Model Gaya Pembelajaran Honey dan Mumford
Menurut Honey dan Mumford
(1992), gaya pembelajaran didefinisikan sebagai penerangan ke atas sikap dan
tingkah laku individu yang mengamalkannya. Honey dan Mumford (1983)
membahagikan gaya pembelajaran kepada 4 kumpulan iaitu aktivis, reflektif,
teoris dan pragmatis.
i.
Aktivis
Individu yang mempunyai
gaya pembelajaran aktivis dikategorikan sebagai individu yang berminat kepada
pengalaman dan ’obses’ terhadap kaedah berpasukan. Mereka juga bersikap ingin
mencuba sesuatu yang baru. Kehidupan mereka adalah aktif dan sentiasa dipenuhi
dengan aktiviti. Mereka berminat kepada pengalaman baru, yang mencabar tetapi
mereka mudah berasa bosan terhadap peraturan yang terperinci. Individu ini
biasanya bertindak dahulu sebelum mempertimbangkan kesannya. Mereka kebiasaannya
menyelesaikan masalah melalui kaedah sumbangsaran.
Golongan pelajar ini tidak memerlukan dorongan daripada orang lain
ataupun menunggu seseorang yang akan memberi dorongan kepadanya. Mereka lebih
selesa untuk mengambil tindakan atas inisiatif sendiri. Individu aktivis
merupakan seorang yang peramah dan suka bersosial tetapi aktiviti yang
dilakukan sering tertumpu kepada persekitaran dirinya sendiri. Individu yang
mempunyai gaya pembelajaran aktivis mempunyai fikiran terbuka dan ingin
mengambil tahu akan perkembangan terbaru dalam pembelajaran serta
persekitarannya.
Golongan aktivis adalah golongan yang kreatif dan mampu
menghasilkan idea-idea serta jalan penyelesaian yang kreatif dan menarik dalam
situasi-situasi pengajaran dan pembelajaran yang ditimbulkan oleh guru. Oleh
kerana mereka ada banyak idea, guru perlu mengatur strategi pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan aktiviti sumbangsaran, perbincangan dan sesi buzz
ii.
Reflektif/reflektor
Individu yang mempunyai
gaya pembelajaran reflektif/reflektor berminat dalam mengulas pengalaman dan
suka membuat pemerhatian melalui pelbagai perspektif. Mereka akan mengumpulkan
maklumat yang banyak dan menganalisis pengalaman tersebut sebelum membuat
sesuatu keputusan. Mereka biasanya memberi keutamaan dalam mengumpul dan
menganalisis maklumat maka keputusan yang dibuat akan memakan masa yang agak
lama. Mereka selalunya berfikir sebelum membuat tindakan. Mereka sangat
berhati-hati dan gemar menjauhkan diri daripada terlibat dengan perbincangan
sebaliknya berminat memerhati tingkah laku manusia di sekelilingnya.
Mereka suka melibatkan diri dalam
matapelajaran Sains dan sering membuat kesimpulan berdasarkan pemerhatian
sendiri, pemerhatian rakan serta pemerhatian orang dewasa. Persepsi dan
pengamatan mereka tajam dan sensitif terhadap perubahan-perubahan yang berlaku
di sekeliling mereka. Kemahiran memerhati dan berfikir mereka adalah tinggi.
iii.
Teoris
Seseorang yang mengamalkan gaya
pembelajaran secara teoris mementingkan situasi-situasi bermatlamatkan logik.
Mereka mudah terangsang kepada teori, model dan sistem pemikiran yang praktikal
atau menerima unsur logik. Masalah diselesaikan secara penaakulan langkah demi
langkah yang logik iaitu melalui kaedah menganalisis serta mensintesis. Mereka
berpegang kepada ‘jika ianya logik maka ia boleh digunakan’. Mereka sering
mempersoalkan tentang dasar bagi sesuatu perkara yang diketengahkan. Oleh itu,
mereka lebih bersifat analitik dan mengutamakan ketetapan daripada bersifat
global dan subjektif.
