadap tingkah laku peribadinya dapat dilaksanakan dan apabila hajat itu dapat dipenuhi dengan tidak menyakiti diri sendiri mahupun orang lain.
Amir Awang (1987) telah menjelaskan beberapa
matlamat terapi realiti. Antaranya ialah :
- Klien sendiri menentukan matlamat hidupnya secara bebas tanpa bergantung kepada orang lain. Iaitu klien harus berusaha untuk mencapai autonomi.
- Klien harus berupaya merancang strategi dan langkah-langkah tertentu bagi mencapai matlamat hidupn
- Kaunselor boleh mengemukakan syor-syor dan saranan-saranan berhubung dengan matlamat hidup yang bertanggungjawab dan realistik serta strategi-strategi yang boleh digunakan bagi mencapai matlamat tersebut. Dalam hal ini klien sendiri mesti menentukan apa yang baik bagi dirinya.
Proses Kaunseling Dalam
Terapi Realiti
Pietrofesa, J.J (1984), telah
menjelaskan tentang proses terapi yang melibatkan beberapa
kemahiran seperti konfrantasi, homor atau kecindan, perbincangan,
penetapan matlamat, menunjukkan (pointing out), nasihat dan debat. Proses ini
boleh dibahagikan kepada tiga prosedur:
- Keterlibatan iaitu proses ini memerlukan kaunselor melibatkan diri dengan klien secara intelektual dan emosi. Kaunselor harus memahami dan menerima klien seadanya. Ini adalah untuk menjalinkan hubungan yang baik dan memudahkan proses kaunseling kemudiannya.
- Kaunselor mesti memberitahu klien sama ada tentang tingkah laku yang kaunselor tidak suka atau tentang penerimaannya sebagai individu. Ini memberitahu klien bahawa sikapnya yang tidak disukai dan bukannya sebagai orang atau individu.
- Kaunselor harus memberi arahan kepada klien untuk mencari jalan yang lebih baik bagi memenuhi keperluannya. Ini dapat dilakukan apabila klien mengaku bahawa sikap tidak bertanggungjawabnya adalah salah. Prosedur ini hanya dilakukan dengan syarat kaunselor mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk membantu klien.
Menurut Glasser(1992) dalam Pietrofesa, J.J (1984) menyatakan terdapat lapan langkah dalam proses terapi
realiti:
Langkah 1: Keterlibatan
Kaunselor mesti menjalinkan hubungan baik dengan klien. Kaunselor hendaklah mesra , empati dan dapat memberikan perhatian kepada klien. Keterlibatan kaunselor hendaklah ada batasan jangan sampai terperangkap.
Kaunselor mesti menjalinkan hubungan baik dengan klien. Kaunselor hendaklah mesra , empati dan dapat memberikan perhatian kepada klien. Keterlibatan kaunselor hendaklah ada batasan jangan sampai terperangkap.
Langkah 2: Fokus
kepada tingkah laku semasa.
Walaupun tingkah laku dan perasaan saling berkait rapat namun tumpuan kaunselor hendaklah kepada tingkah laku semasa klien.Tingkah laku diberi tumpuan kerana ia merupakan perkara yang lebih mudah diperbetulkan oleh klien.
Walaupun tingkah laku dan perasaan saling berkait rapat namun tumpuan kaunselor hendaklah kepada tingkah laku semasa klien.Tingkah laku diberi tumpuan kerana ia merupakan perkara yang lebih mudah diperbetulkan oleh klien.
Langkah 3: Fokus
terhadap masa sekarang.
Terapi ini tidak melihat pengalaman lampau tetapi masa lampau hanya dibincangkan untuk membantu :
Terapi ini tidak melihat pengalaman lampau tetapi masa lampau hanya dibincangkan untuk membantu :
- Pembinaan sikap pengalaman lampau sebagai hubungannya dengan masa kini.
- Mengenalpasti alternatif yang membina untuk
klien buat pilihan
.- Menentukan
kenapa klien memilih tingkah laku yang
tidak membawa beliau kepada
lebih banyak masalah. Terapi ini percaya bahawa tingkah laku semasa dapat diubah.
