APAKAH CIRI-CIRI PROFESIONAL KAUNSELOR?
Kaunselor mestilah mempunyai
ciri-ciri yang profesional dalam mengendalikan kes. Dalam menjalankan kes,
proses kaunseling yang berkesan telah dikenalpasti mempunyai kaitan dengan
sifat-sifat kaunselor yang memiliki kemahiran-kemahiran kaunseling. Bagi
menjadi seorang kaunselor yang professional mestilah menjadi ahli dalam
persatuan kaunselor peringkat negeri dan kebangsaan. Perhubungan kaunselor
tidak dapat dipisahkan daripada ciri-ciri personaliti kaunselor yang merupakan gaya dan tahap kefungsian
kaunselor iaitu mesra, jujur, menerima tanpa syarat dan berempati.
Mesra
Sifat
mesra seorang kaunselor akan dapat dirasakan oleh klien apabila klien
menunjukkan tanda-tanda seperti tidak malu untuk bersuara, selesa dan rasa
diterima oleh kaunselor. Sifat mesra yang ditunjukkan oleh kaunselor memudahkan
klien untuk meluahkan masalah yang dihadapi oleh klien.
Jujur
Kaunselor juga mestilah mempunyai sifat yang jujur
dalam perhubungan dengan klien. Antara sifat jujur yang perlu ditonjolkan oleh
kaunselor ialah bersifat natural, terbuka, spontan, tidak defensif dan
konsisten. Kaunselor juga dapat berkongsi aksi dan reaksi dari segi mental dan
emosi dan tidak teragak-agak untuk memberi maklum balas terhadap masalah yang
dihadapi oleh klien.
Menerima Tanpa Syarat
Penerimaan tanpa syarat kaunselor terhadap klien
bermaksud kaunselor menerima diri klien yang sebenarnya. Tambahan pula,
kaunselor perlulah melayan klien sebagai manusia yang bermaruah dan unik
walaupun klien datang dengan masalah yang negatif. Kaunselor tidak boleh
memandang serong atau berfikiran negatif terhadap kliennya.
Berempati
Kanselor mestilah mempunyai sifat empati dalam
setiap masalah yang dihadapi oleh klien tetapi bukannya sifat simpati. Sifat
empati menunjukkan kebolehan kaunselor untuk memasuki ruang rujuk atau dunia
klien dan turut membenarkan kaunselor mengalami proses mental dan emosi yang
dialami oleh klien.
Kaunselor Sebagai Fasilitator
Menurut Carl Rogers (1957) terdapat beberapa keadaan
untuk memperkembangkan diri klien iaitu kongruen yang bermaksud konsisten dan
ketulinan dalam hubungan, penerimaan tanpa syarat terhadap klien, pemahaman
empati terhadap ruang rujuk klien dan usaha berkomunikasi untuk memahami.
Tambahan pula, kaunselor mestilah
mempunyai sifat keterbukaan dalam sesi pehubungan dengan klien. Hal ini
demikian kerana ia dapat menggalakkan klien untuk bebas meluahkan pemikiran dan
perasaan yang dihadapinya. Kaunselor hanya perlu mendedahkan diri klien dalam
mencapai pada tahap kefungsian yang diinginkan. Kaunselor juga mestilah
mempunyai kebolehan dalam memperkasakan klien. Hubungan ini dapat diwujudkan
dengan berasakan hubungan kepercayaan antara kaunselor dan klien, koloborasi
dan berkongsi tenaga dalam sama-sama menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh
klien. Kaunselor juga harus fokus kepada kekuatan dalaman klien dan keyakinan
bahawa klien mampu memilih kehidupan yang positif.
Di samping itu, kaunselor
bertanggungjawab dalam melahirkan idea, memberikan reaksi atau sokongan selaras
dengan kehendak klien. Kaunselor juga mestilah bertingkahlaku secara etika
dengan dapat mengimbangi antara kebajikan klien dan harapan sosial. Namun dalam
setiap idea yang dicetuskan oleh kaunselor, klien yang bertanggungjawab dalam
membuat keputusan yang telah dipilih olehnya.
Kauselor yang berkesan merupakan seorang individu yang unik dalam
profesion menolong orang lain yang menghadapi masalah yang memerlukan bantuan.
Individu ini mempunyai kekuatan dan keupayaan dalam menarik perhatian orang
lain dalam mempercayainya dan yakin akan dirinya.
Mengikut The Assosiation Of
Counselor And Supervision (2007) menjalankan kajian dan mengenalpasti enam ciri
yang perlu dimiliki oleh kaunselor. Antara ciri-ciri tersebut adalah seperti
berikut :
- Kepercayaan kepada setiap indiviu iaitu kaunselor harus mempercayai dan tidak mempertikaikan atau membantah apa yang diperkatakan oleh klien.
- Komitmen kepada nilai kemanusiaan iaitu kaunselor mestilah mempunyai sifat kemanusiaan serta menunjukkannya kepada klien. Sifat kemanusiaan ini dapat ditonjolkan melalui sikap mengambil berat terhadap permasalahan yang dihadapi oleh klien serta menumpukan perhatian kepada klien.
- Kaunselor haruslah memahami dirinya sendiri dahulu sebelum memahami orang lain ataupun klien. Hal ini pnting untuk memudahkan kaunselor untuk memahami diri orang lain dalam sesi kaunseling.
- Kaunselor mestilah komitmen terhadap professional.
Manakala menurut Combs
el at (1994), telah mengkaji dan memberikan pendapat beliau mengenai sifat yang
perlu ada pada seorang kaunselor dalam
menjadi seorang kauselor yang berkesan. Pertama ialah kaunselor yang berkesan
akan menganggap orang lain berkeupayaan dalam menyelesaikan masalahnya sendiri dan boleh menangani masalah yang
dihadapi. Tambahan pula, kaunselor menganggap orang lain adalah boleh diharap,
mesra dan berguna. Selain itu, mereka juga suka bersama-sama orang lain
berbanding bersama objek atau alat.
Kesimpulannya, sifat
professional kaunselor banyak mempengaruhi setiap tindak klien dalam sesi.
Kaunselor haruslah bijak menggunakan sifat professional yang ada untuk
menggalakkan klien agar bertindak aktif dalam sesi kaunseling. Sifat-sifat
kaunselor turut mempengaruhi segala tindakan yang akan diambil oleh klien.
No comments:
Post a Comment