PENGENALAN
Bimbingan
dan kaunseling mempunyai sejarah yang aktif di Malaysia. Sejarahnya dapat
dilihat melalui beberapa dasar kerajaan, permulaan kursus-kursus latihan yang
dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan dan kini dikenali sebagai Kementerian
Pelajaran dan kebelakangan ini melalui perkembangan program-program ijazah,
diploma, dan sijil untuk guru-guru bimbingan dan para kaunselor. Melalui proses
perkembangan ini, beberapa artikel telah ditulis dalam beberapa jurnal.
Artikel-artikel ini dapat memberi suatu pandangan tentang bimbingan dan juga
menjadi petanda dalam proses perkembangan tersebut.
Tetapi,
malangnya, jurnal-jurnal ini tidak dapat diedar dengan meluas. Pada umumnya
beberapa terbitan yang awal tidak boleh diperoleh di perpustakaan universiti
tempatan. Dengan itu, segala usaha penulis-penulis yang awal ini khasnya tidak
lagi mendapat perhatian yang wajar pada masa ini.
Pada
tahun-tahun awal sejarah pergerakan bimbingan di Malaysia, hanya sebilangan
kecil individu yang telah menulis tentang bimbingan untuk pembaca yang juga
kecil bilangannya.
Pada
masa ini melalui proses perhubungan secara persendirian dan dengan berkongsi
kertas kerja sahaja sudah mencukupi untuk menyedarkan mereka yang terlibat
tentang penulisan yang baru diterbitkan berhubung dengan profesion ini. Pada
tahun 1980-an keadaan ini telah berubah. Terdapat sebilangan besar guru
bimbingan ditempatkan di sekolah-sekolah dan bilangan yang dilatih mengikuti
program ijazah dan diploma sepenuh masa di universiti tempatan juga semakin
bertambah. Selain daripada itu, terdapat juga beberapa program di Maktab
Perguruan Ilmu Khas yang melatih sebilangan besar guru bimbingan.
Setiap
rancangan pendidikan seharusnya beropersi dengan andaian bahawa setiap penuntut
mestilah berusaha untuk mencapai perkembangan peribadi yang maksimum. Satu
perkara yang perlu diberi perhatian ialah perkhidmatan pendidikan mestilah
mengiktiraf matlamat-matlamat peribadi setiap penuntut dan menolong mereka
membuat rumusan dengan jelas dan realistik.
Roeber,
Smith dan Erickson (1955) telah menyenaraikan beberapa hak penuntut seperti
berikut; setiap penuntut mempunyai hak untuk menggunakan penerangan yang tepat
mengenai diri dan alam sekelilingnya, merencanakan aktivitinya di dalam suasana
yang tidak bersifat kuku besi, mendapat perhatian individu dalam merancang
matlamat-matlamat sendiri dan mendapat bantuan yang tersusun bagi mencapai
matlamat-matlamat tersebut.
Dalam
usaha memenuhi hak-hak penuntut seperti yang dinyatakan, mereka yang terlibat
mungkin akan menghadapi beberapa masalah dan halangan. Perkhidmatan bimbingan
yang merupakan aktiviti yang tersusun akan menolong penuntut meneliti, menilai
dan memilih matlamat peribadi yang realistik serta memastikan matlamat-matlamat
yang sangat-sangat mereka perlukan.
SEJARAH AWAL PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN
KAUNSELING
Apabila
membincangkan sejarah bimbingan dan kaunseling di Malaysia, kita tidak dapat
lari daripada melihat sejarah perkembangannya di Amerika. Konsep bimbingan dan
kaunseling yang digunakan di Malaysia adalah berasaskan kepada pengalaman
Amerika, walaupun pada peringkat awal ia dipengaruhi oleh perkembangan yang
berlaku di England.
Sejarah
kaunseling di Amerika bermula pada 1890-an, apabila Jesse B.Davis yang dikenali
sebagai kaunselor menjalankan aktiviti membantu pelajar-pelajar dalam
bimbingan, pendidikan dan vokasional di sebuah sekolah di Detroit pada 1898.