Langkah 4 : Menilai
kendiri
Klien diberi tanggungjawab menilai tingkah laku sendiri. Kaunselor hanya memberikan perangsang dan panduan.
Klien diberi tanggungjawab menilai tingkah laku sendiri. Kaunselor hanya memberikan perangsang dan panduan.
Langkah 5 : Membuat Pelan
Pelan dibuat untuk membantu klien. Alternatif dipilih dan langkah-langkah yang perlu untuknya
mencapai objektif itu disenaraikan. Pelan ini dinilai dan disemak dari semasa ke semasa.
Pelan dibuat untuk membantu klien. Alternatif dipilih dan langkah-langkah yang perlu untuknya
mencapai objektif itu disenaraikan. Pelan ini dinilai dan disemak dari semasa ke semasa.
Langkah 6 : Komitmen
Langkah
ini perlu ditekankan sewaktu pertemuan awal
supaya apabila klien diminta
menjalankan atau melaksanakan pelan perubahan tingkah lakunya maka dia sudah bersedia.
menjalankan atau melaksanakan pelan perubahan tingkah lakunya maka dia sudah bersedia.
Langkah 7 : Tidak
menerima sebarang alasan
Kaunselor tidak patut menerima sebarang alasan klien yang tidak dapat melaksanakan pelannya tidak juga harus memarahi klien. Kaunselor harus meminta klien membuat komitmen yang baru untuk memenuhi tanggungjawabnya.
Kaunselor tidak patut menerima sebarang alasan klien yang tidak dapat melaksanakan pelannya tidak juga harus memarahi klien. Kaunselor harus meminta klien membuat komitmen yang baru untuk memenuhi tanggungjawabnya.
Langkah 8 : Hapuskan
dendaan
Hukuman
dan dendaan tidak termasuk dalam terapi ini tetapi adalah elok sekiranya klien
dapat merasakan kerugian apabila dia gagal menyempurnakan tanggungjawabnya terutama
sekali dalam mengubah tingkah laku yang negatif.
dapat merasakan kerugian apabila dia gagal menyempurnakan tanggungjawabnya terutama
sekali dalam mengubah tingkah laku yang negatif.
Muhd Mansur Abdullah(1993), telah
menjelaskan bahawa proses kaunseling terapi realiti adalah seperti berikut :
Kehangatan hubungan
kaunselor , pemahaman dan prihatin kaunselor terhadap klien.
- Pemusatan utama kepada tingkah laku.
- Penumpuan kepada masa kini. Masa lalu tidak boleh diubah lagi.
- Klien mesti membuat suatu penilaian dan mengenal pasti ketewasan kendiri, tingkah laku tidak bertanggungjawab sebelum terdedah kepada pertolongan kaunseling.
- Kaunselor membantu klien membina suatu perancangan mengubah tingkah laku . Adalah penting perancangan itu dibuat dalam bentuk bertulis.
- Kaunselor menolong klien membuat suatu penglibatan menyiapkan rancangan.
- Kaunselor menjelaskan kepada klien bahawa alasan tidak menyiapkan rancangan tidak boleh diterima.
- Kaunselor tidak menyalahkan klien sekiranya gagal.
Peranan Kaunselor
Corey , G. (1982), telah menjelaskan
bahawa peranan kaunselor adalah seperti berikut :
- kaunselor berperanan sebagai guru dan model. Ia menerima klien secara mesra, empati dan penuh perhatian.
- Tugas utamanya ialah melibatkan diri dengan klien bagi membina hubungan yang baik supaya dapat menyediakan landasan yang betul untuk proses kaunseling seterusnya.
- Sebagai seorang pengajar , iaitu mengajar klien tentang teori kawalan , memberikan klien pilihan bertingkah laku dan sentiasa aktif semasa sesi kaunseling berjalan.
