Bintang

salji

Saturday, 17 November 2012

Program Jati Diri (PROJAD) di SMKTBR1


Assalamualaikum..pengalaman 2 hari bersama adik2 SMK Taman Bunga Raya 1, Bukit Beruntung memang menyeronokkan bagi Fina. Fina dan rakan-rakan telah menjalankan program di sana pada 22 dan 23 Oktober 2012. Nama program ini ialah Program Jati Diri (PROJAD) untuk pelajar lepasan PMR seramai 62 orang.

Program dilaksanakan di Dewan Al-Farabi SMKTBR1 yang memang terbaik la sebab ada air cond. Pelajar-pelajar yang mengikuti program ini memberikan kerjasama yang baik kepada kami dan semuanya berjalan dengan lancar seperti yang dirancang.

Banyak kenangan manis semasa kami berada di sana dan adik2 sekolah ini sangat baik dan memang kami tak akan lupakan sampai bila-bila. Banyak aktiviti yang telah dijalankan dan semuanya mendapat sambutan yang hebat daripada peserta. Terima kasih yang tidak terhingga Fina dan rakan-rakan ucapkan kepada pihak sekolah yang membenarkan kami untuk menjalankan program di sini.

Antara modul yang kami jalankan ialah ice breaking, potensi diri, matlamat hidup, kepimpinan, dan team building. Semuanya menarik perhatian pelajar dan mereka kelihatan enjoy dan gembira dengan kedatangan kami ke sana. 

Setibanya di sana



Pendaftaran peserta

Teori Pemusatan Insan - Carl Rogers




PENDEKATAN PEMUSATAN KLIEN
  • Manusia adalah rasional, baik dan bertanggungjawab. Individu boleh membuat keputusan sendiri yang membawa kepada kebebasan dan berdikari.
  • Asas terapi berpusat klien ialah untuk mewujudkan suatu perhubungan empatik antara kaunselor dengan klien yang membolehkannya mengalami perasaan ketulenan, penerimaan, spontan dan perasaan di sini dan ketika ini.

Falsafah Dasar
  •  Memandang manusia secara positif
  • Manusia memiliki suatu kecenderungan untuk berfungsi sepenuhnya
  • Klien mengembangkan potensi dan bergerak ke arah meningkatkan kesedaran, spontan, percaya pada diri dan internal yang terarah.

Konsep Utama
  • Klien mampu sedar tentang masalahnya dan tahu cara mengatasinya
  • Kepercayaan diletakkan kpd kesanggupan klien untuk mengarahkan dirinya sendiri
  •  Kesihatan mental berlaku setelah berlaku keselaran ideal self dengan real self.
  • Masalah berlaku apabila ideal self dengan real self ada tidak kongruen.
  • Berfokus kepada masa sekarang dan dapat mengekspreskan perasaan.

Individu bermasalah ….

Manusia bermasalah kerana:
  •  Konsep kendiri rendah
  •  Ketidakkongruenan antara persepsi dan pengalaman klien

Tujuan terapi
  • Menyediakan suatu iklim yang aman dan kondusif bagi meneroka diri klien sehingga menyedari halangan diri mereka untuk berkembang dan aspek-aspek pengalaman diri yang negatif
  • Membantu klien mampu bergerak ke arah keterbukaan terhadap pengalaman dan meningkatkan kespontanan dan perasaan hidup.

Hubungan terapuetik
  • Hubungan terapis-klien sangat penting
  • Kualiti terapis seperti tulen, mesra, empati, memberikan penghargaan dan boleh berkomunikasi dengan baik.
  • Hubungan yang nyata dan klien belajar memahami perasaan sendiri

Model Kaunseling Kerjaya

Kaunseling Kerjaya
  • Brown & Brook (1986) mendefinisikan kaunseling kerjaya sebagai satu proses interpersonal yang direka bentuk untuk membantu individu-individu yang mengalami masalah perkembangan kerjaya.
  • Sidek (2002) menegaskan kaunseling kerjaya merupakan proses psikologi sepanjang hayat yang berinteraksi secara dinamik dengan peranan lain dalam kehidupan.

