Teori
A Menurut Heinen 1985 dalam Sharf 1997 teori adalah “a group of logically
organized laws or relationships that constitute explanation in a discipline”.
A Teori merupakan himpunan andaian dan konsep yang releven yang berkaitan
antara satu sama lain secara sistematik.
A Berdasarkan keada satu teori, kita boleh mngemukakan beberapa hipotesis
tentang perhubungan antara pembolehubah yang terdapat dalam teori berkenaan.
A Sebala hipotesis yang dikemukakan hendaklah diuji secara emperikal dan
melalui pengujian sesuatu teori ungkin membawa kepada pemerhatian baru dan
seterusnya perkembangan ilmu.
A Cth; Teori Trait dan Faktor – pemilihan kerjaya yang baik perlu melibatkan
tiga perkara iaitu kefahaman yang jelas tentang diri, pengatahuan tentang
pekerjaan-pekerjaan dan taakulan yang tepat antara kedua-dua perkara tersebut.
Prinsip-prinsip dalam
menilai kesesuaian sesebuah teori:
A Teori perlu dapat menerangkan fenomena-fenomena yang penting dengan
berkesan-releven dengan peristiwa hidup.
A Teori sharusnya menerangkan dapatan-dapatan dan pemerhatian-pemerhatian
akan datang termasuklah yang telah sedia diketahui.
A Istilah-istilah, gagasan dan petalian-pertalian antara usul-usul sesuatu
teori dapat dijelaskan dengan jelas dan tepat.
A Teori seharusnya komprehensif – cth; Teori perkembangan kerjaya dapat
menerangkan tingkahlaku lelaki dan perempuan secara menyeluruh, bandar dan luar
bandar.
A Teori mestilah ‘parsimonius’ –
pernyataan yang ringkas dan dapat menghuraikan idea dengan mudah dan jelas.
A Teori mestilah heuristik – berupaya menerangkan set fenomena yang kompleks
dan memerlukan verifikasi. Teori yang tidak mempunyai definisi operasional dan
pertalian logik yang baik tidak akan memberikan sumbangan kepada pembentukan
hipotesis.
A Teori mestilah berupaya membantu kita memahami dan membuat jangkaan tantang
sesuatu fenomena disamping berupaya mengawal fenomena tersbut.
A Teori mestilah memberikan garis panduan untuk praktis-asas, panduan serta
bahan-bahan untuk tujuan aplikasi.
Klasifikasi teori
perkembangan kerjaya.
A Osipow (1983) dalam Sidek (2002) telah merumuskan bahawa teori perkembangan
kerjaya yang ada memfokuskan kepada empat aspek pendekatan iaitu
o Pendekatan perkembangan
o Pendekatan tret dan faktor
o Pendekatan yang menumpu kepada personaliti
o Pendekatan aspek sosiologi.
A Sharf (1997) menyatakan pendekatan teori perkembangan kerjaya meliputi 3
perkara;
o Perkembangan tret faktor
o Perkembangan sepanjang hayat
o Kognitif sosial.
Pendekatan teori
secara ringkas
a)
pendekatan teori dan faktor
- Mengandaikan tret yang ada pada diri individu
adalah unik disamping dapat
disesuaikan dengan keperluan dalam sesuatu
pekrjaan.
- Fokus kepada tret yang dimiliki individu spt
personaliti, bakat , minat, nilai, sikap,
pencapaian serta hubungan dngan sifat yang diperlukan
untuk sesuatu pekerjaan.
b)
pendekatan psikologikal
-
Perkembangan kerjaya bergantung kepada latar belakang gabungan
psikologikal
seseorang ondividu.
-
Meliputi aspek motivasi, struktur personaliti, aspek sikap, peluang dan keperluan
yang dipenuhi
c)
pendekatan sosiologikal
- Struktur dan kumpulan sosial mempengaruhi
perkembangan dan pemilihan kerjaya
individu.
- Struktur Ekonomi Semasa, taraf pendidikan,
sekolah., komuniti, gender, agama dan
sbg.
Cth: Teori Roe.
d)
pendekatan perkembangan
-
Fokus kepada perkembangan
yang berlaku dalam individu berasaskan fungsi masa.
-
Tumpuan kepada tahap-tahap
atau peringkat perkembagan yang berlaku sepanjang hayat.
-
Cth; Teori Super, Ginzberg
e)
pendekatan membuat keputusan
kerjaya
-
Teori ini percaya bahawa
setiap individu perlu membuat keputusan tentang kerjaya.
-
Tumpuan kepada – bagaimana
individu menggunakan maklumat kendiri untuk membuat keputusan.