- Kaunselor mencabar klien dengan bertanya adakah perkara yang anda lakukan mendatangkan faedah atau manfaat kepadanya? Sekiranya klien merasakan atau sebaliknya maka kaunselor akan mencadangkan alternatif kelakuan yang lain.
- Membina struktur dan had sesuatu sesi.
- Membina rapport berdasarkan perhatian dan penghormatan.
- Memberikan tumpuan kepada kekuatan individu dan potensi yang dapat mengarahkan kepada kejayaan.
- Berbincang secara aktif tentang tingkah laku semasa dan tidak menggalakkan klien memberikan alasan tentang tingkah lakunya yang tidak bertanggungjawab.
- Memperkenalkan dan menggalakkan psoses menilai kehendak yang ingin dicapai secara realistik.
- Mengajar dan menggalakkan klien melaksanakan pelan tindakan untuk mengubah tingkah lakunya.
- Membantu klien mencari jalan untuk memenuhi kehendak mereka dan menggalakkan mereka agar tidak cepat putus asa.
E. Koeswara (1988), menjelaskan bahawa
kaunselor bertindak sebagai pembimbing yang akan membantu klien agar dapat
menilai tingkah lakunya sendiri secara realiti. Terapi ini juga berasumsi
bahawa klien mampu mewujudkan kebahagiaannya sendiri dan mendapatkannya maka kuncinya adalah
menerima tanggungjawab. Kaunselor juga harus berfungsi sebagai guru dalam
menjalinkan hubungannya dengan
klien dan mendedahkan kepada klien bahawa tujuan terapi
ialah ke arah kebahagiaan
Ee Ah Meng (1997), menyatakan bahawa
peranan kaunselor ialah :
- Melibatkan diri secara mendalam dengan klien.
- Kenalpasti jurang diantara tindakan klien dengan keperluan-keperluan dan nilai-nilainya.
- Tumpukan kepada tindakan (apa yang dibuat oleh klien) lebih daripada fikiran dan perasaan klien.
- Pastikan klien bertanggungjawab ke atas pilihan dan akibatnya.
- Wujudkan perhubungan yang terbuka, mesra, dan jujur dengan klien.
- Tumpukan pada tingkah laku sekarang.
- Berikan galakkan , pujian dan alternatif kepada klien.
- Lakukan konfrantasi sekiranya tingkah laku klien berbeza dengan percakapannya.
Mohd Salleh Lebar (1993), telah menjelaskan tentang peranan kaunselor seperti berikut :
- memberikan galakkan kepada klien.
- Menumpukan kepada tingkah laku.
- Lakukan konfrantasi jika tingkah laku klien berbeza dengan percakapannya.
- Wujudkan hubungan yang terbuka.
- Pastikan klien bertanggungjawab dengan pilihan dan akibat pilihan itu.
- Menumpukan kepada sesuatu tindakan daripada perasaan.
Peranan Klien
· Klien digalakkan
menumpukan perhatian kepada tingkah laku dan tidak pada perasaan dan sikapnya.
Mereka diarahkan supaya meneliti dan menilai tingkah laku sendiri bagi
menentukan adakah tingkah laku itu
membina atau menghalang untuk mencapai matlamat hidup mereka.. Seandainya
mereka mengalami sesuatu perasaan tertentu, mereka akan disuruh mengkaji
tingkah laku itu.
· Klien digalakkan
memikirkan dan merancang strategi-strategi yang khusus untuk mengubah tingkah
laku yang gagal dan menggantikannya dengan tingkah laku yang baik.
· Klien hendaklah
melaksanakan strategi-strategi yang dirancangkan. Klien mestilah komited pada
rancangan tindakannya. Mereka tidak boleh menyalahkan sesiapa atau cuba memberi
alasan-alasan tertentu. Kontrak dan komitmen seperti ini hendaklah dilaksanakan
oleh klien.
·
Di dalam usaha klien
menilai dan mengktirik tigkah lakunya, ia juga haruslah bersikap realistik.