Kesedaran terhadap pengajaran yang dilaksanakan mengikut kesesuaian individu
dan perlunya personelia yang pakar tentang aspek pelajar pernah dibangkitkan
oleh William R.Harper dari Universiti Chicago dalam ucapan 'Scientific Study of
The Student'. Pada 1906 sebuah buku yang popular berjudul Choosing a Career yang dihasilkan oleh Eli Weaver. Usaha ini kemudian disambung
oleh Frank Parson yang menubuhkan Biro Vokasional di Boston pada 1909 dan
menulis panduan dan cara membimbing. Pendekatan yang digunakan serta model
ujian yang dibinanya menjadikan beliau dikenali sebagai 'Bapa Kaunseling
Kerjaya'.
Selanjutnya
satu persidangan bimbingan yang pertama diadakan pada 1910 di Boston. Pada
tahun yang sama William Healy menubuhkan sebuah Institut Juvana Psikopatik,
iaitu satu-satunya klinik bimbingan yang sistematik. Kemuncaknya berlaku pada
tahun 1911 apabila Universiti Harvard mula menawarkan kursus bimbingan. Kursus
ini terus berkembang apabila bandar Grand Rapids Michigan menubuhkan Jabatan
Bimbingan dalam sistem persekolahannya pada 1912. Perkembangan ini menjadi asas
kepada penubuhan Persatuan Kebangsaan Bimbingan Vokasional pada 1913.
Sistem
pendidikan, perkhidmatan bimbingan dan maklumat pekerjaan telah ditubuhkan di
Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat pada 1938. Setahun selepas itu Kamus
Nama-nama Pekerjaan (Dictionary of Occupational Titles-DOT) diterbitkan.
Perkhidmatan Vokasional diperuntukkan bantuan oleh kerajaan pusat melalui Akta
George-Bardin pada 1946.
Selepas
1960-an bidang ini mengalami perkembangan yang pesat dan tumpuan diberikan
kepada usaha meningkatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Aspek peranan
kaunselor dan isu akauntabiliti mendapat perhatian. Ini diikuti dengan
perkembangan dalam penggunaan kelompok, penggunaan komputer bagi maklumat
kerjaya, dan teknik khusus mengubahsuai tingkah laku yang menjadi tumpuan kini.
Perkembangan
seterusnya dipengaruhi oleh beberapa orang tokoh psikologi dan kerjaya yang
mengemukakan beberapa teori. Antara mereka ialah Holland (1973), Super, Roe
(Osiepow 1983) yang turut membangunkan model bimbingan kerjaya (Shertzer &
Stone 1992). Di samping itu, mereka yang menjadi pelopor dalam bidang
kaunseling seperti Sigmund Freud, Carl Rogers, B.R Skinner, dan Corsini, (1984)
yang turut menyumbangkan dan memberi impak yang besar dalam perkembangan amalan
perkhidmatan turut membantu. Hari ini model yang diperkenalkan oleh tokoh
kaunseling diamalkan atau sekurang-kurangnya menjadi bahan perdebatan dalam
kalangan ahli akademik dan pengamal bimbingan dan kaunseling di dunia.
PERKEMBANGAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
DI MALAYSIA
Perkembangan
bimbingan dan kaunseling di Malaysia, khususnya di sekolah secara rasminya
bermula dengan program bimbingan kerjaya yang diperkenalkan pada tahun enam
puluhan apabila konsep Guru Panduan Kerjaya mula diperkenalkan dalam sistem
persekolahan di Malaysia. Bagaimanapun, maklumat yang berkaitan dengan kerjaya
untuk panduan ibu bapa wujud sejak tahun 1930-an lagi, iaitu apabila pihak
Jabatan Pelajaran Negeri-Negeri Selat dan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu menerbitkan
sebuah buku berjudul A Guide to Career in Malaya for Parents, Teachers, and Pupils.
Pada 1959, iaitu dua tahun selepas merdeka, kerajaan baru Tanah Melayu di bawah
Kementerian Buruh telah menyediakan perkhidmatan pekerjaan belia di Pejabat
Buruh Negeri. Usaha-usaha awal ini lebih menjurus kepada bimbingan terhadap
kerjaya (Amla 1984).
Pihak
Kementerian Pendidikan (Pelajaran ketika itu) mula menunjukkan minat dalam
bidang bimbingan juga bermula dengan program bimbingan kerjaya yang dikenali
sebagai panduan kerjaya. Minat yang ditunjukkan oleh pihak Kementerian
Pendidikan bermula pada awal 1960, apabila pihaknya mengeluarkan pekeliling
berkaitan kepentingan vokasional dan keperluan kepada guru kerjaya yang
ditempatkan di sekolah-sekolah. Pada tahun berikutnya sebuah Jawatankuasa
Penyelarasan Bimbingan Vokasional (Vocational Guidance Coordinating committee)
ditubuhkan dan sebuah buku panduan diterbitkan dengan judul Handbook on
Training Facilities in the Federation of Malaya, diikuti penubuhan sebuah jawatankuasa
bagi menyelaras bimbingan vokasional yang diberi nama 'Vocational Guidance
Coordinating committee' (Suradi 1996).