Bagaimana Melaksanakan Kaunseling Kerjaya
  1. Proses kaunseling mesti mantap (membina hubungan sehingga penamatan
  2. Mengambil kira teori perkembangan dan pemilihan kerjaya
  3. Penerapan teori kaunseling yang tradisional.

Model Kaunseling Kerjaya
  1. Model berdasarkan kaunseling dan Psikoterapi
  2. Model Tret dan faktor
  3. Model membuat keputusan
  4. Model Super
  5. Model Crites
  6. Model berorientasikan matlamat
  7. Model berbantukan ujian psikologi
  8. Model perkembangan
  9. Model Teori pembelajaran
  10. Model pendekatan kognitif
  11. Model pelbagai budaya

Model Berasaskan Kaunseling dan Psikoterapi

Berdasarkan teori tradisional seperti:

  1. Psikonalisis
  2. Pemusatan Insan
  3. Gestalt
  4. REBT
  5. Realiti
  6. Tingkah laku
  7. Psikologi Individu
  8. Transactional Analisis
  9. Existensial

First Time Masuk Muzium UPSI

Kali nak cerita plak masa semester 3, terdapat sekumpulan murid daripada Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1, Bukit Beruntung datang melawat ke UPSI. Mereka berhasrat untuk melawat ke Muzium UPSI dan Perpustakaan Tuanku Bainun. Setelah itu mereka akan bersama dengan senior Fina untuk menjalankan sedikit program. Fina merupakan salah seorang AJK dalam program bersama adik2 SKTBR1 ini tetapi Fina dan rakan-rakan yang lain hanya ditugaskan untuk membawa mereka ke Muzium UPSI sahaja kerana kami terpaksa menghadiri kuliah selepas itu.

Pada hari kejadian iaitu pada 4/10/2011, Fina memang excited la sebab Fina sendiri tak pernah masuk ke Muzium UPSI ni walaupun dah setahun bergelar pelajar UPSI, hehehe…maklum la sibuk dengan pelbagai aktiviti dan tugasan yang perlu disiapkan. Tapi sebelum ni, bangunan muzium tu pun tengah renovate, so memang tak dibenarkan sape2 pun masuk la. Baru je buka balik masa adik2 SKTBR1 ni nk datang.

Kami tunggu kehadiran adik2 ni di bus stop depan library seawal jam 7.45 pagi. Setibanya mereka di sini, destinasi permulaan mereka adalah ke muzium la. Sebelum memasuki muzium, kami diberi taklimat ringkas oleh pegawai muzium mengenai serba sedikit sejarah penubuhan dan peraturan semasa berada di dalam muzium.

Setelah memasuki muzium tersebut bersama-sama adik2 ini dan guru pengiring, Fina memang teruja dengan apa yang ada dalam muzium tersebut. Tak pernah masuk la katakan…macam2 ada seperti barangan lama seperti buku rekod pengajaran dan lain-lain lagi. Memang best la kat dalam ni..



Perbincangan dengan Kaunselor SMKTBR 1

Assalamualaikum…entri kali ni Fina saja nak kongsikan pengalaman bersama rakan-rakan dalam usaha untuk melakukan perbincangan awal dengan pihak sekolah untuk menjalankan program untuk kursus Pengurusan dan Konsultasi Sekolah. Kumpulan Fina bercadang untuk memilih SMK Taman Bunga Raya 1, Bukit Beruntung untuk menjalankan program yang dirancangkan. Hal ini disebabkan oleh sekolah ini lebih dekat dan mudah untuk kami ke sana. Perancangan awal kami adalah untuk menjalankan program di SMK Air Kuning, Kampar tetapi banyak halangan yang tidak dapat dielakkan. Kami terpaksa mencari sekolah lain dan kami memilih SMK Taman Bunga Raya 1. Perbincangan antara kami telah mendapat kata sepakat untuk menjalankan Program Jati Diri. Harapan kami semoga pihak sekolah dapat menerima kehadiran kami dan membenarkan kami untuk menjalankan program di sekolah tersebut.