Tidak keterlaluan sehingga kecaman-kecaman itu menjadi terlalu hebat dan berat
baginya. Sekiranya situasi ini wujud maka tentukan usaha-usaha klien untuk
megubah tingkah lakunya akan gagal. Lebih realistik dan munasabah sekiranya
kecaman dan kritik itu dilakukan secara sederhana supaya tingkah laku yang
tidak sesuai itu dapat diubah dan digantikan
dengan tingkah laku yang lebih sesuai.
Teknik DanTatacara Terapi Realiti
Menurut Muhd. Mansur Abdullah (1993) , matlamat asas terapi realiti ialah menolong individu mencapai kuasa autonomi agar sampai kepada peringkat kematangan yang membolehkan seseorang itu melepaskan dirinya daripada sokongan persekitaran dan menggantikannya dengan bantuan dalaman. Kematangan ini menunjukkan bahawa manusia berkemampuan memikul tanggungjawab untuk dirinya sendiri dan untuk apa yang mereka mahukan serta untuk membina tanggungjawab dan perancangan-perancangan yang realistik bagi mencapai dan memenuhi matlamat mereka ” .
Menurut Muhd. Mansur Abdullah (1993) , matlamat asas terapi realiti ialah menolong individu mencapai kuasa autonomi agar sampai kepada peringkat kematangan yang membolehkan seseorang itu melepaskan dirinya daripada sokongan persekitaran dan menggantikannya dengan bantuan dalaman. Kematangan ini menunjukkan bahawa manusia berkemampuan memikul tanggungjawab untuk dirinya sendiri dan untuk apa yang mereka mahukan serta untuk membina tanggungjawab dan perancangan-perancangan yang realistik bagi mencapai dan memenuhi matlamat mereka ” .
Bagi membantu manusia untuk mencapai matlamat dalam hidup mereka dan
menerangkan cara-cara untuk
mencapaikannya maka terapi realiti telah menggunakan teknik-teknik
tertentu yang berbentuk tingkah laku. Di
antarannya ialah :
· Menjadi model atau contoh:
Dalam teknik ini kaunselor mestilah menjadi contoh teladan
atau model yang berperanan sebagai
seorang pendidik. Sebagai pendidik, kaunselor
cuba menolak tingkah laku klien
yang negatif tanpa meminggirkan klien
tersebut. Kaunselor perlu mengajar klien
dengan cara yang lebih berkesan
bagi memenuhi kehendak klien berdasarkan
realiti. Tindakan ini membolehkan klien
menghadapi kenyataan dan menyedari akan tingkah lakunya yang tidak realistik.
· Kelucuan: Kaunselor akan bersikap lucu dan tidak terlalu serius. Ini bermakna
kaunselor akan melihat sesuatu
situasi dari sudut yang melucukan dengan
tujuan untuk meringankan tekanan atau
bebanan yang dihadapi klien.
· Konfrantasi: Kaunselor akan berdepan atau mencabar klien tanpa membenarkan klien memberikan alasan-alasan tertentu. Kaunselor juga boleh menggunakan cemuhan-cemuhan dan
kritikan yang boleh memeranjatkan klien di dalam usaha untuk mencabar tingkah
laku yang tidak realistik. Situasi ini
dapat memberikan respon kepada klien memikirkan tentang dirinya secara
realistik.
· Main Peranan(Role play): Kaunselor akan menggunakan
komunikasi dalam main peranan bersama klien. Dalam permainan tersebut kaunselor
akan cuba memberikan penekanan pada ‘di sini’ dan pada ‘ketika ini’ dan elakkan
daripada memberi penumpuan kepada peristiwa-peristiwa yang lampau dan
perasaan-perasaan yang tidak baik.
· Tindak balas :
Kaunselor akan meminta kepada klien melihat tingkah lakunya sebagai satu
cara untuk klien menerima sesuatu tanggungjawab. Kaunselor akan bertanya kepada
klien adakah tindakan itu sesuai dengan klien
dan adakah cara itu berfaedah
kepadanya. Dalam hal ini klien hendaklah menentukan sama ada hendak mengubah
tingkah lakunya atau sebaliknya.
