DEFINISI
- ‘Kuasa’ yang menggerakkan seseorang melakukan sesuatu untuk mencapai matlamat
- Dorongan, minat, kehendak
- Bernard (1965) – penggerak yang melibatkan proses membangkit
- Mengekal dan mengawal minat
- Slavin (1997) – motivasi seseorang individu berbeza
FUNGSI
- Energize (memberikan kuasa untuk bertindak)
- Direct (mendorong tingkahlaku untuk mencapai matlamat tertentu)
- Sustain effort (memastikan usaha tersebut bertahan)
Jenis Motivasi
Motivasi
Intrinsik (dalaman):
- dorongan dan minat individu bagi melakukan sesuatu aktiviti tanpa mengharap ataupun meminta ganjaran
- Harter (1981) lima dimensi. cabaran ; insentif bekerja bagi memuaskan minat dan sifat ingin tahu; percubaan penguasaan yang bebas; penilaian yang bebas berkenaan apa yang hendak dilakukan di dalam kelas; dan kriteria dalaman untuk kejayaan
- Penghargaan kendiri
- rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan individu supaya melakukan sesuatu aktiviti yang membawa faedah
- Ganjaran – markah, gred, pujian
Aplikasi
Motivasi Belajar:
- Tetapkan matlamat
- Tahu strategi dan teknik belajar
- Kaitkan aktiviti dengan minat pelajar
- Rangsangan positif
- Perasaan ingin tahu
- Peneguhan
- Pengalaman pencapaian
- Pembelajaran yang menyeronokkan
- Taraf aspirasi
Teori Motivasi Pencapaian
McClelland menyatakan 3 keperluan yang penting untuk motivasi kerja
McClelland menyatakan 3 keperluan yang penting untuk motivasi kerja
- Keperluan Untuk Pencapaian
- Dorongan yang kuat untuk berjaya dan menyiapkan tugas
- Keinginan untuk sentiasa dihadapan, menyelesaian masalah dan menjadi pelajar cemerlang
- Dikaitkan dengan mereka yang berorientasikan tugas, memerlukan maklumbalas tentang tugas dan gemar situasi yang menawarkan tahap risiko yang sederhana
- Keperluan Untuk Kuasa
- Keperluan untuk mengarahkan dan mengawal aktiviti orang lain dan mempunyai pengaruh
- Berorientasikan status dan lebih bermotivasi untuk mendapatkan pengaruh prestij daripada menyelesaikan masalah dan mencapai matlamat
- Keperluan Untuk Affiliasi
- Keinginan untuk disukai dan diterima oleh orang lain. Merekacuba untuk mendapatkan persahabatan, mementingkan hubungan interpersonal.
Teori Penetapan Matlamat
- Dikaitkan dengan Edwin Locke
- Menekankan menetapan matlamat yang spesifik dan matlamat yang mencabar
- Untuk memastikan pekerja bermotivasi, setiap matlamat mestilah jelas, spesifik, boleh dicapai dan dikira.
Teori
Keperluan Maslow
- Pembelajaran berkesan bergantung kepada motif pelajaran sendiri.
- Motivasi intrinsik merupakan penggerak asas bagi manusia mencapai kejayaan.
- Keperluan = kehendak manusia untuk mensempurnakan keadaan kekurangan, gangguan dan ketidak seimbangan dalam diri
Konsep
Asas Teori Keperluan Maslow
Keperluan manusia :
Keperluan manusia :
- Keperluan fisiologi – asas (makanan, minuman, oksigen, kepuasan deria, tidur, rehat )
- Keperluan psikologi – keperluan sekunder (lahir dari perhubungan dan interaksi antara orang dan persekitaran – keselamatan, kasih sayang, sempurna kendiri dll.)
Motivasi Intrinsik – kuasa dalaman yg
berada dalam perkembanga fisiologikal dan psikologikal manusia. Kuasa dalaman ini mendorong manusia
mengejar kecermelangan.
Perkaitan antara motivasi dengan hiraki
keperluan – apabila individu mendapat kepuasan dlm sesuatu hiraki, keperluan
kepada hiraki yg lebih tinggi berlaku secara semula jadi.
Ciri individu yang mencapai ke peringkat tinggi:
- Boleh memahami hakikat sebenar.
- Mempunyai pemikiran tersendiri.
- Boleh menerima diri, orang lain dan alam semula jadi.
- Boleh mengikut aliran masa tetapi tidak kehilangan identiti sendiri.
- Mempunyai falsafah hidup dan moral sendiri.
- Mempunyai minat meluas terhadap pelbagai aktiviti sosial
- Mempunyai kawan karib dan suka menolong orang.
- Mengamalkan demokrasi dan mempunyai sifat berjenaka.
- Boleh menanggung konflik di antara perasaan kegembiraan dengan kepahitan.
Implikasi
Konsep Keperluan dalam Amalan Bilik Darjah
- Pastikan keperluan asas pelajar telah dipenuhi.
- Jadikan bilik darjah kondusif.
- Bersifat penyayang utk memenuhi keperluan kasih sayang.
- Memupuk nilai penghargaan kendiri serta memberi peneguhan yg sesuai.
- Merancang aktiviti p&p mengikut kebolehan pelajar.
- Memupuk nilai motivasi diri melalui bimbingan supaya pelajar memahami dan menerima diri serta terlibat aktif dalam aktiviti sosial.
No comments:
Post a Comment