-
Keperluan psikologikal penentu utama dalam
pendekatan teori ini.
-
Cth; teori pembelajaran sosial.
f)
pendekatan berkaitan dengan
kehidupan.
-
fokus berkaitan dengan
pilihan-pilihan yang boleh memenuhi keperluan diri dan potensi diri yang
berkaitan dengan kerjaya.
-
Cth; psikoanalitik
Penggunaan teori
perkembangan kerjaya oleh kaunselor
o Perlu yakin
o Dapat maklumat pemilaian dari segi kesesuaian dengan klien.
o Perlu melihat kepada pandangan sendiri berkaitan dengan teori dan gaya
kaunseling.
o Perlu memilih teori yang dapat difahami dan mudah untuk diaplikasikan dalam
sesi kaunseling.
Teori-Teori
Perkembangan Kerjaya
Teori Trait &
Faktor
A Merupakan teori terawal yang menerangkan proses pemilihan kerjaya
berasaskan teori perbezaan individu.
A Trait merupakan ciri-ciri individu yang boleh diukur menerusi ujian
A Faktor merujuk kepada ciri yang diperlukan untuk berjaya dalam sesuatu
pekerjaan.
A Ia merujuk kepada ciri-ciri yang diperlukan untuk berjaya dalam sesuatu
pekerjaan.
A Istilah trait dan faktor merujuk kepada penilaian ciri individu dan
pekerjaan.
A Diasaskan oleh Frank Parson – 1909.
A Juga dikenali sebagai – Minnesota Point Of View hasil kerja E. G.
Williamson dan rakan-rakan di Univ of Minnesota.
A Idea Parson berasaskan 3 andaian berikut
a)
memahami diri sendiri
b)
mengetahui maklumat pekerjaan
c)
memadankan antara 2 perkara
di atas dan membuat keputusan yang rasional berkaitan dengan kerjaya.
Memahami diri sendiri
A tedapat pelbagai sumber – ujian, inventori, maklumat pekerjaan dan menerusi
perbincangan dan temuduga.
A Terdapat 5 trait dan asas yang boleh dinilai;
i. Apitud (bakat) – digunakan untuk meramal kejayaan masa depan sama ada dalam
pendidikan dan latihan pekerjaan. Kaunselor perlu menyatakan bahawa ianya
bergantung kepada keputusan yang diambil oleh klien.
ii. Pencapaian (achivements) – merujuk kepada keadaan dimana individu menyertai
sesuatu keadaan dan berjaya memperolehi pencapaian terbaik di sepanjang
kehidupannya. Pencapaian ini meliputi 3 jenis iaitu;
a)
pencapaian akademik,
b)
kerjaya
c)
pemadanan yang bersesuaian
dan layak untuk memasuki sesuatu pekerjaan.
Diukur
secara kuantitatif menerusi ujian yang berkesan. Cth; jururawat perlu lulus
dalam lembaga peperiksaan yang dijalankan oleh lembaga.
iii)
Minat (interest) – menjalani
ujian minat terhadap sesuatu pekerjaan.
iv)
Nilai (value) – terbahagi 2
iaitu nilai umum dan nilai berkaitan pekerjaan.
v)
Personaliti – berkenaan
dalaman diri seseorang dalam memilih pekerjaan.
a)
Memperolehi pengetahuan berkaitan dengan dunia pekerjaan.
-
Jenis maklumat (penerangan berkaitan pekerjaan, keadan bekerja dan gaji)
- Klasifikasi
- Syarat-syarat yang diperlukan oleh sesuatu pekerjaan-
adakah padan dengan trait dan faktor
yang dimiliki.
b) Memadankan maklumat mnengenai
diri dan dunia pekerjaan.
- menerusi cara manual iaitu memadankan skor
yg diperolehi dengan pekerjaan yg
sesuai.
- Menerusi bantuan komputer.
Bagaimana kaunselor
boleh menolong dalam sesi kaunseling.
A Fokus sesi banyak melibatkan penilaian kendiri yang dijalankan.
A Kaunselor tidak boleh hanya memberikan cadangan dan penerangan sahaja.
A Perlu menitikberatkan aspek sebab dan perasaan.
A Cth, Pelajar: Saya Ingin menjadi guru? Kaunselor: Apa yang menyebabkan kamu
ingin menjadi guru?
Kelemahan Teori Trait
dan Faktor.
A Perlu memberikan perhatian kepada kesan faktor-faktor biologi, geografi,
dan sosiologi kepada proses pemilihan kerjaya.
