Proses
kaunseling yang dijalankan ini ialah melibatkan beberapa proses yang utama.
Proses-proses ini adalah terdiri daripada proses membina hubungan, penerokaan,
mengenal pasti masalah, membina matlamat, menyemak alternatif, mengambil
tindakan, penamatan, dan susulan.
Proses Membina Hubungan
Proses yang pertama ialah proses membina hubungan atau
lebih dikenali juga sebagai membina rapo. Pada tahap ini klien mengukur
kaunselor sama ada benar-benar boleh dipercayai sama ada dia mendengar apa yang
klien perkatakan atau sekadar berpura-pura. Oleh itu reaksi lisan dan reaksi
bukan lisan kaunselor amatlah memainkan peranan yang penting bagi mewujudkan
rasa percaya klien kepada kaunselor dan mengetahui tentang latar belakang serba
sedikit tentang diri klien.
Oleh itu pada tahap ini tanggungjawab seorang kaunselor
pada tahap ini perlulah mewujudkan suasana yang teraputik supaya klien terasa
dirinya diterima dan dihormati bagi menimbulkan rasa selesa dan selamat pada
diri klien. Bukan itu sahaja, kaunselor juga perlulah memperlihatkan bahawa dia
memahami ruang rujuk yang terdapat dalam diri klien, keikhlasan, kemesraan, dan
penerimaan tanpa syarat. Hal ini perlu, bagi menimbulkan kepercayaan kepada
diri klien agar klien dapat membuat pendedahan tentang masalah yang berlaku
terhadap dirinya.
Di samping itu juga, proses membina hubungan ini juga
adalah dilakukan untuk memperjelaskan lagi kepada klien mengenai tujuan
kaunseling dijalankan, tanggungjawab kaunselor dan klien, pemfokusan dan
limitasi-limitasi tertentu yang terdapat dalam kaunseling. Di dalam tahap yang
pertama ini perkara yang dititikberatkan ialah membina hubungan dan
penstrukturan. Sewaktu membuat pengstukturan kaunselor perlulah menjelaskan
tujuan kaunseling ini dijalankan agar klien dapat menerima bantuan dalam
mengendalikan persoalan yang dihadapi olehnya.
Menilai situasi dan masalah klien adalah satu
proses berterusan . kadang-kadang kaunselor mungkin mahu mengedarkan borang
ringkas atau inventori untuk mendapatkan data asas bila kaunselor
memulakan kaunseling supaya kemajuannya
dapat diukur . Terdapat dua jenis
penilaian :formal dan tidak formal.
Penilaian
formal mengandungi pengukuran standard yang memerlukan respon pelajar .
Instrumen seperti ini menyediakan norma sebagai bandingan dan membolehkan
kaunselor dan klien dapat mendapat idea bagaimana seseorang berbanding dengan
orang lain. Instrumen ini boleh berfokus kepada kecerdasan otak, sikap, nilai, pencapaian, minat, kebimbingan, kemahiran dan kebolehan .
Penilaian
formal biasanya mengambil masa yang lebih lama daripada penilaian tidak
formal. Data dikumpulkan melalui proses pentadbiran yang disediakan dan klien kerap merasakan mereka menduduki
ujian walaupun hanya inventori minat dan kerjaya.
Ujian dan inventori formal bersifat tidak peribadi dan memerlukan kaunselor yang mahir
menginterpretasinya untuk mengurangkan rasa syak wasangka ,terancam dan jarak
peribadi yang dihasilkan oleh kebanyakkan instrumennya. Klien telah dibiasakan
tentang keadaan ujian dan bagaimana ujian ini digunakan.
Penilaian
tidak formal bergantung kepada
pemerhatian sendiri ,senarai semak yang mudah atau gerak hati kaunselor .
Walaupun penilaian formal seperti
ujian piawaian yang boleh memberi maklumat daripada penilaian tidak formal. Kritikan paling besar
terhadap penilaian tidak formal ialah
penilaian ini kurang kebolehankepercayaan dan keesahannya. Walaupun begitu
,kaunselor yang berpengalaman telah membina satu set norma yang peribadi dan
tersendiri untuk membolehkan mereka menggunakan penilaian tidak formal dengan penuh kenyakinan . Sesetengah kaunselor telah
membina norma sekolah mereka sendiri.