· Penglibatan : Kaunselor akan melibatkan diri
secara langsung dengan menggunakan kata-kata seperti saya mementingkan anda,
saya bertanggungjawab pada anda’. Tingkah laku yang ditonjolkan oleh kaunselor
perlulah sejajar dengan kata-kata yang telah dilafazkan itu. Kaunselor harus
melibatkan diri dengan klien dalam usaha
mencari arah tuju kehidupan atau mencari jalan yang baru bagi mencapai
kehidupan klien yang lebih berjaya dan bermakna.
· Kontrak(Perjanjian):Kaunselor dan klien
perlu membuat perjanjian. Sekiranya perlu perjanjian itu boleh dilakukan dalam
bentuk tulisan dan ditandatangani oleh klien. Biasanya dalam perjanjian
terdapat peraturan-peraturan tertentu maka
dalam membuat peraturan tersebut klien libatkan diri dengan kaunselor.
Kaunselor juga perlu menyemak kemajuan klien dan berikan pujian mengikut situasi yang perlu.Sekiranya
rancangan yang dirancang agak sukar dilaksanakan maka perlu buat rancangan yang
baru. Bagi pihak klien kegagalan rancangan tersebut tidak perlu dihukum atau
didenda.
· Formulate ‘Menghasilkan satu rangka kerja yang
spesifik’ : Dalam hal ini kaunselor perlu membuat satu rancangan untuk mengubah
tingkah laku klien. Klien boleh ditanya
adakah cara yang lebih baik baginya untuk membuat sesuatu untuk ubah
tingkah lakunya. Kaunselor boleh membantu klien membuat perancangan dan dalam
merancang , berikan kebebasan klien memilih alternatif yang disukainya. Rancangan
itu hendaklah berbentuk ‘bagaimana’ dan ‘bila’ klien akan melakukannya dan
dibuat secara positif.
Kekuatan Dan Kekurangan Terapi Realiti
Kekuatan Terapi Realiti
Terapi ini sangat sesuai
dilaksanakan dan diaplikasikan dalam
bentuk kaunseling, misalnya kaunseling kanak-kanak, remaja, dewasa, ibu bapa,
dalam perkahwinan, keluarga, kaunseling individu dan kaunseling Muhd Mansur
(1993). Kenyataan ini disokong oleh James C. Hansen (1990) yang mengatakan ;
“…although now used with a variety of
clients in a number of different settings. Reality Therapy originally used in
the treatment of office patients, mental hospital patients, and adult and
juvenile lawbreakers. Much of Glacier’s work with juvenile offenders grew out
of this years of work at the venture school
for girls of the Calofornia Youth Authority.”
Pendekatan dan kaedah Terapi Realiti
digunakan secara konkrit, jelas dan realistik di mana ia boleh menampilkan
keberkesanan, dinilai terutamanya apabila kontrak dibuat dan persetujui oleh
kaunselor dan klien.
Terapi realiti juga mempunyai pelan
induk yang dirancang dengan secara sistematik dan realistik oleh klien dengan
bantuan kaunselor sebagai panduan bagi penyelesaian masalah.
Terapi ini telah memberikan kebebasan kepada klien untuk berfikir secara rasional, menilai , menentukan dan membuat keputusan sendiri.Terapi ini telah menggunakan jangka masa yang pendek untuk membantu klien kalau dibandingkan dengan teori-teori yang lain seperti psikoanalisis dan pemusatan insan.
Terapi ini telah memberikan kebebasan kepada klien untuk berfikir secara rasional, menilai , menentukan dan membuat keputusan sendiri.Terapi ini telah menggunakan jangka masa yang pendek untuk membantu klien kalau dibandingkan dengan teori-teori yang lain seperti psikoanalisis dan pemusatan insan.