Pada hari kejadian, Fina dan rakan-rakan iaitu Pazilah, Aini, Ain dan Zaini pergi ke SMK Taman Bunga Raya 1 untuk menjalankan perbincangan dengan kaunselor sekolah. Sampainya kami di sana, kami mendapati persekitaran sekolah tersebut sangat cantik kerana dipenuhi dengan pokok-pokok bunga yang berwarna-warni. Sekolah ini kelihatan ceria sekali.
Kami dibawa ke Bilik Bimbingan dan Kaunseling oleh sekumpulan pelajar. Wah..cantiknya bilik kaunseling sekolah ni hati Fina berkata. Rakan-rakan yang lain juga turut berkata hal yang sama. Bilik kaunseling sekolah ini sangat besar, cantik dan teraputik sekali. Maklumlah sekolahnya pun cantik kan. Selepas itu, kami memulakan perbincangan dengan kaunselor sekolah iaitu Puan Sabariah Buyung.

Setelah berbincang, kami telah diberi tarikh yang berkemungkinan boleh untuk menjalankan program iaitu 22 dan 23 Oktober 2012. Walau bagaimanapun, kaunselor sekolah akan memaklumkan tarikh sebenar kepada kami secepat yang mungkin. Pihak sekolah hanya membenarkan kami menjalankan program kepada pelajar tingkatan 3 sahaja kerana mereka sudah tamat peperiksaan PMR. Pelajar lain pada masa itu akan menduduki peperiksaan akhir tahun sekolah. Kami berasa lega kerana semuanya berjalan dengan lancar dan tiada sebarang masalah. 






Harapan kami semoga sekolah ini dapat meluluskan permohonan kami untuk menjalankan program yang telah dirancang dan dapat memberikan kerjasama yang baik. :)


Kaunseling Kerjaya Silang Budaya

Pengenalan
  • Setiap negara mempunyai pelbagai etnik dan di situlah lahirnya pelbagai budaya yang berbeza kemudian terbentuknya silang budaya.
  • Silang budaya wujud di mana-mana tempat atau situasi disebabkan individu yang datang dari latar belakang budaya yang berbeza. Akhirnya ia akan menimbul masalah kepada individu yang berbeza budaya tersebut jika tiada kaedah atau usaha yang diambil untuk menenangkan keadaan sekitarnya.
  • Kanselor memainkan peranan yang penting untuk memahami silang budaya tersebut agar isu ini dapat diselesaikan dengan cara yang baik dan harmoni.
  • Semakin banyak golongan pelbagai budaya mendapatkan akses peluang pendidikan dan status pekerjaan yang lebih tinggi, pembimbing kerjaya yang profesional harus bersedia untuk membantu mereka.
Definisi Budaya
  • Matsumoto (1996) mendefinisikan budaya "sebagai sikap, nilai, kepercayaan, dan tingkah laku yang dimiliki oleh sekelompok orang.
  • Ogbu (1990) kebudayaan adalah satu pemahaman  manusia secara keseluruhan  kepada sosial, fizikal atau kedua-dua sekali.
Isu Kaunseling Silang Budaya

  1. Budaya kaunselor
Sangat penting untuk memahami warisan budaya kita sendiri dan pandangan dunia sebelum kita mulai memahami dan membantu orang lain (Ibrahim, 1985; Lauver, 1986) (falsafah hidup sendiri dan kemampuan, mengitiraf perbezaan, dan pemahaman tentang kesan komunikasi)

  1. Budaya Klien
  2. Perbezaan Individu
Klien dipengaruhi oleh ras, etnik, asal kebangsaan, taraf hidup, tahap pendidikan, kelas sosial, dan peranan seks   

Perbezaan Budaya Kerja
  • Klien memiliki nilai kerja yang berbeza, termasuk orang-orang dari latar belakang budaya yang berbeza. Nilai orientasi untuk bekerja boleh menjadi sumber konflik serius dan salah faham di tempat kerja.
Praktis Kaunseling Silang Budaya

Sue dan Sue (1990) menyatakan bahawa amalan kaunseling tidak boleh diterapkan secara universal untuk penduduk yang berbeza budaya tanpa mengitiraf perbezaan tersebut. Perwatakan  berikut diperlukan untuk menjadi kaunselor budaya yang berkesan.
  • Kemampuan untuk mengenali nilai dan andaian kaunselor mengenai keinginan  dalam perilaku manusia.
  • Pemahaman kekuatan social, politik yang telah melayani anda mempengaruhi identiti dan perspektif budaya yang berbeza
  • Kemampuan untuk berkongsi pandangan dunia kliennya tanpa mengabaikan legitimasinya.
  • Kebenaran eklektisisme dalam kaunseling.