Penstrukturan
Penstrukturan dilakukan adalah untuk memberikan
penjelasan tentang tujuan kaunseling yang dijalankan, tanggungjawab kaunselor
atau klien, pemfokusan dan limitasi. Tahap penstrukturan semula ini menentukan
sifat batasan dan matlamat perhubungan menolong. Kaunselor boleh memberitahu
klien langkah-langkah yang diambil bagi menyediakan ke arah yang sedang dituju.
- Tujuan kaunseling - Seorang kaunselor perlulah menjelaskan tentang tujuan kaunseling yang dijalan agar dapat membina hubungan dengan klien dan klien dapat menerima bantuan dalam mengendalikan persoalan yang dihadapi oleh klien. Perkara ini perlu bagi memudahkan kauselor membantu klien dalam membina kemahiran dan penyelesaian masalah. Selain itu juga tujuan kaunseling ini perlu dijelaskan kepada klien adalah untuk memberikan penerangan kepada klien bahawa kaunseling adalah situasi pembelajaran yang boleh memperkembangkan langkah yang lebih efektif dalam menguasai beberapa situasi masalah yang dihadapi.
- Peranan kaunselor dan klien - Dalam sesi kaunseling, kita perlu menerangkan kepada klien peranan kaunselor dan peranan klien supaya klien dpat memahami serba sedikit tentang perjalanan sesi kaunseling yang mereka hadiri. Peranan ini juga diterangkan supaya klien lebih bertanggungjawab terhadap apa yang diperkatakannya.
- Etika kerahsiaan dalam kaunseling - Dalam sesi ini, kaunselor perlu menerangkan
etika kerahsiaan kepada klien supaya dapat menarik kepercayaan klien dan klien
dapat menceritakan segala apa yang ada dalam hatinya tanpa berselindung.
- Matlamat sesi kaunseling yang telah dijalankan - Matlamat
sesi kaunseling yang dijalankan adalah berdasarkan kepada masalah klien sama
ada ingin menyelesaikan masalah yang dihadapi dan tidak dapat ditanggung
seorang diri atau menyediakan perubahan tingkah laku.
- Limitasi - Limitasi adalah had-had masa yang telah ditetapkan daripada 30 hingga 45 minit. Tetapi sekiranya masalah klien tidak dapat diselesaikan maka kaunselor boleh mengadakan sesi kaunseling pada hari lain mengikut persetujuan antara kedua-dua pihak.
Penerokaan
Proses penerokaan dijalankan adalah bertujuan untuk
menimbulkan kepercayaan klien kepada kaunselor dimana klien merasakan kaunselor
berminat untuk membantu dirinya dalam menyelesaikan pemasalahan yang klien
hadapi. Bukan itu sahaja melalui penerokaan ini juga, klien akan membuat
penerangan atau pendedahan tentang situasi yang dihadapi olehnya.
Selain itu
juga, melalui penerokaan yang dijalankan, klien dapat mengetahui apa yang
berlaku terhadap dirinya dan kebiasaannya situasi klien pada waktu ini adalah
lebih terpengaruh oleh emosi negatif iaitu yang bermaksud pandangan dan fikiran
yang sempit yang menjadikan seseorang itu keliru dan buntu dalam mencari jalan
penyelesaian yang diinginkan olehnya.
Sehubungan dengan itu
tugas atau tanggungjawab kaunselor dalam membantu klien ialah membimbing klien
meneroka situasi dirinya kearah jalan penyelesaian yang diinginkan oleh klien
dengan mendorong dan memberikan sokongan
serta peka terhadap isyarat tersembunyi iaitu verbal dan nonverbal.