A Perlu membentuk usul-usul tentang kolerasi antara tret yang wujud dengan
pemilihan kerjaya. Cthnya, apakah pertalian antara nilai-nilai,
keperluan-keperluan, sikap dan minat mempengaruhi pemilihan kerjaya.
A Pertalian di antara trait-trait dengan kebolehan membuat keputusan kerjaya
memrlukan kejian dan penjelasan selanjutnya.
Kelebihan
A Teori memaparkan konsep ringkas, mudah dan jelas.
A Telah meransang ratusan penyelidikan dalam bidang trait.
A Teori telah mengahsilkan skala, inventori dan ujian–ujian psikologikal yang
banyak.
Teori Pemilihan Kerjaya
Ann Roe
A Diperkenalkan oleh Ann roe
A Membincangkan peranan ahli keluarga dalam teori kerjayanya.
A Menumpukan kepada 2 bahagian iaitu personaliti dan klasifikasi pekerjaan
bertujuan untuk melihat hubungan semua bidang pekerjaan dengan latar belakang
keluarga dan pengalaman layanan ibu bapa kanak-kanak.
A Pengalaman awal kanak-kanak di rumah bersama ibu bapa merupakan asas kepada
pembentukkan personaliti dan sikap individu terhadap pemilihan kerjaya.
Faktor mempengaruhi
pemilihan kerjaya.
A Latar belakang Genetik
· Mempengaruhi pembentukan
minat, kecerdasan, sikap dan personaliti – kepada pemilihan kerjaya.
·
Faktor genetik mempengaruhi
sifat fizikal individu.
A Pengaruh tenaga Psikik
·
Keupayaan individu juga
ditentukan oleh tenaga psikik – diluar kawal.
·
Ditentukan oleh kepuasan atau
kekecewaan yang dialami pada zaman kanak-kanak.
· Keperluan paling asas zaman
kanak-kanak – untuk dimiliki - membentuk
tenaga psikik dan mempengaruhi kerjaya individu.
A Pengaruh hirarki keperluan.
·
Pengaruh hirarki keperluan
dan perkembangan motivasi akan menentukan perbezaan-perbezaan dalam pencapaian
pekerjaan seseorang.
3 Gaya layanan ibubapa
a) gaya layanan
overprotective – terlampau melindungi
A Selalunya dapat memenuhi segala keperluan fisiologikal anak.
A Memberikan perhatian terhadap minat, memanjakan anak, memberikan kasih
sayang, menjaga keselamatan, dan kurang memberikan kebebasan kepada anak.
A Memberikan pujian dan ganjaran berlebihan, seandainya anak dapat memenuhi
syarat yang ditentukan dan sering mencampuri urusan anak.
A Terlampau menuntut – menyediakan piawaian yang tinggi untuk diikuti anak.
A Peraturan yang keras, tegas dan anak tidak akan membantah atau memberikan
pendapat.
A Mahukan anak melibatkan diri dalam aktiviti berguna menurut pandangan
mereka, cenderung mendenda dan membatasi perhubungan anak dengan rakan sebaya.
b) gaya layanan
mengelak (avoidance)
A Kurang memberikan perhatian dan kasih sayang kepada anak-anak. Memberikan
penjagaan fizikal yang minimum dan sealu tidak menepati janji.
A Bersifat dingin, tidak mengambil berat, selalu merendah-rendahkan kebolehan
anak dan seringkali menghina anak.
c) gaya layanan penerimaan
(acceptance)
A Dapat memenuhi semua keperluan
A Memberikan kemesraan dan kasih sayang serta cenderung memabntu anak-anak,
memberikan pujian dan kebebasan munasabah kepada anak-anak.
Orientasi terhadap
manusia.
A Roe percaya kanak-kanak yang dibesarkan dalam keluarga yang terlampau
melindungi (overprotective) menjadi self centred dan bercita-cita untuk berada
dalam keadan yang kuat di sisi orang lain.
A Kanak-kanak yang dibesarkan dalam persekitaran dingin akan mempamerkan tingkahlaku
berlawanan seperti agresif, defensif, minat bekerja dengan data atau benda
benda berbanding manusia.
A Kanak-kanak yang dibesarkan dikalangan keluarga yang menrima-berminat
dengan manusia.
Kumpulan dan Orientasi
pekerjaan.