Usaha
yang semakin serius ke arah mewujudkan guru pembimbing yang kemudiannya
dikenali sebagai 'guru panduan' adalah hasil daripada perubahan polisi
pendidikan Malaysia (Tanah Melayu) yang meluaskan peluang pendidikan dari enam
tahun kepada sembilan tahun. Pelaksanaan polisi baru ini menyaksikan satu
perubahan besar terhadap peraturan memasuki sekolah menengah. Syarat lulus
Peperiksaan Darjah Enam untuk masuk sekolah menengah dihapuskan pada 1964.
Kemasukan secara terbuka ini menyebabkan bilangan pelajar yang memasuki sekolah
menengah mencapai angka yang sangat besar dan tiada piawai untuk mengukur
keupayaan pelajar. Polisi ini mengakibatkan perbezaan kebolehan pelajar yang
sangat luas dan menyebabkan perkhidmatan bimbingan yang dikenali sebagai
'panduan' diperkenalkan di sekolah-sekolah pada awal 1960-an (Amla 1984).
Dengan
bantuan UNESCO seorang perunding dari Kanada, iaitu R.K.Mackenzie pada
1962-1963 telah membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia memulakan
khidmat bimbingan yang lebih dikenali sebagai 'panduan' di sekolah. Beliau
menyediakan latihan mengendalikan perkhidmatan bimbingan kepada beberapa
pegawai pendidikan Malaysia. Kemudian pada 1969, seramai 275 orang guru
diberikan kursus singkat di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras, Kuala Lumpur
dengan bantuan UNESCO sehingga 1980, kemudiannya program Sijil Khas Bimbingan
dan Kaunseling diperkenalkan di maktab yang sama.
Selaras
dengan usaha awal melahirkan guru 'panduan' tersebut, pihak Kementerian
Pendidikan telah mengambil satu lagi langkah untuk menjayakan rancangan panduan
itu dengan mengeluarkan peraturan yang dapat mengembangkan lagi bidang ini.
Pada 1968, jawatan Ketua Unit Panduan Pelajaran telah diwujudkan. Ini diikuti
dengan peraturan yang menentukan supaya guru panduan mengajar tidak lebih
daripada 25 waktu setelah tugas guru panduan dikenal pasti. Pada waktu itu
istilah 'panduan' telah digantikan dengan 'bimbingan'. Guru bimbingan sekolah
menengah mempunyai 14 tugas, sementara guru bimbingan sekolah rendah mempunyai
11 tugas. Pada 1972 pihak Kementerian telah menyediakan peruntukan kewangan
kepada sekolah untuk menjalankan aktiviti bimbingan dan kaunseling. Kemudian
pada 1973, Kementerian Pendidikan Malaysia menubuhkan Unit Pendidikan
Penyalahgunaan Dadah yang diletakkan di bawah bahagian sekolah-sekolah. Pada
1975 jawatan Penolong Ketua Unit Panduan Kerjaya telah diwujudkan.
Laporan
Kabinet 1979 menyarankan supaya peranan guru panduan diluaskan kepada aspek
tingkah laku pelajar dan tidak terbatas kepada panduan kerjaya sahaja. Laporan
tersebut seterusnya mencadangkan supaya sebuah unit Hal Ehwal Murid di sekolah
yang mempunyai Unit Bimbingan dan Kaunseling yang baru diwujudkan. Cadangan ini
telah dilaksanakan dan guru bimbingan kemudiannya diarahkan supaya meluaskan
khidmat bimbingan merangkumi aspek peribadi dan sosial (Kementerian Pendidikan
1993).
Kemudian
pada 1981, Unit Pendidikan Penyalahgunaan Dadah ditukar menjadi Unit Bimbingan
dan Kaunseling dengan diketuai oleh seorang yang bertaraf Ketua Penolong
Pengarah dan dibantu oleh empat pegawai. Pada tahun yang sama pegawai untuk
menyelaraskan pendidikan penyalahgunaan dadah turut dilantik. Peranan mengajar
guru bimbingan terus dikurangkan kepada 12 waktu apabila pihak Kementerian
Pendidikan semakin peka terhadap kepentingan peranan program bimbingan dan
kaunseling dalam membantu pertumbuhan yang sihat dalam kalangan murid-murid.
