Kaunseling Kerjaya
- Brown & Brook (1986) mendefinisikan kaunseling kerjaya sebagai satu proses interpersonal yang direka bentuk untuk membantu individu-individu yang mengalami masalah perkembangan kerjaya.
- Sidek (2002) menegaskan kaunseling kerjaya merupakan proses psikologi sepanjang hayat yang berinteraksi secara dinamik dengan peranan lain dalam kehidupan.
Bagaimana Melaksanakan Kaunseling Kerjaya
- Proses kaunseling mesti mantap (membina hubungan sehingga penamatan
- Mengambil kira teori perkembangan dan pemilihan kerjaya
- Penerapan teori kaunseling yang tradisional.
Model Kaunseling Kerjaya
- Model berdasarkan kaunseling dan Psikoterapi
- Model Tret dan faktor
- Model membuat keputusan
- Model Super
- Model Crites
- Model berorientasikan matlamat
- Model berbantukan ujian psikologi
- Model perkembangan
- Model Teori pembelajaran
- Model pendekatan kognitif
- Model pelbagai budaya
Model Berasaskan Kaunseling dan Psikoterapi
Berdasarkan
teori tradisional seperti:
- Psikonalisis
- Pemusatan
Insan
- Gestalt
- REBT
- Realiti
- Tingkah
laku
- Psikologi
Individu
- Transactional
Analisis
- Existensial
Proses Kaunseling Tret
dan faktor
- Bina
hubungan dengan klien
- Penilaian
personal berhubung dengan kerjaya melalui temuduga, ujian, inventori,
senarai semak, maklum balas ujian dan kaunselor
- Penjelajahan
pekerjaan
- Integrasi
maklumat dan membuat pilihan
Model Perkembangan (Healy 1982)
Empat
tahap :
Tahap
1 : Memperkukuhkan Diri Klien
- Matlamat
- Halangan
- Kemahiran
untuk mencapai matlamat
- Percaya
terhadap penyelesaian masalah dan kaunseling
- Tindakan
yang diambil
- Perasaan
- Gaya
pembelajaran
- Kegagalan
dalam mencapai matlamat
Tahap
2 : Kenal pasti dan pilih strategi
Tahap
3 : Pengajaran dan pelaksanaan bantuan
Tahap
4: Menyemak pencapaian matlamat
- Matlamat
kaunseling : Kenal pasti tingkah laku untuk intervensi perkembangan. Bina strategi
belajar untuk memperbaiki status semasa dan bersedia untuk masa hadapan.
- Semasa
temubual : Kenal pasti jaringan sosial, support system, kepercayaan
individu dan jangkaan ekspektasi; motivasi dan masalah emosi;
mengenengahkan pendekatan perkembangan sebagai fokus kaunseling.
- Penggunaan
pentaksiran : Fokuskan kepada keupayaan klien, minat dan kemahiran
perhubungan; meneroka kebolehan klien dalam memilih kerjaya.
- Diagnosis : Fokus untuk ke arah
pencapaian dan masalah diteliti secara spesifik
- Proses
Kaunseling : Fokus kepada trait individu untuk perkembangan kerjaya;
perincikan matlamat bersama klien; membina strategi pembelajaran untuk
mempromosi perkembangan kerjaya.
Model Teori Pembelajaran - Learning Theory of Career Counseling (LTCC)
(Walsh 1990) dan (Savickas dan Walsh 1996)
Stage
1: Interview
- Perkukuhkan
hubungan kaunselor-klien
- Jadikan
klien untuk komited dengan sesi kaunseling
- Mewujudkan
celik akal dan melihat respons positif daripada klien
- Fokus
kepada masalah kerjaya, kehidupan keluarga, pengaruh persekitaran,
kestabilan emosi, kepercayaan kerjaya, halangan kerjaya, kemahiran, minat,
nilai dan personaliti.
Stage
2: Pentaksiran
- Penggunaan
instrumen untuk pentaksiran secara objektif termasuk berkaitan dengan
intervensi pembelajaran
- Pentaksiran
secara subjektif untuk mencapai ketepatan dan kesepaduan terhadap maklumat
klien, kenalpasti matlamat klien dan strategi tidak realistik untuk
mencapai matlamat
- Kepercayaan
dan tingkah laku yang menyebabkan masalah dinilai menggunakan inventori
untuk mencapai matlamat
Stage
3: Menjana Aktiviti
- Klien
secara individu melaksanakan projek seperti mengambil pentaksiran yang
berbeza, membuat ulasan bahan audio visual, program komputer atau membuat
kajian terhadap kajian lepas.
- Ada
klien mungkin terlibat dengan program kaunseling untuk menyelesaikan
masalah personal mereka.
Stage
4: Mengumpul Maklumat
- Melihat
kembali strategi intervensi
- Matlamat
individu
- Format
pembentangan pekerjaan
- Menggunakan
kit kerjaya
Stage
5: Kongsi Maklumat dan Menjangkakan Kesan
- Kaunselor
dan klien membincangkan maklumat yang dikumpulkan berkaitan pekerjaan dan bersama
menjangkakan kesan setelah memilih kerjaya berkenaan
- Kaunselor
menilai kesukaran klien dalam memproses maklumat
- Kaunselor
menilai kegagalan strategi klien dalam memproses keputusan
- Kaunselor
memperbaiki strategi intervensi
- Klien
boleh mengumpulkan sebanyak maklumat sebelum pergi kepada langkah yang
seterusnya.
Stage
6: Penilaian Kembali, Membuat Tentatif atau Menggunakan Kembali
- Kaunselor
dan klien membincangkan kemungkinan kejayaan dalam kerjaya yang spesifik
- Kaunselor
menyediakan ransangan untuk meneroka kerjaya akan datang, atau menukar
arah untuk membuat keputusan semula
Stage
7: Strategi Mencari Pekerjaan
a. Intervensi ke atas klien termasuk mengunakan bahan-bahan untuk memilih
kerjaya, latihan temuduga, latihan membuat resume, terlibat dalam kelab
pekerjaan, main peranan dan membuat simulasi latihan untuk mengajar klien kesan
dalam membuat keputusan.
Model Membuat Keputusan
- Membina
hubungan kaunseling
- Meneroka
latar belakang klien berkaiatan kerjaya
- Meneroka
kekuatan dan potensi klien
- Mengenalpasti
matlamat kerjaya
- Mengenalpasti
alternatif yang ada
- Membuat
pilihan kerjaya
- Membuat
tindakan
- Penamatan
- Susulan
Model Teori Kerjaya Super
- Menekankan pendekatan tidak terarah (non directive)
- Klien mesti menerima dirinya dan setuju dengan kenyataan kaunselor.
- Kaunselor bersifat tumpuan klien
- Kaunselor memberi struktur dan arahan untuk mengendalikan sumber maklumat khusus seperti ujian-ujian, risalah pekerjaan, pengalaman bekerja, pencapaian akademik dan sebagainya.
- Klien ditolong membuat pilihan sendiri tentang rancangan tindakan yang dipilihnya sendiri.
Model Berorientasikan Matlamat
- Teroka masalah ranting
- Teroka masalah pokok
- Membentuk matlamat
- Matlamat terakhir
Model Berbantukan Ujian Psikologi
- Bina hubungan kaunseling
- Meneroka latar belakang klien
- Meneroka matlamat hidup klien
- Meneroka parameter kerjaya
- Meneroka halangan kerjaya
- Interpretasi profil ujian
- Maklumat kerjaya
- Membuat keputusan
- Tindakan
- Penamatan
No comments:
Post a Comment