Menurut Charhuff dan Anthony (1979) telah menyatakan bahawa tahap penerokaan
adalah dilakukan bagi membantu individu melihat dimanakah mereka berada. Hal
ini jelas menunjukkan bahawa tahap penerokaan merupakan tahap yang penting
untuk membantu diri klien bagi menghadapi sesuatu masalah serta memahami
masalah tersebut dengan lebih mendalam supaya dapat membantu klien kearah
perkembangan yang klien inginkan. Bagi membuat penerokaan yang
berkesan,kaunselor perlu memastikan dirinya menguasai kemahiran penerokaan
dengan mengaplikasikan segala kemahiran dan pendekatan yang bersesuaian .
Penggunaan kemahiran dan juga teknik adalah berbeza bagi setiap klien. Antar
kaedah yang boleh digunakan bagi menerokai masalah ialah kemahiran menyoal.
Dalam peringkat ini,soalan terbuka amat digalakkan iaitu soalan yang tidak
memerlukan jawapan yang khusus ,manakala soalan tertutup hanya digunakan pada
situasi sesuai tetapi harus dielakkan supaya klien aktif meluahkan
masalahnya.
Mengenal Pasti Masalah
Mengenal pasti masalah
ialah tahap penerokaan yang telah mendorong klien dan kaunselor memahami isu
yang dibincangkan.kaunselor perlu meneroka masalah klien sepenuhnya. Kaunselor
perlu mengenal pasti masalah pokok dan masalah ranting daripada pernyataan
klien bagi memudahkan kaunselor membantu klien menyelesaikan masalah itu. Dalam
mengenal pasti masalah klien, kaunselor perlu memberi perhatian yang sepenuhnya
kepada penceritaan klien supaya dapat menentukan masalah utama klien. Selain
itu,kaunselor perlu membantu klien menentukan matlamat yang ingin dicapainya
dalam mengatasi masalah masalah tersebut. Matlamat yang ditetapkan perlu
mengikut kemampuan dan sukarelawan oleh klien daripda matlamat itu. Sehubungan
dengan itu terdapat empat faktor dalam membantu individu mengenalpasti dan
menangani masalah mereka. Pertama adalah nasihat, kedua adalah kaunseling
arahan, ketiga delegasi dan yang terakhir ialah kaunseling bukan arahan. Tahap
mengenal pasti masalah ini amat penting kerana melalui tahap inilah kauselor
dapat mengetahui masalah yang betul-betul menganggu diri kliennya.
Membina Matlamat
Matlamat sesi terbina
apabila klien dan kaunselor bersetuju membuat definisi masalah klien dengan
diakui oleh klien, atau klien sendiri yang membuat pengakuan terhadap matlamat
yang diinginkannya sepanjang sesi ini berlansung. Oleh itu kaunselor perlu membuat
pengucapan tentang definisi masalah klien dengan diakui oleh klien ataupun
klien sendiri yang membuat pengakuan tersebut. Setelah masalah dikenalpasti
kaunselor dan klien perlulah bersama-sama membina matlamat kaunseling yang
telah diinginkan oleh klien. Matlamat kaunseling yang terbina perlulah dibina
berdasarkan masalah yang telah dikenalpasti oleh klien. Lazimnya, matlamat
kaunseling perlu mengikut kamahuan klien dan bukan kehendak kaunselor
semata-mata.
Alternatif Penyelesaian
Proses semak alternatif dilakukan setelah matlamat
kaunseling jelas diperolehi daripada klien. Di sini tugas kaunselor adalah
menggalakkan klien membina beberapa alternatif. Kaunselor perlulah mendorong
klien membuat perancangan langkah-langkah yang difikirkan sesuai bagi membantu
diri klien mengatasi masalah yang dihadapi olehnya. Sehubungan dengan itu
kaunselor perlulah menggariskan seberapa banyak alternatif yang telah
diperolehi daripada klien.