Pekeliling
KP (BS) 859/Jld.2 (29) Kementerian Pelajaran Malaysia bartarikh 2 Januari 1985
(Kementerian Pendidikan 1993) mengarahkan supaya ditubuhkan satu Jawatankuasa
Bimbingan Pelajar Sekolah. Dasar yang menggariskan beban kerja guru bimbingan
ini disertakan dengan peruntukan kewangan sebanyak 40 sen setahun untuk setiap
pelajar mulai 1993 dan jumlah itu kekal hingga ke hari ini (Pekeliling KP
1573/17/Jld.8/(78)). Akhirnya pada bulan Jun tahun 1996, jawatan kaunselor sekolah
sepenuh masa diwujudkan.
Aspek
profesionalisme kerja dalam bidang ini semakin diberi perhatian. Sebuah
pertubuhan vokasional yang dipanggil 'Malaysian Vacational Guidance
Association' ditubuhkan pada 1973 untuk mengembangkan bidang ini pada tahap
nasional dan antarabangsa. Persatuan Kaunseling Malaysia atau yang lebih
dikenali sebagai PERKAMA kemudian ditubuhkan secara rasminya pada 1982. Pada
awal 1990 bidang kaunseling dijangka mampu untuk memberikan perkhidmatan yang
profesional. Dengan itu langkah tertentu telah diambil untuk meningkatkan taraf
kerjaya dalam bidang tersebut sebagai sebuah profesion. Pihak Kementerian
Perpaduan Negara mengambil inisiatif memulakan langkah menubuhkan sebuah majlis
yang dinamakan Majlis Kaunseling Kebangsaan untuk memulakan usaha ke arah
penggubalan akta kaunselor, yang kemudiannya diluluskan oleh Parlimen Malaysia
dan akhirnya diwartakan pada awal 2000. Akta yang dikenali sebagai Akta
Kaunselor 580 ini, selain menjadi pelindung kepada pengguna dan klien dalam
aktiviti kaunseling, juga mempunyai peruntukan penubuhan sebuah lembaga yang
dinamakan Lembaga Kaunselor Malaysia dengan fungsinya mengawal selia amalan
kaunseling di Malaysia. Tugas utama lembaga tersebut ialah mendaftarkan semua
kaunselor di Malaysia dan mengeluarkan lesen amalan kaunseling bagi kaunselor
berdaftar yang ingin memberikan khidmat mereka kepada orang ramai. Selain
daripada itu, lembaga juga bertanggungjawab menentukan piawai latihan
kaunseling di negara ini dan kuasa mendakwa terhadap amalan kaunseling yang
bertentangan dengan peruntukan dalam akta. Ringkasnya dengan terwartanya Akta
Kaunselor 580 tersebut, maka tahap profesionalisme kaunseling di Malaysia dapat
dipertingkatkan (Abdul Halim 2001; Akta Kaunselor 580 1998).
KAUNSELING DALAM SEKTOR BANK
Antara institusi kewangan yang menyediakan khidmat
bimbingan dan kaunseling ialah Bank Negara Malaysia. Sebuah unit kaunseling
ditubuhkan dan ditempatkan di Jabatan Personel di bank tersebut pada Jun 1990.
Ia dianggotai oleh seorang kaunselor dan dibantu oleh seorang pegawai pentadbir
serta seorang jurutaip. Unit tersebut ditubuhkan dengan tujuan:
- Memastikan perkhidmatan kaunseling yang berkesan dapat diberikan kepada kakitangan yang memerlukan.
- Memastikan kakitangan yang berkenaan sama ada individu atau kelompok diberi layanan dan khidmat yang memuaskan melalui pendekatan yang benar-benar produktif.
Unit ini
mempunyai kemudahan asas yang baik seperti bilik yang kedap suara, kelengkapan
perabot, talian telefon, jam dinding, radio kaset dengan pita rakaman dan
gambar lukisan yang menjadikan bilik selesa.