Axelson (1993) mencadangkan asas kesedaran dalam kaunseling masyarakat majmuk, termasuk kesedaran budaya, kesedaran klien, dan kesedaran prosedur bimbingan kaunseling. Langkah seterusnya:
  • Percaya bahawa semua manusia mempunyai kemampuan seperti pemikiran, perasaan, dan perilaku.
  • Berpengetahuan tentang budaya, perbezaan dan persamaan  antara individu dari pelbagai kumpulan,  keperluan khusus dan masalah mereka.
  • Memahami bagaimana individu dimotivasi, apa yang membina peribadinya, bagaimana mereka membentuk pandangan dunianya.
  • Masukkan langkah 1, 2 dan 3 semasa proses kaunseling dijalankan.

Choice Theory Reality Therapy

TERAPI REALITI

Pengenalan

Terapi realiti adalah satu bentuk terapi yang agak baru dalam kaunseling. Terapi ini diasaskan oleh William Glasser seorang psikologis di California dalam tahun 1965. realiti adalah selari. Terapi realiti adalah merujuk kepada dunia fenomena klien dan menekankan kepada cara yang subjektif iaitu klien akan melihat dan bertindakbalas dengan dunia persekitaran mereka melalui kaawalan penilaian  dalaman internal locus of evaluation. Glasser (1985) telah menekankan bahawa manusia melihat dunia melalui lima keperluan asas genetik dan bukannya dunia seperti ianya yang sebenar.

Seperti mana terapi lain yang di atas, terapi realiti telah menegaskan bahawa manusia mempunyai kebebasan, boleh membuat pilihan dan bertanggungjawab terhadap pilihan tersebut. Manusia boleh mengawal secara berkesan kehidupan ini jika mereka bersedia untuk berusaha menentukan matlamat. Oleh  itu dengan meletakkan prinsip-prinsip teori kawalan dalam, manusia boleh mencegah  banyak masalah yang menjurus kepada terapi. Terapi realiti berorientasikan tingkah laku secara menyeluruh yang melibatkan komponen doing, thinking, feeling dan physiology. Hal ini bermakna klien bertanggungjawab untuk memilih bukan sahaja apa yang mereka lakukan tetapi apa jua yang mereka fikirkan, rasai, dan  mengalaminya secara fizikal. Dalam ertikata  yang lain terapi ini menekankan kepada tingkah laku dan pemikiran.

Tugas kaunselor ialah bertindak secara aktif , mengarah, didaktif dan kognitif. Kaunselor juga akan mengikat kontrak dengan klien dalam usaha klien untuk mengubah tingkah lakunya. Sebagai suatu bentuk terapi mengarah, kaunselor berperanan sebagai guru, dan juga sebagai teladan. Walau bagaimanpun, adalah menjadi tanggungjawab kaunselor untuk mencabar klien berhadapan dengan realiti semasa jika perlu. Terapi ini juga menekankan secara langsung kepada peristiwa-peristiwa masa lampau. Ia juga menolak konsep sakit jiwa yang dipolopori oleh teori psikoanalisis.

Secara umumnya matlamat terapi realiti ialah untuk menyediakan suatu suasana yang boleh membantu klien bagi membina kekuatan psikologi (psychology strength) untuk menilai atau menghargai tingkah laku semasa. Ianya boleh digunakan dalam terapi atau kaunseling individu, kerja-kerja sosial, pendidikan, terapi kelompok, , kaunseling keluarga, kaunseling pemulihan, pengurusan institusi dan perkembangan serta kemajuan masyarakat.