Dalam
model Brammer terdapat dua fasa iaitu fasa membina hubungan dan menyelia
tindakan positif. Dalam fasa membina
hubungan terbahagi kepada 4 fasa iaitu
kemasukan, meminta penjelasan, penstrukturan dan perhubungan.
Dalam
fasa kemasukan kaunselor hendaklah membuatkan klien bersedia dan untuk membina
hubungan sebelum sesi bermula. Kesediaan dapat membantu membuka sesi dengan
resisten yang minimum. Tambahan pula, setting ini juga memudahkan untuk membina
hubungan antara klien dan kaunselor. Kemasukan ini dimulakan dengan perhubungan
yang tidak formal seperti percakapn sosial, bertanya khabar klien dan sebab
klien datang untuk melakukan sesi kaunseling. Kaunselor juga boleh meminta
penjelasan untuk mendapatkan penjelasan mengapa klien mahu dapatkan bantuan.
Contoh penggunaan soalan seperti apa yang menyebabkan kamu berasa begitu? Apa
yang menyebabkan kamu buat begitu? Kaunselor juga boleh menggunakan kemahiran
penstrukturan iaitu formulasi kontrak dan penstrukturan hubungan. Dalam
penstrukturan hubungan melibatkan tanggungjawab, masa dan peranan serta
limitasi. Penstrukturan juga boleh dilakukan terhadap penstrukturan tingkah
laku klien iaitu tanggungjawab klien terhadap tingkah lakunya dan juga kontrak
normal.
Fasa kedua ialah menyelia tindakan positif. Dalam menyelia tindakan positif Brammer meletakkan penerokaan sebagai tindakan meneroka masalah, formulasi matlamat, merancang strategi-strategi, mengumpul matlumat, meluahkan perasaan yang mendalam dan mempelajri kemahiran-kemahiran baru. Selepas penerokaan ialah pengukuhan. Dalam pengukuhan perlu ada penerokaan alternatif, bekerja menerusi perasaan dan mempraktis kemahiran-kemahiran baru. Semua ini perlu dilakukan semasa sesi berlangsung dengan klien bagi menetapkan alternatif yang baru yang perlu dilakukan oleh klien. Kaunselor juga perlu membuat perancangan seperti membina pelan tindakan menggunakan pelbagai strategi untuk menyelesaikan konflik yang dihadapi klien. Tambahan pula pelan tindakan ini juga dapat mengurangkan perasaan yang menyakitkan serta menggabung dan menjana kemahiran-kemahiran baru atau tingkah laku baru untuk meneruskan aktiviti-aktiviti kearah self-directed.
MODEL EGAN
Kemahiran
kaunseling dalam model Egan yang dikenali sebagai tahap proses menolong. Proses
perkembangan model Egan ini dibahagikan kepada tiga peringkat. Peringkat pertama
ialah senario sekarang. Senario sekarang tebahagi kepada tiga iaitu mendengar,
pelawaan mencabar masalah klien dan membuat pertimbangan. Senario sekarang ini
merupakan cerita untuk membantu klien supaya menceritakan tentang masalah yang
dihadapi dan peluang yang tidak digunakan. Terdapat 4 matlamat bercerita iaitu
:
a)
Mengurangkan
tekanan awal
b)
Kejelasan
dan
c)
Membina
hubungan
Semasa
bercerita, klien cuba untuk menjelaskan cerita yang ingin disampaikan supaya
kanselor memahami dengan baik atau faham dengan situasi yang sebenar. Klien
juga mahu dirinya difahami dengan tepat dan mahu bercerita secara terperinci.
Sebenarnya sukar bagi klien untuk bercerita kerana dia perlu berfikur bagaimana
hendak memulakan penceritaan, tidak tahu apa yang hendak diceritakan atau
disampaikan kepada kaunselor. Kaunselor perlulah membantu klien untuk bercerita
dengan menggunakan kemahiran-kemahiran kaunseling supaya cerita klien itu dapat
berkembang. Bagi memastikan klien dapat bercerita kaunselor hendaklah mengikut
rentak cerita yang disampaikan oleh klien. Tambahan pula kaunselor juga perlu
memahami halangan-halangan yang membuatkan klien sukar untuk mendedahkan kendiri dan beri sokongan
kepada klien yang sukar bercakap tentang diri mereka.