Kaunselor
yang bertugas dalam Unit Kaunseling diletakkan di Jabatan Personel. Beliau
menerima kes rujukan dan bertanggungjawab terus kepada Pengurus Jabatan
Personel. Bagaimanapun kaunselor mempunyai kebebasan menerima atau menentukan
temu janji dengan klien yang direkodkan. Selain menerima kes rujukan, kaunselor
juga mempunyai bidang tugas lain yang telah ditentukan. Antara tugas kaunselor
di Bank Negara Malaysia:
- Memberi khidmat kaunseling kepada kakitangan yang mempunyai masalah peribadi, kerjaya, keluarga dan lain-lain.
- Mengendalikan kaunseling kelompok kepada kumpulan sasaran yang dikenal pasti.
- Merangka kursus untuk pembangunan kakitangan bank.
- Menyediakan modul yang bersesuaian mengikut kategori dan tahap pemahaman peserta kursus.
- Merekodkan semua kes kaunseling secara sulit dan peribadi.
- Menghadiri seminar, kursus, simposium, konferen, bengkel bagi pihak bank yang berhubung kait dengan profesion kaunseling.
- Mengenal pasti kes yang memerlukan perkhidmatan kaunseling dengan kes psikiatris kepada pakar di Hospital Besar.
- Melaporkan kepada pihak berkuasa Bank (jika perlu) kes yang dianggap kritikal.
Selain
itu, kaunselor juga bertanggungjawab menghebahkan penubuhan unit tersebut,
memberi ceramah di Pusat Latihan Kakitangan, mengiklankan perkhidmatan melalui Berita
Kijang, majalah bulanan yang diterbitkan untuk kakitangan, serta memberi
penerangan dalam sesi dialog semasa membuat lawatan rasmi ke cawangan.
Sasaran
perkhidmatan kepada semua kakitangan bank negara serta cawangannya. Perancangan
program dan aktiviti dibuat berasaskan kepada tiga kategori utama. Pertama,
mereka yang baru yang memerlukan orientasi dari induksi. Kedua, mereka yang
telah berkhidmat lebih daripada 15 tahun. Ketiga, mereka yang hampir mencapai
umur persaraan.
Kaunselor
yang bertugas perlu memberikan khidmatnya kepada 11 cawangan Bank Negara di
seluruh Malaysia. Perjalanan yang memakan masa menjadi cabaran kepada
keberkesanan perkhidmatan.
KAUNSELING DALAM ANGKATAN TENTERA
MALAYSIA
Pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mempunyai matlamat
tertentu terhadap penubuhan unit kaunseling dalam organisasi tersebut. Menurut
Rokiah (1994) kaunseling dianggap sebagai satu kaedah meningkatkan disiplin,
moral dan semangat anggota tentera dalam menjalankan kewajipan mempertahankan
negara. Antara tujuan penubuhan tersebut:
- Meningkatkan status tahap kesihatan mental dalam kalangan anggota tentera. Dengan itu mereka tahu bagaimana menghadapi tekanan-tekanan hidup yang menimbulkan ketidakselesaan individu.
- Meningkatkan keyakinan diri ahli supaya positif melalui latihan ketenteraan dan kemahiran interpersonal.
- Menguasai kemahiran menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Kemahiran ini penting bagi menentukan moral dan semangat mereka sentiasa tinggi.
- Membolehkan ahli mengubah tingkah laku kepada positif dan tidak melencong.
Seperti
organisasi lain, unit kaunseling ATM juga menyediakan perkhidmatan kaunseling
individu dan kelompok. Sasaran kaunseling adalah pegawai pemerintah, komandan,
jurulatih serta pegawai kebajikan, anggota pasukan yang menjalani tugas khas,
seperti misi Bangsa-bangsa Bersatu dan ahli sukan ATM.
Masalah
yang dibincangkan oleh anggota angkatan tentera didapati berbeza daripada
masalah yang sering dibincangkan oleh klien biasa. Antara masalah yang
dikemukakan ialah yang berkait dengan perpindahan dari satu tempat ke satu
tempat yang lain, tekanan kerana tidak memahami matlamat organisasi yang jelas,
perasaan kecewa apabila membandingkan ATM dengan organisasi lain, tekanan
kerana tidak ada kesinambungan kepimpinan, masalah yang timbul akibat perubahan
ekonomi dan sosial. Nyata bahawa senarai masalah yang sering dikemukakan oleh
anggota tentera berbeza dengan jenis masalah yang dikemukakan oleh kumpulan
lain.