Banyak kenyataan telah dibuat oleh
beberapa penulis yang menyokong kelebihan-kelebihan terapi ini. Di antaranya
ialah Panek (1993:461) menyatakan bahawa pendekatan terapi realiti
sebagai “…stimulates active mental
processes.”. Kottler (1996)
berpendapat bahawa terapi realiti sebagai terapi jangka pendek dan sesuai dalam
seting di sekolah dan selanjutnya “…reality
therapy is a short-term treatment that has been widely used in schools,
institutions and correctional settings. It is a fairly simple therapeutic
approach and can be mastered withaut length training and supervision.”
Menurut Samuel
T. Gladding (1996:283-289) mengatakan bahawa terapi realiti “…applicable to many different populations;
effective with certain disorders;
concertinas; short-term; centralized training center; promotes responsibility
and freedom without blaming; stresses here and now; integrates control theory.”
Kekurangan atau Kelemahan
Terapi Realiti
Terapi realiti juga mempunyai kelemahannya. Terapi ini cenderung hanya kepada memfokus kepada tingkah laku semata-mata tetapi seseorang manusia itu adalah unik dan bertindak dengan secara menyeluruh termasuklah emosi, persepsi, kognitif, sensasi dan sebagainya. Oleh itu jelas menunjukkan bahawa terapi ini mempunyai keupayaan yang terbatas.
Terapi realiti juga mempunyai kelemahannya. Terapi ini cenderung hanya kepada memfokus kepada tingkah laku semata-mata tetapi seseorang manusia itu adalah unik dan bertindak dengan secara menyeluruh termasuklah emosi, persepsi, kognitif, sensasi dan sebagainya. Oleh itu jelas menunjukkan bahawa terapi ini mempunyai keupayaan yang terbatas.
Terapi ini juga menekankan kepada
konsep masa sekarang dan di sini atau ‘here
and now’ dan dalam situasi yang sedar tanpa mengambil kira konsep-konsep
tidak sedar serta sejarah hidup klien. Walhal, setiap manusia berkemungkinan bersekongkong dengan masalah
yang disebabkan oleh faktor biologi, fantasi, sistem kepercayaan dan nilai dan
lain-lain lagi.
Terapi realiti juga amat bergantung kepada bahasa. Jadi melalui
sistem komunikasi kadang-kadang klien bersifat pendiam dan lembam atau tidak expresive adalah tidak sesuai dalam
pemilihan tindakan terapi realiti.
Terapi realiti kurang menyediakan
situasi pembelajaran kerana sifatnya yang agak mendesak dan mengongkong. Oleh
itu klien tidak kreatif dalam membuat keputusan dan akhirnya bergantung kepada
kaunselor.
.
.
Kaunselor juga dianggap tidak
bermoral kerana terlalu bebas dan terbuka sehingga kerap mendesak klien membuat
sesuatu. Ini akan menimbulkan kesan
negatif ke atas klien. Berkemungkinan
klien akan melakukan atau mengubah fikiran untuk mengikut atau akur dengan
nasihat serta petunjuk yang dikemukakan oleh kaunselor.
Paul E. Panek (1993:461) menyatakan
bahawa kelemahan terapi realiti telah wujud diperingkat awal “…designed
for used in early treament stages and for the disoriented; efficacy
limited..”.
John A.Axelson(1993 :368-369)
menyatakan bahawa “…although the
therapist might be viewed as a tough and controlling person, he or she is also
uninterested and sensitive human being who understands and accepts behavior
uncritically, but who never agrees with the client’s irresponsibility. Being
more concerned with behavior than with attitudes, the therapy is not intended
to make someone happy, but to make someone responsible…”
Aplikasi Terapi Realiti Dalam Kaunseling
Terapi realiti ini adalah sangat mudah dan boleh diaplikasikan dalam banyak
bentuk perkhidmatan kaunseling ,
misalnya kaunseling individu dan kelompok, kaunseling kanak-kanak, remaja,
dewasa, ibu bapa, keluarga, perkahwinan, kaunseling krisis, pemulihan,
pencegahan, kerjaya dan sebagainya.
Menurut Glasser (dalam Muhd.