Pelawaan
mencabar masalah klien ialah kaunselor cuba untuk mengenalpasti beberap perkara
yang perlu dibuat penjelasan. Kaunselor boleh mengajak klien untuk melihat
perkara ini dengan lebih realistik atau benar dengan menggunakan kemahiran
mencabar (konfron).kaunselor juga haruslah membantu klien memecah blindspot
yang menghalang mereka daripada memahami situasi masalah dan peluang yang ada.
Di samping itu, kaunselor juga perlu mencabar klien jika perlu kerana cabaran
itu boleh memberi kesedaran terhadap tapisan, konflik atau ketidakongruenan
dalam klien bercerita. Ini juga bertujuan untuk melihat sumber diri yang boleh
digunapakai untuk meneroka klien dengann lebih berani. Matlamat mencabar
terbahagi kepada 2 matlamat iaitu untuk membentuk perspektif baru terhadap
pemikiran (kognitif) dan perspektif baru untuk tindakan (tingkah laku).
Membuat
pertimbangan merupakan membantu klien untuk memilih isu / persoalan sebenar
atau peluang untuk mengatasinya memasuki tahap laverage. Matlamat ini adalah
untuk membantu klien memilih masalah, senang atau sukar atau yang hendak
diterokai terlebih dahulu. Melalui penilaian ini kaunselor boleh mngesyorkan
jenis-jenis perkhidmatan yang lain jika perkhidmatan yang diberikan tidak
dikehendaki oleh klien.
Peringkat
kedua pula ialah scenario yang diingini. Senario yang diingini terbahagi kepada
kemungkinan-kemungkinan, agenda dan komitmen. Kemunkinan-kemungkinan ini merupakan matlamat
untuk membantu klien supaya beliau dapat satu panduan untuk melihat
kemungkinan-kemungkinan yang boleh diambil untuk dirinya. Zemke (1999)
menyenaraikan 4 langkah yang boleh diambil untuk dirinya iaitu :
- Discovery : bantu kenalpasti kejayaan, kekuatan dan sumber yang lalu dan kini.
- . Dreaming : bantu klien kenalpasti kemungkinan masa depan yang lebih cerah.
- . Design : apa yang ideal? Bantu klien reka bentuk hasil bagaimana kehidupan klien kelak.
- Delivery : bagaimana untuk bertindak? Bantu klien cari dan laksanakan cara terbaik untuk tahu tentang masa depan yang dirangka. Tahu bahawa masa depan terletak kepada usaha diri individu.
Kemungkinan yang dipilih itu perlu disusun
dengan jelas seperti membuat satu agenda yang akan dibincangkan secara urutan
dan spesifik. Panduan untuk membentuk agenda ialah seperti berikut :
a)
Tumpuan
kepada hasil bukan aktiviti
b)
Spesifik
yang telah dikenalpasti dan boleh buat tindakan
c)
Mencabar
dan ada kehasilan
d)
Realistik dan boleh dikekalkan
e)
Sesuai
dengan nilai klie dan
f)
Mempunyai
masa yang mencukupi.
Komitmen
merupakan peringkat dimensi yang penting dalam pembentukan matlamat. Matlamat
dan keupayaan ialah melakukan dengann komited. Klien akan komited jika matlamat
yang diingini itu menarik. Kaunselor hendaklah pastikan matlamat yang
dikehendaki klien itu merupakan kehendak klien sendiri.
Manakala
peringkat ketiga yang terdapat dalam kemhiran model Egan ialah peringkat
membuat tindakan. Tindakan yang perlu diambil oleh kaunselor ialah seperti
strategi, memilih strategi terbaik dan membuat rancangan untuk bertindak.
Strategi merupakan cara untuk mengenalpasti dan memilih jalan tindakan supaya
mencapai matlamat. Memilih strategi terbaik ialah untuk membuat pilihan
strategi mana yang sesuai dengan keupayaan dan nilai sendiri. Strategi tidak
perlu terlalu luas dan seeloknya perlu memberi makna kepada perubahan yang
diingini klien. Seterusnya ialah membuat rancangan untuk bertindak. Rancangan
membolehkan klien mengikut strategi dan agenda yang sudah ditetapkan, akur
kepada disiplin yang dipersetujui, melihat sesuatu dengan teratur dan lain-lain
yang berkaitan.