Selepas klien mencadangkan
alternatif yang dia mampu untuk lakukan, kaunselor perlulah menghuraikan dan
menilai setiap alternatif dengan mengambil kira kesan positif dan kesan
negatif, kebaikan dan keburukan daripada pelaksanaan alternatif yang ingin
dilakukan. Selepas itu jika klien merasakan pemilihan yang dibuatnya adalah
terbaik, nilai semula alternatif yang telah dipilih oleh klien tersebut dan
jika alternatif ini klien rasa boleh membantu klien menyelesaikan masalah klien
akan menggunakan alternatif ini bagi menyelesaikan masalah yang telah
dihadapinya selama ini.
Sehubungan dengan itu,
bagi menyemak alternatif yang dibuat. Strategi yang terperinci perlulah
dilakukan agar jalan penyelesaian yang dipilih oleh klien betul-betul dapat
membantu dirinya. Strategi pertama yang boleh dilakukan bagi membantu klien
ialah dengan menghuraikan setiap alternatif yang telah dibuat oleh klien.
Selepas itu, setiap alternatif yang diambil perlulah diwujudkan langkah bagi
mencapai alternatif tersebut. Apabila langkah telah diwujudkan, setiap langkah
itu perlulah dinilai daripada aspek halangan dan risiko yang bakal klien
hadapi. Strategi terakhir sekali ialah kaunselor perlulah membantu klien
mewujudkan cara bagi mengatasi halangan dan risiko daripada langkah yang ingin
dilakukan oleh klien.
Proses Mengambil Tindakan
Proses mengambil tindakan merupakan sebuah pelan tindakan
yang diambil oleh klien dengan bantuan yang kaunselor telah berikan bagi
mencapai matlamat yang telah ditetapkan oleh klien. Oleh itu, sesuatu pelan
tindakan yang dipilih itu mestilah realistik iaitu boleh dicapai oleh klien
supaya dapat memudahkan klien mengambil tindakan. Sekiranya masih terdapat
kegagalan selepas klien membuat tindakan, klien perlulah menyemak semula pelan
tindakannya tersebut bagi membina pelan tindakan yang lebih menarik dan lebih
realistik untuk dicapai olehnya.
Oleh itu, bagi membentuk
pelan tindakan yang berjaya, pelan tindakan tersebut perlulah mencapai limitasi
klien dan keupayaan, realistik dan boleh dicapai. Bukan itu sahaja pelan
tindakan tersebut perlulah mudah difahami dan “fleksible” bagi menghasilkan
tindakan yang positif dan boleh dilakukan sendiri oleh klien. Di samping
spesifik dan konkrit, aspek melibatkan aktiviti-aktiviti pemusatan insan dan
boleh diulang-diulang adalah merupakan langkah sebelum klien membuat keputusan
bagi menilai samaada realistik, boleh dicapai atau refleksi terhadap apa yag
klien inginkan. Selepas pelan telah dilaksanakan ke atas dunia realiti,
penilaian perlulah dilakukan sekali lagi supaya tiada sebarang masalah yang
timbul hasil daripada pengaplikasian tersebut. Perkara yang terakhir sekali
ialah bagi memperkembangkan pelan tindakan pelbagai kos dan faedah perlulah
dibincangkan agar strategi telah termasuk perbincangan terhadap risiko dan
peluang untuk berjaya.
Sehubungan dengan itu
apabila klien sudah bertekad untuk melakukan pelan tindakan, klien adalah
digalakkan untuk melihat nilai bagi tingkah laku baru yang ingin dicuba melalui
“role play, imagery, behavioural carting, and progres notes, serta homework”
perlulah dilakukan dengan membuat kontrak. Dengan cara ini, klien sentiasa
melihat pencanggahan apa yang dia ingin dan apa yang dia mahu lakukan. Kontrak
yang dibuat ini berguna sebagai rangka rujukan klien untuk menilai hasil sesi.
Sehubungan dengan itu, perbincangan yang dilakukan adalah lebih berfokus bagi
melihat adakah kontrak dapat membantu dan apakah moditifikasi yang dapat
dijalankan.