Kaunselor
dalam organisasi ini lebih menumpukan aktiviti bimbingan kelompok secara
berstruktur, seperti ceramah dan bengkel kemahiran, menjalankan penyelidikan
dan menjadi perunding dalam pasukan. Perkhidmatan ini sedang dikembangkan
dengan usaha ke arah penubuhan sel-sel kaunseling.
Usaha
yang sedang dilakukan seperti menghantar pegawai-pegawai mengikuti kursus
latihan kaunseling, menghadiri kursus pendek bagi pegawai muda yang dianggap
sebagai kursus pendedahan, mencadangkan unit kaunseling ditubuhkan di pusat
latihan ketiga-tiga bahagian tentera, iaitu tentera darat, laut dan udara.
Pelaksanaan
khidmat kaunseling dalam organisasi tersebut berhadapan dengan dua cabaran
besar. Pertama, sistem hierarki yang ketara dan menyulitkan proses kaunseling.
Kedua, salah faham tentang kaunseling yang disamakan dengan rawatan psikiatri
dan kadangkala sebagai rawatan perubatan. Mereka tidak menggunakan perkhidmatan
ini seperti yang sepatutnya kerana bimbangkan stigma sakit jiwa.
LATIHAN KAUNSELOR
Seperti
yang disebutkan pada awal perbincangan, pihak Kementerian Pendidikan telah
memulakan latihan singkat untuk mengeluarkan guru panduan UNESCO antara
1962-63, di mana sekumpulan personalia dari Kementerian Pendidikan dan Jabatan
Pendidikan Negeri telah dilatih di England. Kemudian pada 1969 kursus panduan
dalam perkhidmatan yang pertama diperkenalkan. Kursus selama enam hari ini
melatih guru-guru panduan sekolah.
Universiti
Malaya adalah universiti pertama menawarkan kursus Bimbingan dan Kaunseling untuk
program Diploma Pendidikan sekitar awal 1970-an. Kemudian UKM turut menawarkan
kursus Bimbingan dan Teori Kaunseling Kerjaya untuk program Ijazah Psikologi.
Maktab Perguruan Ilmu Khas Kuala Lumpur adalah institusi pertama yang
menawarkan program bimbingan kaunseling sepenuhnya apabila memperkenalkan
program Sijil Bimbingan dan Kaunseling pada 1979.
Selepas
itu, universiti lain turut memperkenalkan program Bimbingan dan Kaunseling baik
pada peringkat ijazah mahupun peringkat sarjana. Pada 1980 UKM memperkenalkan
Diploma Psikologi dengan pengkhususan dalam bidang kaunseling. Ini diikuti oleh
UPM yang memperkenalkan program Bachelor Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling)
pada 1981. USM dan UIAM juga
turut menawarkan program latihan kaunselor pada peringkat sarjana. Sementara
Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Kementerian Pendidikan Malaysia memulakan
program kaunseling jangka pendek (7/8 minggu) pada 1982 (Kementerian Pendidikan
Malaysia 1993), Fakulti Pendidikan UKM mengambil langkah memperkenalkan program
Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling) dalam bentuk kursus dan
praktikum. Universiti lain yang menawarkan program sarjana dalam bidang ini
kemudian turut mengubah bentuk latihan daripada tesis kepada program berbentuk
kursus dan praktikum. UTM, UMS dan UPSI juga turut menawarkan program-program
kaunseling. Hingga kini hampir semua universiti awam di Malaysia menawarkan
program latihan dalam bidang kaunseling.
Pihak
Lembaga Kaunselor Malaysia yang bertanggungjawab mengawal selia amalan
kaunseling telah menjalankan satu kajian tentang latihan di institusi-institusi
pengajian tersebut. Kajian mengenai program yang dijalankan didapati tidak
seragam. Bagaimanapun semua program mempunyai ciri asas yang sama (Amla 2001).
Dalam pada itu Fakulti Pendidikan UKM sedang giat mengusahakan program
peringkat Doktor Falsafah (Ph.D) yang bercirikan kerja kursus, intenship dan
disertasi. Demikian juga program pada peringkat ijazah pertama didapati semakin
mantap. Akta Kaunselor 580 dan Lembaga Kaunselor Malaysia yang berfungsi
mengawal selia amalan kaunseling menjadi penjamin kepada peningkatan tahap
profesionalisme kaunseling di Malaysia.
Terima kasih for sharing
ReplyDelete