MODEL IVEY
Dalam
model Ivey terdapat 5 tahap kemahiran kaunseling iaitu membina rapo dan
penstrukturan, mengumpul data, saling merangka matlamat, tahap bekerja iaitu
meneroka alternative dan menilai melalui konfrontasi. Seterusnya ialah
penamatan dan memanfaatkan apa yang diperolehi dalam sesi untuk masa depan.
Tahap
pertama iaitu memulakan sesi dengan membina hubungan rapo den penstrukturan.
Kaunselor hendaklah membina hubungan dengan klien agar klien dapat berasa
selesa dengan kaunselor. Penstrukturan juga diperlukan untuk menerangkan tujuan
sesi yang diadakan. Penstrukturan ini dapat menjelaskan tanggungjawab dalam
sesi dan membantu klien tindakan apa yang boleh dibuat dan yang tidak patut
dilakukan.
Tahap
kedua pula ialah mendapatkan data dengan melakar cerita, masalah-masalah atau
isu iaitu apa yang klien fikirkan, apa
kekuatan-kekuatan yang klien ada. Peringkat ini untuk mengetahui mengapa klien
datang untuk sesi dan kaunselor berperanan untuk mendengar masalah masalah atau
cerita yang dikemukakan klien. Kemahiran-kemahiran yang digunakan ini dapat
mendefinisikan masalah klien supaya kaunselor tidak tersasar daripada topik dan
menjadikan sesi lebih terarah mencapai
matlamat. Tambahan pula, ia adalah untuk mengenalpasti kekuatan klien yang
positif dengan lebih jelas. Oleh itu klien akan berkembang daripada kekuatan
yang ada padanya.
Tahap
ketiga pula saling merangka matlamat. Dalam merangka matlamat kaunselor
hendaklah fokus kepada matlamat klien dan untuk mendapatkan dunia yang ideal
bagi klien. Arah yang diingini oleh kaunselor juga hendaklah selari dengan
klien.
Tahap
yang seterusnya ialah tahap bekerja iaitu dengan meneroka
alternative-alternatif mencabar ketidakselarsan klien dan konflik serta
bercerita semula. Bekerja ialah kearah resolusi terhadap isu klien. Tugas
kaunselor hendaklah meneroka kemungkina-kemungkinan dan membantu klien
mendapatkan cara yang baru untuk bertindak dengan lebih baik. Di samping itu ia
juga melibatkan model penyelesaian yang kratif dengan menjana alternative dan
memutuskan untuk membuat pilihan berdasarkan alternative-alternatif tersebut.
Tahap alternatif ini juga mengambil masa yang lama kerana melibatkan tahap
penerokaan personal yang panjang. Pada
umumnya tahap model ini ialah asas penyelesaian masalah iaitu jelas tehadap apa
matlamat atau hasil yang diinginkan, menjana alternatif-alternatif iaitu dengan membuat tindakan.
Tahap
yang terakhir ialah penamatan. Tahap penamatan ialah rumusan dan bertindak kea
rah cerita yang baru. Sesi penamatan ini memudahkan perubahan didalam
pemikiran, perasaan dan tingkah laku klien dalam kehidupan seharian.
KESIMPULAN
Setiap
model kemahiran kaunseling mempunyai matlamat tersediri dala melakukan sesi
kaunseling. Model Brammer hanya mempunyai dua fasa iaitu membina hubungan dan
menyelia tindakan positif manakala model Egan pula lebih kepada proses menolong
iaitu scenario sekarang dan scenario yang diingini dengan menetapkan 4 matlamat
sebagai langkah yang harus diambil oleh kauselor dan model Ivey pula lebih
tertumpu kepada 5 tahap dalam melakukan sesi yang sangat mementingkan kepada
penerokaan terhadap penceritaan klien.
Setiap
model ini memberikan panduan dan perbezaan kepada kaunselor dalam mengambil
langkah semasa untuk melakukan sesi kaunseling bersama-sama klien. Panduan ini
dapat mempelbagaikan langkah-langkah yang boleh diambil oleh kaunselor semasa
sesi dilakukan.
No comments:
Post a Comment