Penamatan
Setelah mendapati klien boleh berdiri dan yakin
terhadap tindakan yang diambil kaunselor berhak menamatkan sesi yang telah
berlansung antara kaunselor dengan klien. Namun begitu, tindakan ini janganlah
dibuat secara mengejut, kaunselor perlulah memberikan peluang untuk klien lebih
bersedia dalam menghadapi dugaan dan cabaran dalam hidup. Sehubungan dengan
itu, sebelum sesebuah penamatan itu berlansung, matlamat kaunseling perlulah
dicapai oleh klien dan klien selesa dengannya. Oleh itu rumusan menyeluruh tentang
proses kaunseling perlulah dibuat oleh kaunselor agar klien labih nampak dan
jelas tentang apa isu yang telah dibincangkan dalam sesi.
Fungsi penamatan sebenarnya adalah
untuk menunjukkan sesuatu yang ingin ditamatkan, peluang untuk mengakhiri satu
pengalaman pembelajaran yang baik peribadi dan professional serta saya rasa
penamatan telah memantapkan perubahan sedia ada yang telah dicapai dan
menunjukkan kemahiran penyelesaian masalah yang telah diperolehi. Bagi masa
penamatan pula, sesuatu penamatan yang dibuat adalah tidak mempunyai jawapan
yang jelas, oleh itu penamatan perlulah dilakukan mengikut kesesuaian diri
klien tersebut samaada sudah mampu untuk berhadapan dengan diri sendiri atau
tidak. Proses penamatan sesi boleh dibahagikan kepada dua ,iaitu:
- Penamatan sesi untuk sesi lanjutan - Setiap sesi kaunseling pada kebiasaannya mengambil masa 45 hingga 60 minit seorang kaunselor sentiasa menggalakkan klien bercerita masalah dalam lingkungan masa yang ditetapkan . lebih kurang 5 minit sebelum sesi ditamatkan ,kaunselor perlu mengingatkan klien akan tempoh masa yang masih ada. Peringatan ini akan memfokuskan isu yang penting.
- Penamatan sesi kaunseling keseluruhan - Penamatan proses kaunseling adalah peringkat akhir iaitu selepas kaunselor dan klien berpuas hati dengan langkah penyelesaian yang membawa perubahan dalam diri klien ataupun selepas klien merasa yakin masalah sudah selesai dan dapat mengendalikan masalah yang dihadapi secara sendirian.
Proses Susulan
Susulan adalah merupakan proses menyemak untuk
melihat bagaimana klien melakukannya dan menghormati apa-apa masalah yang
timbul ke atas klien, namun begitu kadang-kadang perkara ini berlaku sebelum
penamatan dan proses ini adalah merupakan proses penyeliaan yang positif yang
boleh menggalakkan kepada pertumbuhan klien yang klien inginkan. Susulan amat
penting kerana dapat meneguhkan dapatan klien yang berlaku dalam proses
kaunseling dan boleh membantu kaunselor dalam menilai semula pengalaman sesi
yang mereka telah jalani. Melalui susulan ini juga, seseorang kaunselor dapat
menekankan penjagaan kaunselor yang tulen dan mengambil berat tentang
kliennnya. Susulan dibimbing dalam jangka masa pendek 3 hingga 6 minggu dan
jangka panjang sekurang-kurangnya selepas 6 bulan penamatan.
Selain itu juga,
susulan juga boleh dilakukan dalam 4 bentuk. Pertama ialah menjemput klien ke
sesi untuk membincangkan kemajuan. Kedua adalah melalui telefon, dimana klien
boleh melaporkan kepada kaunselor secara verbal. Ketiga pula ialah kaunselor
menghantar surat kepada klien dan bertanyakan perkembangan yang terkini dan
yang terakhir sekali adalah kaunselor menghantar soal selidik klien berkenaan
dengan tahap kefungsian mereka kini menerusi pos. Oleh itu dapatlah disimpulkan
disini bahawa susulan amat membantu jika klien diselia kemajuannya melalui
penggunaan graf dan carta dan klien bersetuju susulan diakhir sesi, akan
berlaku “self monitoring” yang memberikan klien tentang bukti dan kemajuan
celik akal yang konkrit terhadap keperluannya.
No comments:
Post a Comment