Mansur Abdullah 1993:) terapi ini berjaya diaplikasikan di sekolah-sekolah
budak nakal dalam bentuk proses pemulihan. Oleh itu ianya sesuai dipraktikkan
ke dalam perkhidmatan kaunseling pemulihan.
Konsep terapi ini tidak menerima
alasan dari luar maka klien harus dipaksa atau terpaksa menerima tanggungjawab
terhadap tingkah lakunya sendiri. Justeru itu, klien perlu menilai tingkah laku
, membuat pilihan dan keputusan sendiri
sama ada mencapai matlamat atau sebaliknya. Sekiranya belum mencapat
matlamat maka klien harus bertanggungjawab berusaha mencari jalan bagi
mendapatkannya.
Dalam kaunseling kerjaya , terapi
ini sangat sesuai diaplikasikan
memandangkan bahawa ianya berfokus kepada minat,bakat atau potensi dan
kelayakan klien itu sendiri. Tambahan pula ianya dilakukan dalam jangka masa
yang pendek iaitu memfokuskan kepada permasalahan kesedaran tingkah laku dan
tidak memberi peluang untuk klien
menghuraikan peristiwa masa lalu.
Kesimpulan
Terapi realiti dianggap paling mudah dipraktikan kerana ianya bersifat realistik dan praktikal untuk digunakan dalam banyak bentuk perkhidmatan kaunseling. Tujuan dan matlamat terapi ini ialah untuk mengatasi pelbagai masalah tingkah laku dan emosi yang negatif dikalangan remaja dan belia.
Di samping itu, kebolehkepercayaan
dan keyakinan terhadap kemampuan individu untuk memimpin dirinya sebagai
seorang yang bertanggungjawab telah memberikan suatu penghormatan dan sokongan
moral kepada individu itu. Perkara ini merupakan suatu bentuk peneguhan dan
motivasi dalaman yang amat kuat untuk membantu individu itu berusaha
memperbaiki tingkah lakunya untuk mencapai
matlamat masa depan dengan lebih berjaya.
Terapi realiti menitikberatkan
tingkah laku yang boleh diukur dan dilihat maka. Sebarang perubahan yang
berlaku dengan mudah dapat dikesan dan dinilai oleh klien itu sendiri. Keadaan
ini mendorong klien untuk terus memperbaiki dan berusaha ke arah yang lebih
baik.
Walaupun begitu terapi ini juga
masih lagi terlibat dengan limitasinya. Di antaranya ialah konsep dan
pendekatannya yang terlalu mudah, malah ‘oversimplistic’
sehingga boleh menimbulkan keraguan. klien kepadanya. Kaunselor pula kadangkala akan mengambil kesempatan terhadap diri klien dengan memberikan
beberapa aktiviti untuk dilaksanakan oleh klien. Bagi pihak klien pula ianya akan mejadi
kebergantungan terhadap kaunselor. Oleh
itu situasi ini akan menjadikan klien tidak mempuyai otonomi dan
tanggungjawabnya sendiri untuk menyelsaikan masalahnya.
Terapi ini juga menolak tentang isu
berkaitan dengan peristiwa yang lampau. Keadaan ini akan menyebabkan kaunselor
tidak memahami tentang diri klien dengan sebenarnya. Oleh itu, implikasinya
akan mempengaruhi pendekatan dan pandangan kaunselor di dalam sesi atau bidang terapi.
Amir Awang (1987:123) telah menyatakan , sesungguhnya pengasas terapi William Glasser begitu berkeyakinan serta optimistik dengan pendekatannya. Terdapat banyak bukti meunjukkan kejayaan terapi ini dalam usaha untuk mengubah tingkah laku belia yang mengalami penyelewengan tingkah laku .
Amir Awang (1987:123) telah menyatakan , sesungguhnya pengasas terapi William Glasser begitu berkeyakinan serta optimistik dengan pendekatannya. Terdapat banyak bukti meunjukkan kejayaan terapi ini dalam usaha untuk mengubah tingkah laku belia yang mengalami penyelewengan tingkah laku .
No comments:
Post a Comment