Aspek
emosi adalah tidak begitu penting untuk individu yang mempunyai gaya
pembelajaran teoris. Mereka lebih mementingkan rumusan atau kesimpulan yang
dibuat berasaskan bukti, analisis, kenyataan atau idea. Oleh sebab itu, rumusan
atau kesimpulan yang dihasilkan oleh mereka adalah kurang kreatif kerana
terkongkong oleh bukti dan logik.
Secara saintifiknya, mereka cenderung
untuk menggunakan otak kiri untuk memproses maklumat yang mereka perolehi.
Mereka bersifat objektif dalam melihat sesuatu pandangan atau idea daripada
pelbagai perspektif supaya mereka dapat melihat situasi tersebut dengan lebih
jelas. Kajian mendapati golongan lelaki didapati lebih cenderung kepada gaya
pembelajaran teoris.
iv.
Pragmatis
Kajian mendapati mereka yang
mengamalkan gaya pembelajaran pragmatis adalah lebih konfiden, banyak bercakap
dan lebih proaktif mengikut perkembangan dan sentiasa mengekalkan tahap emosi
yang tinggi. Golongan ini tertumpu kepada isu-isu yang praktikal dan berminat
mengaitkan pembelajaran yang telah dipelajarinya dengan kaedah semasa yang
digunakan. Mereka gemar mencuba idea, teori dan teknik untuk menguji sama ada
ia berguna atau tidak dalam situasi sebenarnya.
Golongan
pragmatis berpegang kepada ‘kaedah sentiasa ada’ dan ‘jika kaedah itu berguna
maka ianya baik’. Mereka gemar membincangkan perkara yang tidak mempunyai
objektif dan tidak mempunyai keputusan tetap kerana mereka adalah golongan yang
suka membuat keputusan secara praktikal dan gemar menyelesaikan masalah secara
cuba jaya. Mereka adalah golongan yang ekspresif iaitu mereka berasa puas hati
apabila mereka berjaya dalam sesuatu perkara baru atau eksperimen. Pelajar
pragmatis juga bersifat kreatif dan inovatif kerana mereka akan sentiasa cuba
untuk membaiki sesuatu idea supaya ia dapat digunakan sebaik-baiknya dalam
situasi yang sebenar. Pada kebiasaannya pelajar pragmatis adalah terdiri
daripada pelajar lelaki dan mereka menggunakan otak kanan untuk memproses
maklumat yang diperolehi.
Model Gaya Pembelajaran Canfield (1977)
Canfield (1977) telah membina skala gaya pembelajaran membahagikan
kepada 4 kategori utama iaitu keadaan pembelajaran (learning condition),
kecenderungan mod belajar (preferred mode of learning), kandungan pembelajaran
(learning content) dan jangkaan prestasi (perfomance expectation).
Model Gaya Pembelajaran
Canfield (1977)
Keadaan
|
Mod
|
Keadaan
|
Jangkaan
prestasi
|
Rakan sebaya
|
Mendengar
|
Kualitatif
|
Cemerlang
|
Organisasi
|
Membaca
|
Numerik
|
Baik
|
Penentuan Matlamat
|
Ikonik
|
Inanimat
|
Sederhana
|
Persaingan
|
Pengalaman langsung
|
Manusia
|
Lemah
|
Pengajar
|
|||
Maklumat lengkap
|
|||
Berdikari
|
|||
Autoriti
|
Model Gaya Pembelajaran Rahil et al. (1995)
Model gaya pembelajaran
Rahil et al. (1995) mempunyai empat kategori gaya pembelajaran iaitu arah
tertumpu, arah bercapah, asimilasi dan akomodasi seperti yang boleh dilihat
dalam rajah 2.5 berikut.
Model Gaya
Pembelajaran Rahil et al. (1995)
PENGALAMAN
KONKRIT
|
|
AKOMODASI
|
·
Mengimplemenkan
rancangan
·
Melibatkan
diri dalam pengalaman baru
|
TERTUMPU
|
·
Menyelesaikan
masalah
·
Mengaplikasikan
idea
|
BERCAPAH
|
·
Mengenalpasti
masalah
·
Mencari
idea baru
|
ASIMILASI
|
·
Mendefinisikan
masalah
·
Membentuk
teori
|
KONSEPTUALISASI ABSTRAK
|
(Sumber: Rahil et al.,1995)
No comments:
Post a Comment