Perkhidmatan
|
melakukan sesuatu
untuk individu lain spt; psikologis klinikal, pekerja sosial, kaunselor,
jururawat, pelayan.
|
Perniagaan
|
pekerjaan yang
mempengaruhi orang lain spt; PR, penjual insurans, jurujual.
|
Organisasi
|
berkaitan pengurusan
spt; akuntan dan setiausaha
|
Teknologi
|
bukan melibatkan
manusia spt juruteknik
|
Kerja luar
|
menjaga alam sekitar
dsb spt; perikanan, perlombongan, arkitek lanskap (bukan melibatkan manusia)
|
Sains
|
melibatkan aplikasi sains
dalam pelbagai bidang spt ahli farmasi, pembantu perubatan, pembantu makmal
(bukan melibatkan manusia)
|
Kebudayaan umum
|
berminat dalam
aktiviti kebudayaan dan kemanusiaan spt; perundangan, sejarah dan pendidikan.
|
Seni & hiburan
|
melibatkan persembahan
kepada umum.
|
Implikasi kaunseling
A Kaunselor perlu menilai klien menerusi inventori tetentu dan menilai latar
belakang keluarga dan keperluan individu.
A Sekiranya kaunselor mendapati klien - dalam kedudukan yang sesuai – pupuk potensi
dalam diri klien ke arah kepuasan alam pekerjaan.
A Sekiranya tidak – membantu klien memahami persepsi diri terhadap keluarga
dn apakah perkara yang menghalang potensi diri.
Teori Perkembang
Kerjaya SUPER
A Diperkenalkan oleh Donald Super 1952.
A Mengatakan konsep kendiri amat penting dalam mempengaruhi pemilihan dan
kepuasan dalam kerjaya.
A Konsep kendiri pekerjaan terbina melalui pertumbuhan fizikal dan mental
pemerhatian terhadap pekerjaan dan persekitaran.
A Konsep kendiri – diri sendiri, kendiri moral, keluarga, individu yang
paling rapat, sosial dan kepuasan diri.
Perngkat perkembangan
konsep diri dalam pekerjaan.
1) peringkat
pertumbuhan
A Sejak lahir hingga 14 tahun.
A Individu mendapat kesedaran bahawa pekerjaan adalah aspek dalam kehidupan.
2) Peringkat
penerokaan
A Umur 15 hingga 24 tahun.
A Ada 2 fasa
a)
Tentatif – peringkat
penerokaan dan menyempitkan pemilihan kerjaya-
ketidakpastian tentang aspek dalam pekerjaan.
b) Realistik –
masih dalam penerokaan dan menyempitkan pemilihan kerjaya kepada pekerjaan yang
dapat dicapai.
3) peringkat
pengukuhan
A Umur 25 hingga 44 tahun.
A Fasa percubaan dan fasa stabil.
A Fasa percubaan - meninjau dan menilai pilihan yang dibuat direalisasikan
A Fasa stabil – pekerjaan di bawa ke dalam konsep kendirinya dan diterima
sebagai kepuasan dalam hidup.
4) peringkat
pengekalan
A Umur 45 hingga 64 tahun
A Individu berusaha meneruskan dan membaiki situasi pekerjaan.
A Akan meneruskan situasi kerja yang membrikan kepuasan kepada diri.
5) peringkat penurunan
A Umur 65 tahun keatas
A Waktu tugas dengan output minimum.
A Mengalamai penurunan daya bekerja disebabkan penurunan fungsi fizikal dan
mental.
Teori Ginzberg &
Rakan-Rakan
A Diutarakan oleh ahli ekonomi, sosiologi, psikologi dan psikiatri.
A Ginzberg, Ginsburg, Axelrad dan Herma (1951)
A Meletakan seseorang individu kepada tiga jangka waktu – fantasi, percubaan
dan realistik.
Unsur –unsur teori
Ginzberg.
A Pemilihan kerjaya ialah satu proses perkembangan yang berlaku dalam jangka masa
lebih 10 tahun.
A Proses perkembangan ini satu proses yang tidak boleh berpatah balik.
A Proses pemilihan kerjaya berakhir apabila wujud kompromi antar minat dan,
kebolehan nilai dan peluang
A Dibahagikan kepada 3 peringkat perkembangan
Peringkat perkembangan
kerjaya
a) Peringkat fantasi
A Umur 6 hingga 11 tahun.
A Berorientasikan permainan dan banyak dipengaruhi oleh orang dewasa.
b) Peringkat percubaan
A umur 11 hingga 18 tahun
A membuat pemilihan kerjaya berdasarkan kepada minat dan kesesuaian dengan
diri.
A terbahagi kepada peringkat
i)
minat – 11 hingga13 tahun
ii)
kebolehan – 13 hingga 14
tahun
iii)
nilai – 15 hingga 16 tahun
iv)
peralihan – umur 17 tahun.
A mula bersedia ke arah realiti, pemilihan kerjaya yang sesuai dengan
cita-cita mereka.
c) peringkat realistik
A umur 17 hingga 20 tahun
A mendapat maklumat dan pengalaman dalam pemilihan kerjaya
A menilai semua faktor yang terlibat.
A membuat pengkhususan pemilihan kerjaya
A menukar pilihan yang kurang tepat sesuai dengan minat dan nilai yang ada.
Teori Holland
A Diperkenalkan pada 1959
A Dikenali sebagi teori pemilihan vokasional dan kerjaya.
A Merupakan teori pendekatan struktur yang menekankan antara jenis
personaliti dengan jenis persekitaran.
A Orang yang amat meminatti dan menceburkan diri dalam sesuatu bidang
pekerjaan tertentu mempunyai pola-pola personaliti yang sempurna atau hampir
sama dengan itu. Mereka akan betindak balas kepada pelbagai situasi dan masalah
dengan cara yang serupa atau hampir sama.
A Kepuasan, kestabilan dan pencapaian dalam sesebuah pekerjaan bergantung
kepada sejauh mana wujud keselarasan antara personaliti individu dengan
persekitaran ia bekerja.
A Holland 1973, mengatakan bahawa terdapat bebrapa unsur yang mempengaruhi kerjaya
individu antaranya;
a)
Konsep kendiri
b)
Pengetahuan kendiri-merujuk
kepada berapa banyak dan berapa tepat maklumat tentang seseorang individu
mengenali diri.
c)
Pengaruh ibu bapa
d)
Orientasi individu
e)
Kestabilan semasa membuat
pilihan.
A Holland (1973) menyatakan bahawa terdapat 6 jenis persekitaran pekerjaan
dan 6 jenis personaliti yang perlu dicari keselarasannya bagi setiap individu.
a)
realistik
b)
investigatif
c)
artistik
d)
sosial
e)
enterprising
f)
konvensional
Jenis
|
Personaliti
|
Persekitaran
|
1. Realistik
|
Agresif, suka kepada
benda konkrit, suka menggunakan tenaga fizikal, kurang bergaul.
|
Kerja-kerja mahir
seperti pemasangan paip, elektrik, operator mesin, makanik dbg.
|
2. Investigatif
|
Intelektual,
abstrak, penganalisa bebas dan berorientasikan tugas.
Kurang kemahiaran
interpersonal.
|
Ahli sains, seperti
ahli kimia, fizik, dan metafizik yang menggunakan peralatan.
|
3. Artistik
|
Imaginatif,
mementingkan diri, sukakan ekspressi diri melalui seni.
|
Kesenian seperti
ahli ukir, pelukis, pereka, ahli muzik dll.
|
4. Sosial
|
Sukakan interaksi
sosial, ambil tahu masalah sosial, khidmat masyarakat dan minat dalam
aktiviti pendidikan.
|
Pendidikan guru,
pentadbir, kerja sosiologi, kaunselor pemulihan dan jururawat.
|
5. Enterprising
|
Pentingkan luaran
sahaja, agresif suka merantau, sukakan kepimpinan, dominan, lemah lembut,
pemujuk dan gunakan kemahiran lisan yang baik.
|
Pengurus – pegawai
pengeluar, pengawai pemasaran, pengurus jualan, insuran dsbg.
|
6. Konvensional
|
Praktikal, baik aris
egi kawalan sosial, konsevatif, tugas yang teratur, bersih, berstruktur,
mematuhi peraturan.
|
Perkeranian - kerani
sekolah, perpuatakawan, penyambut tetamu.
|
Menurut Holland (1997)
menyatakan bahawa:
A Pekerjaan itu tidak bermaksud seseorang individu memiliki satu jenis
persekitaran atau jenis personaliti sahaja.
A Kebanyakan pekerjaan merupakan kombinasi daripada beberapa persekitaran
kerja.
A Beliau menggunakan 3 kod huruf sebagi pengenalan kepada kod pekerjaan.
A Buku ‘Holland Occupation Finders’ menyenaraikan 3 kod kepada 1156 jenis
pekerjaan.
A Cth: seorang detektif adalah gabungan personaliti (SRE) sosial, realistik
dan enterprising. Sosial merujuk kepada menolong orang lain, realistik disebabkan kepentingan untuk memandu
kenderaan, emnggunakan senjata dan mengesan cap jari.
A Buku beliau “Dictionary of Holland Occupation Code” (Gotfredson &
Holland, 1989) telah menyenaraikan 12000 jenis kerjaya yang disediakan
berdasarkan kod-kod.
tq
ReplyDelete